Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-27, 12:52
Medlem
OneUps avatar
Idag upptäckte jag att alla filer från 2 mappar på min andra partition, D:, helt har försvunnit. Undermapparna i de mapparna är dock kvar. Det rör sig om ca 100 GB filmer och några hundra bilder. Inte bara alla filer med ändelsarna .avi, .jpg osv är borta, utan alla.

Det enda jag kan komma på som möjligtvis orsakade detta är att jag igår installerade Unreal Tournament 2004. Setupen bestod av en .bat-fil som innehöll detta:

Som ni ser så fick man inte välja var spelet skulle installeras. Jag försökte mig då på en fuling och bytte ut "set ID=%USERPROFILE%\Games\Unreal Tournament 2004" till "D:\Spel\UT2004", men det fungerade inte, det kom upp någon slags error.
Frågan är om det är detta som orsakade att filerna blivit borttagna/överskrivna?

Det konstiga är att bara är just 2 mappar som råkade ut för detta. Mapparna ligger efter varandra i ordningen.

Kanske kan tillägga att jag har delat ut hela min D:-partition på nätverket, men jag är kopplad direkt med kabel till den trådlösa gatewayen som har krypterad trådlös anslutning påkopplad. Men om någon hade gjort intrång, varför bara ta bort filerna och inte alla mappar? Kan det bero på nåt virus?
Senast redigerad av OneUp 2010-01-27 kl. 12:58.
Citera
2010-01-27, 13:08
Medlem
cannaBes avatar
Orkade inte kolla igenom hela batchfilen men antagligen är det den som har sabbat allt. Tanka ett recoveryprogram så får du tillbaks filerna. Ta ett riktigt med licens på nån tracker och inget freeware.

Skadar inte att kolla loggarna i routern för att se om nån har varit inne heller
Citera
2010-01-27, 13:25
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Orkade inte kolla igenom hela batchfilen men antagligen är det den som har sabbat allt. Tanka ett recoveryprogram så får du tillbaks filerna. Ta ett riktigt med licens på nån tracker och inget freeware.

Skadar inte att kolla loggarna i routern för att se om nån har varit inne heller
Tack för svar!
Tror som du, har iaf lärt mig att inte mixtra med sånt som man inte har full koll på

Tyvärr går det varken att logga in i gatewayen vi fått av BBB eller att kolla några loggar.

Ett recoveryprogram fixade tillbaka nästan alla bilder, det var riktigt najs
Citera
2010-01-27, 13:29
Medlem
Tvekar att det har med batchfilen att göra. Den borde inte ta bort filerna.
Har du kollat ifall du har fåt "ledig utrymme" efter att mapparna försvann?
För det kan hända att dom fortfarande är kvar men har blivit "osynliga".

Är du hundra på att dom är försvunna så råder jag dig att tanka ner programmet TuneUp 2010 från ngn torrenttracker och installera den. med den kan du återskapa alla dina filer smidigt och enkelt.

Lycka till!
Citera
2010-01-27, 13:37
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Tvekar att det har med batchfilen att göra. Den borde inte ta bort filerna.
Har du kollat ifall du har fåt "ledig utrymme" efter att mapparna försvann?
För det kan hända att dom fortfarande är kvar men har blivit "osynliga".

Är du hundra på att dom är försvunna så råder jag dig att tanka ner programmet TuneUp 2010 från ngn torrenttracker och installera den. med den kan du återskapa alla dina filer smidigt och enkelt.

Lycka till!
Japp, jag upptäckte detta först när en DC-hub klagade på att jag inte delade ut tillräckligt, så nog var dom borta alltid. Har som sagt fått tillbaka det mesta genom Active@ File Recovery, smidigt och enkelt även med det.

Om det inte är batchfilen så återstår väl virus eller att jag blivit "hackad".
Upptäckte nyss att det inte var exakt alla filer som försvann, de som låg sist i mapp nr 2 finns kvar. Känns som ett udda beteende både för ett virus och för någon illvillig "hacker". Dessutom hittar inte Avast nåt virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in