Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-02-21, 02:49
  #1
Medlem
LonErs avatar
Ett av Västergötlands högsta berg ligger strax sydost om Vänern, och heter Kinnekulle. Allra högst upp på berget ligger ett utsiktstorn, och jag överdriver föga när jag säger att utsikten däruppifrån är häpnandsväckande. Till det tornet kommer man genom att vika av upp på en liten grusväg, från en riksväg strax nedanför. Fortsätter man förbi utsiktstornet, några hundra meter på en stig, kommer man strax till en stor, grön mast, fullproppad med parabolantenner. Hela området fullkomligen skriker militärt område. Nedanför denna mast finns några små vaktpostsstationer. Mellan dessa och masten finns en ingång i berget. När jag var där i somras verkade alltsammans nyrenoverat, varför jag misstänker att denna anläggning är en av de (till synes) få som inte ska läggas ned. Utanför ingången finns de klassiska skyltarna man alltid hittar vid militära anläggningar, skyddsområde, fotografering förbjuden etc etc. Detta låter kanske föga spännande, särskilt med tanke på att jag (ännu) inte har några foton att erbjuda herrskapet. Dock fortsätter historien. Vid bergets fot, finns ett naturreservat, vid namn "Munkängarna". För övrigt ett underbart område, för oss naturintresserade. Nåväl, det intressanta med detta är, att det här och var i marken i Munkängarna sticker upp gröna rör, runt en decimeter i diameter och runt en halvmeter höga. Det är ingen tvekan om att de är militära. Sammanfattar man allt detta, borde det innebära, att det i området torde finnas en massiv militäranläggning. Om nu vad det nu är som finns under Munkängarna har någon förbindelse med det som finns inne i Kinnekulle.

Undrar helt enkelt om det finns någon som vet mer om detta? Vad som finns där inne, eller liknande.
Citera
2004-02-21, 11:53
  #2
Medlem
iglos avatar
Vet tyvär inget mer, men bor nära kinekulle och jag tycker att det låter väldigt intressant.
Du får jättegärna återvända till tråden om du får reda på något mer...
Citera
2004-02-21, 12:58
  #3
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag har sett masten för några år sedan... har dock inte varit framme...
Citera
2004-02-25, 20:40
  #4
Medlem
telixs avatar
Stick dit nån dag och ta lite bilder vetja! Försök att kartlägga dessa skumma pinnar/stolpar du hittade i skogen. Det kanske leder till nått intressant.

/T
Citera
2004-02-25, 21:14
  #5
Medlem
LonErs avatar
Kan nästan lova att jag i sommar far dit och försöker fotografera/kartlägga, om det finns ett intresse. Dock ligger det inte direkt runt knuten.
Citera
2004-02-27, 21:15
  #6
Medlem
Zeromatics avatar
Man kan nästan se vår sommarstuga från Kinekulle-tornet..
.. åt minstone ser man tornet från sjökanten vid sommarstugan ;-), kanske något att utforska lite närmare vid nästa tillfälle.

Undrar om de små rören som sticker upp har med ventilation
att göra, eller om det är små kanoner där det flyger ut
granater i krigstid?
Citera
2004-02-28, 01:54
  #7
Medlem
LonErs avatar
Ah, din lyckans ost som har en sommarstuga i de trakterna!

När jag besökte området med rören sist testade jag och farsgubben att kasta ned diverse föremål i dem, vi ropade även "ryssen kommer", men ingenting hände. Något av en besvikelse.
Citera
2004-11-14, 21:50
  #8
Medlem
Jag har vart och strukit omkring runt foten av den där radiomasten, och där fanns bara ett par skjul, en tom vaktkur och en skylt med texten "Tillträde förbjudet". Inget spännande alls.
Citera
2004-11-14, 23:03
  #9
Medlem
LonErs avatar
Om du stryker omkring lite till hittar du snart en stort port som vetter rakt in i urberget. Är inte det spännande då vet jag inte.
Citera
2004-11-15, 00:43
  #10
Medlem
Ja vad fan, det var två år saen jag var där. Jag hade väl helt enkelt glömt bort den porten.
Citera
2004-11-15, 00:57
  #11
Medlem
LonErs avatar
Med radiomasten förmodar jag att du menar den gröna masten med en drös gröna parabolantenner på.

Ingången i berget ligger lite längre ned i backen, den går inte att se från masten eftersom porten är i berget.

Där finns lite skyltar, fotografering förbjuden, skyddsobjekt bla bla bla, någon övervakningskamera har jag för mig...


Eftersom det som sagt finns militärgröna rör som sticker upp ur marken säkert en kilometer därifrån är jag rätt hundra på att vad det än är som dväljs där inne i urberget är det stort...
Citera
2004-11-15, 18:26
  #12
Medlem
förlåt men jag blev bara frestad: kinnekulle är knappast urberg, det är ett typiskt platåberg uppbyggt enligt ramsan "USA kl 3" nämligen urberg, sandsten, alunskiffer, kalksten, lerskiffer och den sista som jag har glömt. En gammal vulkan alltså. Kanske är porten i berget en gammal sidokrater? Och rören i naturreservatet är backventiler ifall ett nytt utbrott kommer, då släpps trycket ut den vägen, och då hinner beredskapsfolket inne i utsiktstornet snabbt varna resten av sverige eftersom de har en sån stor och lång antenn.

en dristig gissning om anläggningen: ledningscentral typ, flygvapnet?
kinnekulle ligger inte riktigt men nästan mitt emellan F7 såtenäs och tidigare Karlsborgs flygflottilj, numera bara K4 eller vad det heter, med fallskärmisarna och de andra hårdkokta typerna SSI eller nåt. dessutom bör ju det upphöjda läget vid stranden till vår största sjö ha nån roll att spela i sammanhanget. står man i tornet så ser man ju till karlstad en klar dag, och det är fan rätt långt. stora delar av vänern är skjutområde, och såtenäs övar väl en del ovanför den, o för övrigt långt upp i värmland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback