Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-05, 18:44
  #2401
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Jag har inte hört att en enda s.k. journalist skulle ha fått ta del av förundersökningen till balkongflygarmålet. Om så är fallet är det en stor j-vla skandal att inget nämnvärt har skrivits om det. Skulle media mörka för maktens kriminella utsvävningar? Men så kan det väl ändå inte gå till år 2010? Det måste i så fall vara första gången. Eller?
Det är väl egentligen ingen som vet om någon fick ut den. Vad jag minns så var den inte hemligstämplad från början, den blev det när mediadrevet efter den startade. Det tog några timmar innan den hemligstämplades. Om de som först begärde ut den verkligen fick den eller om polisen genast beslutade om hemligstämpling har aldrig varit klart vad jag vet.

Måste man tala om vem man är när man hämtar ut den? Kan de som eventuellt har fått ut den innan den hemligstämplades i efterhand beläggas med yppandeförbud?

Förhoppningsvis sitter någon på den och gräver vidare.
Citera
2010-04-05, 19:09
  #2402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Ja. Både tingsrätt och hovrätt.

Lägg då upp målnummer på TR och HR så kan den som vill kontrollera det.

Intill dess är det du påstår att "beväpnade väktare som skjuter vid inbrott" något som jag hänför till sagans värld eller kriminella aktiviteter och i så fall från väktarens sida. Man kunde nästan tro att någon annan sitter vid ditt tangentbord när man jämför med dina tidigare sakliga inlägg.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2010-04-05 kl. 19:35.
Citera
2010-04-05, 19:13
  #2403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stramluva
Ok? Men vad har det med GL att göra?

GL har personligen talar med "Lisbeth Salanders" vänninna i ett mål där hon blivit utsatt för misshandel och där fick hon inte sin fulla rätt avseende skadeståndet. Stefan Edwardsson har också lagt sig i en misshandel av vänninnas barn och förhör har jag på det från polisen i Värnamo på papper. Dvs, båda engagerade sig i brottslighet riktad mot henne och hennes familj.
Citera
2010-04-05, 19:28
  #2404
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
hoppsann skrev
Det är väl egentligen ingen som vet om någon fick ut den. Vad jag minns så var den inte hemligstämplad från början, den blev det när mediadrevet efter den startade. Det tog några timmar innan den hemligstämplades. Om de som först begärde ut den verkligen fick den eller om polisen genast beslutade om hemligstämpling har aldrig varit klart vad jag vet.

Jag är inte hundra % säker,men jag är nästan säker på att jag läst en artikel där det beskrivs att journalister ringt upp en del av namnen på listan. Jag kunde tyvärr inte hitta den nu.

Det här sa i alla fall Kammaråklagare Jens Nilsson:

Det var säkert flera hundra namn och telefonnummer […] Kontaktlistan behövdes inte i mordutredningen utan lämnades vidare till Citypolisens människohandelsgrupp”,
Citera
2010-04-05, 19:32
  #2405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Du får tänka på att det inte är åklagaren som dömer. Det gör domstolen. I detta fall Göta Hovrätt.

Jo, anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att en åklagare förlorar ett mordåtal med tanke på det som LGWP skriver om i ett uppmärksammat mål.
http://www.expressen.se/kronikorer/g...av-20-mordatal
Citat:

Leif GW Persson: Åklagaren vinner 19 av 20 mordåtal

Det är än mer anmärkningsvärt att det inte finns någon massmediainformation trots att det har dragits i både TR och HR.
Citera
2010-04-05, 19:35
  #2406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det undras om SW-FUP. Den är på 400 sidor och vissa delar är sekretess, t ex det mesta från den utvidgade rättsmedicinska obduktionsrapporten. Papperen kan beställas mot avgift från Högsta domstolen.
Stämmer det här, eller har det blivit ytterligare sekretess i efterhand?
Dessutom vill jag minnas de intressanta kopplingarna till GL fanns i sk slasken.
Är det slasken som blivit sekretessbelagd?
Citera
2010-04-05, 19:39
  #2407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att en åklagare förlorar ett mordåtal med tanke på det som LGWP skriver om i ett uppmärksammat mål.
http://www.expressen.se/kronikorer/g...av-20-mordatal


Det är än mer anmärkningsvärt att det inte finns någon massmediainformation trots att det har dragits i både TR och HR.

Åklagare förlorar mål ibland, inget konstigt med det. Om massmedia inte varit intresserade så vågar jag mig på en vild gissning att fallet är en komplicerad familjehistoria med minderåriga barn inblandade. Har jag rätt?
Citera
2010-04-05, 19:42
  #2408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Stämmer det här, eller har det blivit ytterligare sekretess i efterhand?
Dessutom vill jag minnas de intressanta kopplingarna till GL fanns i sk slasken.
Är det slasken som blivit sekretessbelagd?

Å fan, det är slasken som är sekretessbelagd, inte fupen - den är bara dyr

Tack för infon!
Citera
2010-04-05, 19:48
  #2409
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
lantis60 skrev
Stämmer det här, eller har det blivit ytterligare sekretess i efterhand?
Dessutom vill jag minnas de intressanta kopplingarna till GL fanns i sk slasken.
Är det slasken som blivit sekretessbelagd?

Den 29 Januari beslutar söderortspolisen att sekretessbelägga hela utredningen, alltså i efterhand.

Citat:
http://henrik.motpol.nu skrev

Förundersökning i balkongmordet blir hett material.
Allt som kommer fram under en polisutredning ska dokumenteras. Det gäller även uppgifter som inte är direkt kopplade till brottet som polisen utreder. Om polisen hittar information som åklagaren inte tycker är relevant för själva fallet, så hamnar det i den så kallade ”slasken”.

Det betyder att slasken till förundersökningen om balkongmordet borde innehålla de telefonlistor som TT-källan pratar om. De namnlistor som åklagaren själv bekräftade fanns. Och framförallt uppgifter om vilka fler ”sensationella” personer som nyttjade Sture Wiholms tjänster på det sätt som Skärholms-kvinnan har berättat.

Intresserade journalister och nyfikna medborgare försöker snabbt komma över denna del av balkongmordets förundersökning. Personalen suckar igenkännande när jag ringer och ber om samma sak som hundratals andra redan har bett om. Vare sig tingsrätt eller hovrätt har dock kvar några dokument förutom domslut. Förundersökningen ligger istället i polisarkivet hos Söderortspolisen. Där juristen Lisa Zetterwall sköter hanteringen.

Det är valår. Och i materialet hos Söderortspolisen kan det finnas information om den största politiska skandalen i modern svensk historia.

Polismyndigheten reagerar kring den interna läckan.
Lisa Zetterwall vid Söderortspolisen vet vad det gäller när jag ringer den 29 januari. Och hon rabblar svaret på min förfrågan utantill. Man kommer inte att lämna ut några uppgifter.

Senare på eftermiddagen fattas beslut om att sekretessbelägga hela utredningen. Det vill säga den utredning som enligt uppgift ska innehålla information om högt uppsatta sexköpare.
Citera
2010-04-05, 20:02
  #2410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ny intervju med "Linda" i Expressen:

"Den före detta länspolismästaren ska enligt 'Linda' flera gånger ha bjudit med män som han presenterade som 'kollegor'.
- Jag träffade flera personer som han verkade känna och som sa att de var poliser, säger hon."

http://www.expressen.se/Nyheter/1.18...-jag-aldrig-se

Förutom kända företagsledare och direktörer så ska alltså fler poliser också vara inblandade.

Lyfter fram den här länken som samlar ett stort antal artiklar före dementikonferensen.
Citera
2010-04-05, 20:28
  #2411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Den 29 Januari beslutar söderortspolisen att sekretessbelägga hela utredningen, alltså i efterhand.


Jahapp, då är vi tillbaka på ruta ett: hela förundersökningen, inte bara slasken, är belagd med sekretess? Och det har vi själva kollat (inte jag iaf)? Ska vi lita på henrik.motpol eller ska vi ringa själva och kolla om det (fortfarande) gäller?
Citera
2010-04-05, 20:36
  #2412
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
stramluva skrev
Jahapp, då är vi tillbaka på ruta ett: hela förundersökningen, inte bara slasken, är belagd med sekretess? Och det har vi själva kollat (inte jag iaf)? Ska vi lita på henrik.motpol eller ska vi ringa själva och kolla om det (fortfarande) gäller?

Vi kan med all säkerhet lita på Henrik. Jag personligen tror att den förundersökningen befinner sig ett snäpp ifrån en hemlig stämpling för närvarande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback