2010-01-28, 00:17
Medlem
hck1s avatar
Tja,

Köpte en digital kompakt kamera förra julen för 2000kr, och vart fett missnöjd!!
Var ju förfan lika bra att behålla den gamla digital kameran med 2mp från typ början av 2000 talet?

Tar skitdådliga bilder sålänge de inte är bra ljus(typ dagsljus, utomhus..) och man har "rätt" iso värde.
annars blir de bara grynigt jävla skit.

Så funderar på en systemkamera nu istället, då jag testade en polares "instegsmodell" nikon d40 som bara kostade 4k då ialf och tar ju sjukt mkt bättre bilder än en sketen kompaktkamera...

Men känner att jag inte skulle vara nöjd med en d40 tror jag.

Det jag letar är alltså en Systemkamera för max 7k med objektiv. (gärna ~6k =) (eller bör jag spara ett tag o lägga 8-9k?)

Kommer ju bli att man fottar en hel del olika saker, men framför allt bilar.

MP: kvittar
Objektiv: standard som följer med vissa modeller räcker säkerligen för mig till att börja med
bilder/sek: kvittar
Iso inställningar; har inga större krav.
Gärna autofokus om de går att klämma in under rimliga kostnader.
märke: kvittar mig
Möjlighet att filma: Nä de har man en jävla FILMkamera till.

Har kikat lite på Canon Eos 1000D och Eos 450D.

Fråga gärna om de e nått mer jag behöver skriva.

Men sammanfattat: en systemkamera bättre än Nikon D40

Edit: Måste kunna få ut bilderna i RAW format =)
Senast redigerad av hck1 2010-01-28 kl. 00:20.
Citera
2010-01-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hck1
Tja,

Köpte en digital kompakt kamera förra julen för 2000kr, och vart fett missnöjd!!
Var ju förfan lika bra att behålla den gamla digital kameran med 2mp från typ början av 2000 talet?

Tar skitdådliga bilder sålänge de inte är bra ljus(typ dagsljus, utomhus..) och man har "rätt" iso värde.
annars blir de bara grynigt jävla skit.

Så funderar på en systemkamera nu istället, då jag testade en polares "instegsmodell" nikon d40 som bara kostade 4k då ialf och tar ju sjukt mkt bättre bilder än en sketen kompaktkamera...

Men känner att jag inte skulle vara nöjd med en d40 tror jag.

Det jag letar är alltså en Systemkamera för max 7k med objektiv. (gärna ~6k =) (eller bör jag spara ett tag o lägga 8-9k?)

MP: kvittar
Objektiv: standard som följer med vissa modeller räcker säkerligen för mig till att börja med
bilder/sek: kvittar
Iso inställningar; har inga större krav.
märke: kvittar mig
Möjlighet att filma: Nä de har man en jävla FILMkamera till.

Fråga gärna om de e nått mer jag behöver skriva.

Canon Eos 450D är hyffsat nice, vet dock inte hur priset ligger till där, har endast testan den i skolan och verkar skön.
Citera
2010-01-28, 00:37
Bannlyst
"rätt" iso värde." ... vad tycker du är rätt ISO värde? (sen att du kan dra en digital kompakt kamera upp till 1800 på ISO är väl skit samma ?)
Stirrade du dig blind på megapixel? Eller gillar du att fota? Mitt tips är köp dig en Nikon eller en Canon på Ebay och en 28'a och en 70-300 (och en 50'a om du har råd) .. kolla på nikon d50-70 eller Canons (jag hjälp mig ni som kan canon) ..Och skit i Megapixel
Citera
2010-01-28, 00:45
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
"rätt" iso värde." ... vad tycker du är rätt ISO värde? (sen att du kan dra en digital kompakt kamera upp till 1800 på ISO är väl skit samma ?)
Stirrade du dig blind på megapixel? Eller gillar du att fota? Mitt tips är köp dig en Nikon eller en Canon på Ebay och en 28'a och en 70-300 (och en 50'a om du har råd) .. kolla på nikon d50-70 eller Canons (jag hjälp mig ni som kan canon) ..Och skit i Megapixel

kan inte svara på vad jag själv menar med "rätt iso" men kompaktkameran tar bara "OK" bilder utomhus...
Då behöver man inte högt iso värde....?

Stirrade inte mig blind på MegaPixel men trodde att en kompaktkamera för 2000 ialf kunde fota och ta bättre bilder än den gamla man fick av föräldrarna för MÅNGA år sedan.
(som skrivit tidigare "MP: kvittar")

Chockad över hur dålig min kompaktkamera är.

Tack för tipsen ialf =))
Citera
2010-01-28, 00:59
Medlem
Citat:

Hur kommer du fota bilar? Stillastående, på bana eller bara lite var som helst?

Citat:

Edit: Måste kunna få ut bilderna i RAW format =)

I princip alla nya systemkameror har Autofokus och det går att få bilderna i RAW.

Canonkamerorna du har kollat på duger helt klart. Det som är viktigast är egentligen objektivet.
Beroende på om du kommer stå långt bort när du fotar eller om du är väldigt nära bilarna behöver du olika objektiv.
Ett teleobjektiv är nödvändigt vid längre avstånd. Finns Canon 50-250mm med antiskak för under tretusen, sen finns det jättedyra objektiv som såklart är både skarpare och mer ljusstarka.
Normalobjektiv duger kitobjektivet (det som följer med kameran, oftast 18-55mm) som, vill du ha ett mer ljusstarkt rekommenderas Canon 50mm/1.8F.

Kolla runt på lite olika sidor, t ex Cyberphoto.se eller Japanphoto.se för att få en bättre prisbild.
Citera
2010-01-28, 01:02
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci
Hur kommer du fota bilar? Stillastående, på bana eller bara lite var som helst?

Stillastående Men det verkar som att det kommer bli 450d eller 1000d, har kollat en del recensioner o verkar inte vara så värst mycket som skiljer och verkar som om 1000D blir mer prisvärd för mig.
Citera
2010-01-29, 08:51
Medlem
Parasights avatar
Canon 1000d är suverän och du kommer säkert bli nöjd om du köper en sådan.
Men vad var det som du inte riktigt gillade med Nikon D40?
Den har iofs några år på nacken och saknar lite halvonödigt lull-lull som Canonen har, typ live-view, men den tar lika bra bilder.
Dessutom får man dem för en pipa skit nuförtiden.
Köp en fin begagnad med kitobjektivet (helst varianten med VR, antiskak, om du kan hitta det), fota ett tag tills du upptäcker vad du saknar hos kitobjektivet, ta sedan de 4500-5000 kr du fått över och köp en fin glugg eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in