2010-01-27, 21:48
Medlem
TheTranceMans avatar
Jag ska alltså starta en server med en VPS med linux i boten, så jag kan köra windows på en del VPS och linux på andra VPS.

Jag vill ha tips på viket progran som är bäst att köra VPS med på en linux server.

Diskutera gärna för och naktdeller om dom alla programen.
Citera
2010-01-28, 00:14
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTranceMan
Jag ska alltså starta en server med en VPS med linux i boten, så jag kan köra windows på en del VPS och linux på andra VPS.

Jag vill ha tips på viket progran som är bäst att köra VPS med på en linux server.

Diskutera gärna för och naktdeller om dom alla programen.

OT: Jävla webläsare. Jag hade skrivit en halv uppsats och precis innan jag skulle skicka svaret så kraschade den.

Nåväl, jag orkar inte skriva allt igen så det får bli den korta varianten.

Om du ångrar dig och ser ljuset så skulle jag vilja rekommendera att du kikar på Citrix XenServer och VMWare ESXi. Det är två virtualiseringsmjukvaror som ersätter ditt operativsystem. De är helt gratis att ladda ner och använda och du har alltså dem istället för Linux i botten på din server. Det ger dig inte bara bättre prestanda utan även mer minnestillgång i dina gästdatorer.

Då du inte verkar vilja göra det så kan jag bara rekommendera de två jag använt i övrigt: VMWare Server och SUN VirtualBox. Båda dessa två är också gratis, och jag har inte ett ont ord att säga om något av dem.
Citera
2010-02-02, 22:52
Medlem
Just nu sitter jag på en ubuntu server med vmware installerat på. Den är aningen ostabil, skulle gärna höra lite olika alternativ hur man får saker bättre. Där man slipper ha ngt på host os:et utom just virtualisering.

Det jag vill kunna är förutom att skapa och köra virtuella burkar är
-Dedikera hårddiskar (att diskar som inte är root hamnar till en virtuell burk som en partition/mountad)
-Gärna ett grafiskt gränssnitt (vmware har ju internet kontrollerat) dock inget krav, bara ett pluss

Skulle gärna höra för/nackdelar på olika setups, och olika program för virtualisering..

Datorn:
Intel C2D 2,9ghz
4gb ram
3 320gb hdd

EDIT:
Alfaslang: Skulle uppskatta din uppsats du skrev
Citera
2010-02-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snejper
Just nu sitter jag på en ubuntu server med vmware installerat på. Den är aningen ostabil, skulle gärna höra lite olika alternativ hur man får saker bättre. Där man slipper ha ngt på host os:et utom just virtualisering.

Varför är den ostabil? Förövrigt tror jag att Vmware ESX är ett bra alternativ. Är riktigt sugen på att prova det själv fast saknar en del hårdvara för tillfället...
Citera
2010-02-04, 09:00
Medlem
Den är ostabil i den mening att interfacet låser sig ibland. Ett stort problem är att jag då inte kan dedikera hårddiskar, spec därför jag söker efter alternativ..
Citera
2010-02-13, 16:26
Medlem
TheTranceMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
OT: Jävla webläsare. Jag hade skrivit en halv uppsats och precis innan jag skulle skicka svaret så kraschade den.

Nåväl, jag orkar inte skriva allt igen så det får bli den korta varianten.

Om du ångrar dig och ser ljuset så skulle jag vilja rekommendera att du kikar på Citrix XenServer och VMWare ESXi. Det är två virtualiseringsmjukvaror som ersätter ditt operativsystem. De är helt gratis att ladda ner och använda och du har alltså dem istället för Linux i botten på din server. Det ger dig inte bara bättre prestanda utan även mer minnestillgång i dina gästdatorer.

Då du inte verkar vilja göra det så kan jag bara rekommendera de två jag använt i övrigt: VMWare Server och SUN VirtualBox. Båda dessa två är också gratis, och jag har inte ett ont ord att säga om något av dem.

Nu har jag testat SUN VirtualBox och VMWare Server och det fungerar bra men nu har jag sett ljuset och vill använda Citrix XenServer eller VMWare ESXi istället men till VMWare ESXi så hade jag tydligen inget nätverk kort som fungerar med VMWare ESXi konstig nog även fast jag har två stycken ganska nya kort, men Citrix XenServer gick bra att installera men jag kommer bara till det som syns på bilden jag bifogar länk till och jag undrar vad jag ska göra för att komma vidare, skapa virtuell dator etc.

http://www.ladda-upp.com/bilder/30518/hhhhhhhhhh
Citera
2010-02-13, 17:25
Medlem
Alfaslangs avatar
Du surfar helt enkelt med din vanliga dator till XenServerns IP-adress och ladda ner XenCenter. Du kan också hämta det från http://www.citrix.com/lang/English/lp/lp_1688615.asp

Med hjälp av det så administrerar du din XenServer samt skapar virtuella maskiner osv.

EDIT: På http://www.xenserver5.com/videos/Get..._XenServer.htm finns en jättebra video som visar hur du enkelt kommer igång.
Senast redigerad av Alfaslang 2010-02-13 kl. 17:28.
Citera
2010-03-16, 21:13
Medlem
Har du testat OpenVZ? Visserligen kan du bara köra linuxinstanser i det, men det är suveränt enkelt att installera och komma igång med. Plus att vpserna (bra ord..) känns mycket snabbare än i exempelvis Xen. Frågan är väl också vad du hade tänkt att göra med dina vps också? Hade du tänkt att hyra ut dem blir ju situationen helt annorlunda än om du bara ska ha dem för privat bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in