Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-27, 12:18
  #1
Medlem
LuxInteriors avatar
Kort sammanfattning från http://www.dn.se/insidan/vi-blev-kra...ierna-1.698750

30 december 2002. Några lekande barn hittar ett huvud fastfruset i ån Nissan i centrala Halmstad. Det visar sig senare vara tjugotvåårige Marcus Noréns avsågade huvud. Han har då varit försvunnen i ett par dagar.

2 januari 2003. Pappan till en 47-årig man söker upp polisen och berättar att sonen tänker fly utomlands.

3 januari 2003. Polisen hittar resterna av Marcus kropp i mannens lägenhet. Senare anhålls mannen och en yngre kamrat. 47-åringen erkänner först att han mördat Marcus i lägenheten, men säger senare att han att han blivit attackerad av Marcus och försvarat sig med en sten.

23 juli 2003. Den 47-årige mannen döms i hovrätten till nio års fängelse för dråp och för att ha styckat kroppen. Mannens yngre kamrat döms till fängelse i ett år och nio månader för grovt skyddande av brottsling. 47-åringen benådas senare av regeringen på grund av sjukdom och dör i cancer.




Kvällspressen var sällsynt sensationslystna i detta fall (sök ”Marcus Norén”) i Aftonbladet och Expressens arkiv, Marcus intresse för rollspel kartlagdes och det var vilda spekulationer att motivet fanns att hämta där.

Pappan, Lennart Norén har skrivit en klart rekommenderbar bok om fallet ”Styckmordet i Halmstad – om min son Marcus”, där han namnger gärningsmännen. 47-åringen, Stefan Petersson avled strax efter benådningen, men den yngre ”medhjälparen” (de flesta var av uppfattningen att han var den verklige gärningsmannen) Björn Snorre Säwström, vad gör han idag? Han var 28 år 2002. Finns inte med på ratsit så då har han väl nytt namn alternativt död?
Enligt boken gick ”Snorre” omkring och hotade och skröt över vad han hade gjort, nån från Halmstad som känner till denna man?
Citera
2010-02-13, 23:08
  #2
Medlem
stillsams avatar
Enligt rykten ska Snorre ha hotat både en butiksanställd i Oskarström och turken i närbutiken bortanför norre katt park. Det senaste jag hörde om Snorre var att han flyttat till Landskrona.
Citera
2010-02-14, 20:40
  #3
Medlem
Tror han bytt namn

B*ö*n Ra*mus U*ba* ols*o*

Blekinge
Citera
2010-02-16, 21:10
  #4
Medlem
LuxInteriors avatar
Tack för informationen... hemskt att han lyckades komma undan så lätt, OM han nu var "huvudmannen" i denna hemska historia...

Finns en i Ronneby med det namnet, han är född 1974, och det stämmer ju åldersmässigt... undrar vad han gör nu?
Citera
2010-05-04, 23:15
  #5
Medlem
Har för mig att mannen som gick fri, senare blev knivmördad pga av en utebliven betalning av en knarkskuld. Detta har jag bara fått berättat ryktesvägen... men ifall det stämmer, så "what goes around , comes around".
Citera
2010-05-05, 06:41
  #6
Medlem
"TV"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyntox
Har för mig att mannen som gick fri, senare blev knivmördad pga av en utebliven betalning av en knarkskuld. Detta har jag bara fått berättat ryktesvägen... men ifall det stämmer, så "what goes around , comes around".

FEL!
Citera
2010-05-05, 18:49
  #7
Medlem
LuxInteriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TV
FEL!

Vad är rätt då? Vad vet du om Snorren och hans nuvarande åtaganden? Tycker denna man kom undan rättvisan lite väl lätt!
Citera
2010-05-30, 14:20
  #8
Medlem
Det var inte Björn S som vart knivdödad, utan en annan 42 årig man med missbrukarproblem.
Citera
2010-06-25, 01:44
  #9
Medlem
Offet för knivmordet, W/U hade ingen koppling till styckmordet.


Jag vet vem "Snorre" är, men känner framför allt sonen till den andra personen som dömdes i Styckmordsfallet.


Finns en bra uppsats om fallet..


http://www.uppsatser.se/uppsats/3b74915ca8/
Citera
2010-06-28, 16:18
  #10
Medlem
DearLeaders avatar
Vad var motivet bakom mordet, tro? (Orkade inte läsa den där högtravande juridiska uppsatsen).
knark/spelskulder? Homo-gnabb som gått över styr?
Citera
2010-07-05, 01:48
  #11
Medlem
Jole25s avatar
Jag kan ju berätta att den ena killen som blev benådad erkände enbart för att han visste att han var döende. Han tog på sig det i ren rädsla för Snorre. Snorre har alltid varit känd som en galning. Han knivskar en vän till mig i ansiktet. Han högg väl ngt butiksbiträde med en yxa oxå när han var yngre. Att han bara fick promenera på gatorna är ett under...
Citera
2010-07-07, 19:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Tror han bytt namn

B*ö*n Ra*mus U*ba* ols*o*

Blekinge

Märkligt att någon som kan skära huvudet av någon överhuvudtaget släpps ut igen...e han i Blekinge eller? Kanske starkt medicinerad? Annars börjar man ju7 undra om det finns en koppling mellan alla unga människor i Halmstadtrakterna som, druknat på sistone...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback