Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-26, 18:12
  #13
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Själv kommer jag inte rösta då jag anser att samhället ska byggas på frivillighet och inte att rösta om åt vem statens pistoler ska riktas.

Det är förbanne mig ens medborgerliga plikt att rösta och jag skulle inte ha något emot röstplikt i landet så att folk tvingas sätta sig in i vad de verkligen tycker. Dessutom har man absolut ingen rätt att klaga på tillståndet i landet, ens regering eller ens natioens politik om man inte röstar - den som röstvägrar avsäger sig klagorätten.

Det här kommer låta som "ät upp, tänk på de svältande i Afrika": Med tanke på hur många människor som lever förtryckta är det upprörande att inte utnyttja rösträtten.
Citera
2010-01-26, 19:48
  #14
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Det är förbanne mig ens medborgerliga plikt att rösta och jag skulle inte ha något emot röstplikt i landet så att folk tvingas sätta sig in i vad de verkligen tycker. Dessutom har man absolut ingen rätt att klaga på tillståndet i landet, ens regering eller ens natioens politik om man inte röstar - den som röstvägrar avsäger sig klagorätten.

Det här kommer låta som "ät upp, tänk på de svältande i Afrika": Med tanke på hur många människor som lever förtryckta är det upprörande att inte utnyttja rösträtten.

Jag håller verkligen inte med. Jag vill inte delta i detta spel och låtsas ge politiker legitimitet att bestämma över mitt och andras liv. Jag anser att demokrati är omoraliskt och jag vill inte vara med. Därför röstar jag inte.

Dessutom tycker jag snarare att det är så att "röstar man kan man inte klaga". Har man accepterat spelet och går och ger sin statistiskt obetydliga röst så får man vara nöjd med att "motståndarna" vann. Att rösta och gnälla är som att spela poker och gnälla på att man förlorade (antaget att ingen fuskar självklart). Den som röstar avsäger sig klagorätten i mina ögon. Jag däremot vill inte vara med och spela och jag vill inte betala för saker jag inte är för och jag vill inte tvinga folk att betala för saker jag är för. Jag är emot våld och allt staten gör baseras på våld. Varför inte låta folk bestämma över sina egna kroppar och liv istället för politiker?

Jag håller med om att demokrati, och Sverige, är bättre än vilken afrikansk diktatur som helst men det är inte det bästa systemet. Frihet, liv och egendom är vad jag står för. Inte majoritetens förtryck. Även om mina åsikter skulle vara i majoritet skulle jag inte vilja tvinga alla andra att leva och tycka som jag.
Citera
2010-01-26, 21:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Jo FRA lagen har jag lite koll på men den har väl inget med 84 att göra?
Boken 1984. Jag tycker att du bör kolla in Piratpartiet. http://www.piratpartiet.se/politik

Om inte det, strunta i att rösta. Om inte det, tja... Miljöpartiet eller Vänsterpartiet kanske passar dig.
Citera
2010-01-26, 21:33
  #16
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Jag håller verkligen inte med. Jag vill inte delta i detta spel och låtsas ge politiker legitimitet att bestämma över mitt och andras liv. Jag anser att demokrati är omoraliskt och jag vill inte vara med. Därför röstar jag inte.

Dessutom tycker jag snarare att det är så att "röstar man kan man inte klaga". Har man accepterat spelet och går och ger sin statistiskt obetydliga röst så får man vara nöjd med att "motståndarna" vann. Att rösta och gnälla är som att spela poker och gnälla på att man förlorade (antaget att ingen fuskar självklart). Den som röstar avsäger sig klagorätten i mina ögon. Jag däremot vill inte vara med och spela och jag vill inte betala för saker jag inte är för och jag vill inte tvinga folk att betala för saker jag är för. Jag är emot våld och allt staten gör baseras på våld. Varför inte låta folk bestämma över sina egna kroppar och liv istället för politiker?

Jag håller med om att demokrati, och Sverige, är bättre än vilken afrikansk diktatur som helst men det är inte det bästa systemet. Frihet, liv och egendom är vad jag står för. Inte majoritetens förtryck. Även om mina åsikter skulle vara i majoritet skulle jag inte vilja tvinga alla andra att leva och tycka som jag.

Vill man leva och verka i ett samhälle där andra, du vet, människor också lever och verkar så får man anpassa sig efter spelreglerna. Skulle alla bestämma över sina egna liv skulle det många gånger gå ut över andras liv, och då kallas det anarkism och kaos. Eller kan jag kliva in i ditt hem, sätta mig och käka en macka, kolla på din TV och sedan när jag går, ta med mig din dator? Inte? Men om jag vill det då?

Demokrati är ett förhållandevis bra system - det är inte perfekt, men det är fan det bästa när man ser till alternativen.
Citera
2010-01-26, 21:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Vill man leva och verka i ett samhälle där andra, du vet, människor också lever och verkar så får man anpassa sig efter spelreglerna.
Om man lever i en diktuatur, ska man "anpassa sig efter spelreglerna" då?
Citat:
Skulle alla bestämma över sina egna liv skulle det många gånger gå ut över andras liv, och då kallas det anarkism och kaos.
Jag föreslår att du läser på vad anarkism innebär. En bra introduktion finns här: http://mutualism.blogg.se/2009/febru...undkurs-1.html
Citat:
Eller kan jag kliva in i ditt hem, sätta mig och käka en macka, kolla på din TV och sedan när jag går, ta med mig din dator? Inte? Men om jag vill det då?
Givetvis får du inte det om han inte tillåter det. Din frihet slutar där min börjar.
Citat:
Demokrati är ett förhållandevis bra system - det är inte perfekt, men det är fan det bästa när man ser till alternativen.
Dagens samhälle är inte demokrati.
Citera
2010-01-26, 21:51
  #18
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Om man lever i en diktuatur, ska man "anpassa sig efter spelreglerna" då?

Ofta förblir väl ett land en diktatur för att ingen har tillräcklig kraft att störta regimen. Alltså är det nog bäst att anpassa sig, om man vill överleva
Citera
2010-01-26, 22:37
  #19
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Om man lever i en diktuatur, ska man "anpassa sig efter spelreglerna" då?

Vill man överleva så föreslår jag att man gör det ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Givetvis får du inte det om han inte tillåter det. Din frihet slutar där min börjar.

Och vem bestämmer dom gränserna? Du? Jag? Nej, det är sådant vi har lagstiftande politiker till.

Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Dagens samhälle är inte demokrati.

Enligt demokratiindex (http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index) är det visst det. Till och med bäst i världen.
Citera
2010-01-26, 22:48
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Ofta förblir väl ett land en diktatur för att ingen har tillräcklig kraft att störta regimen. Alltså är det nog bäst att anpassa sig, om man vill överleva
Om alla tänkte så skulle nog alla länder vara diktaturer.
Citera
2010-01-26, 22:54
  #21
Medlem
Pinkskins avatar
Jättesvårt att svara på.

För egen del lutar det åt antingen PP eller MP (MP för att de har liknande åsikter om Store Bror som PP). Någotdera blir det då jag, för minst två valperioder framåt, prioriterar frågor som personlig integritet, fildelningen och brott mot den personliga integriteten överlag. Jag är, t ex, lika mot onyanserad kritik mot islam (ytterst: muslimen!), så SD för mig är verkligen inte något alternativ(!).
Jag är, per definitition (I´ll guess), en "vänsterliberal".
Citera
2010-01-26, 22:57
  #22
Medlem
Alla dessa trådar med folk som frågar vad de ska rösta på...

Vet du inte vad du ska rösta på ska du inte rösta.
Citera
2010-01-26, 23:03
  #23
Avstängd
Dallitzs avatar
Jag röstar blankt för det kvittar ändå tycker jag. Man märker ingen skillnad blått som rött.
Citera
2010-01-26, 23:06
  #24
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Dagens samhälle är inte demokrati.

Jag finner det oerhört roande när folk kommer med uttalanden som detta. Väldigt konkret, utan några som helst belägg... dagens samhälle är inte demokrati.

Egentligen handlar det givetvis om att, om du inte får precis som du vill, då är det en diktatur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback