Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-27, 22:20
  #1
Medlem
Rotmosrullens avatar
Hej hopp.

Jag sitter här och pillar med en server jag har har stående i städskrubben. Jag har apache på den och har pekat en virtual host till min hemkatalog/www. Hittils har jag bara chmoddat allt nytt där till 777 och så har allting funkat fint.

Detta är dock naturligtvis omständigt, så jag försökte fixa det med lite permissions.

Jag ändrade därför ägare av www till www-data och visst, det fungerade bra med de filer som ligger där, men när jag skapar en ny mapp i www så får den ju min hemanvändare som ägare, jag tänkte då att om jag lägger till mig själv i gruppen www-data så löser det sig, men icke!

Kort och gott: Hurr gör jag så att både jag och Apache får full tillgång till www mappen i alla lägen (dvs så att nya saker där automatiskt får rwx för mig och apache)?
Citera
2010-01-27, 23:55
  #2
Medlem
Du kan ändra umask i din .profile.
Citera
2010-01-28, 00:40
  #3
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Du kan ändra umask i din .profile.

Tackar!

La till umask 0002 i profilen, alla mappar som skapas nu har rwx rwx r-x. vilket gör att www-data gruppen även har tillgång till att skriva.

Lite synd ändå att man inte kan ge rättigheter i arv i linux, ogillar att göra såna här ändringar globalt.
Citera
2010-01-28, 01:53
  #4
Medlem
Hmmm, i och för sig kan du testa chmod g+s på mappen (mapparna). Det bör fungera lite elegantare, kan man hoppas.

Om det är några säkerhetsrisker med allt det här låter jag vara osagt.
Citera
2010-01-29, 22:47
  #5
Medlem
McLembits avatar
Du kan ju alltid skapa en grupp som både du och apache är medlemmar i, och sedan sätta grupprättighet på dina undermappar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback