Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-24, 20:21
  #1
Medlem
hej! jag söker ny arrendator till mina 11 hektar (åker/vall/bete) men vet inte riktigt vad jag ska tänka på när jag upprättar kontraktet.

följande frågor känns centrala just nu:
  • vad ska man ta per hektar i arrende för hyfsat sammanhängande jordbruksmark i centralskåne (sjöbo kommun)? är det samma hektarpris för såväl åker som för vall och bete?
  • hur fixar man ett kontrakt utan att kontakta hutlöst dyra lrf?
  • kan man ta betalt vid kontraktets undertecknande, eller är det kutym att betala vid arrendeperiodens slut?

i skrivande stund kommer jag inte på nåt mer, men det kommer säkert fler frågor längs vägen. hoppas nån kan och vill bjuda på bra svar.
__________________
Senast redigerad av ewalynn 2010-01-24 kl. 20:40.
Citera
2010-01-24, 22:45
  #2
Medlem
Spindel-tarzans avatar
En sak att tänka på är längden på kontraktet ex. 1år med ett 2 förlängningsår om båda parter tycker det är ok, tänk på att inte ta i med för lång tid som t.ex 10-15 år, även om inte du tycker du behöver marken så kan ju det dra ner värdet om du måste sälja.
En annan sak är att komma ihåg att indexreglera hans avgift, jag menar allt blir ju dyrare varje år.
En viktig sak är också att reglera vad marken får/ska/inte får användas till, är inte kul om han odlar energiskog t.ex och du inte trodde det om marken ligger så till att den är i din utsikt/närhet.
Citera
2010-01-25, 20:38
  #3
Medlem
tack för ditt svar spindeltarzan. att indexreglera avgiften hade jag nog aldrig tänkt på. bra tips! du verkar insatt, vad har du att säga om övriga frågor då? när får man betalt som den som arrenderar ut? när avtalet ingås eller när eu-bidraget utgår, dvs i slutet av året?
Citera
2010-01-25, 22:53
  #4
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Ska ta och prata med förra svärfar o höra mig för lite, så förhopppningsvis dyker mera svar upp
Citera
2010-01-25, 23:32
  #5
Medlem
Vem som ska ha EU-bidraget.
Förut var det oftast den som arrenderade som sökte EU bidrag, men jag vill minnas att det för några år sedan var tal om att bara markägaren skulle kunna söka EU-bidraget. Hur det blev och ifall det är ändrat igen idag har jag dock ingen aning om.
Citera
2010-01-26, 01:02
  #6
Medlem
såg på grannfejden idag. Där var det två gamla vänner som var ovänner ang gårdsbidrag och lite annat som hängde ihop med arrendet av marken som tillhör gården. Kommer inte exakt ihåg vilka det var men kolla på det!
Citera
2010-01-26, 18:48
  #7
Medlem
Ta betalt i förskott om dom som hyr är hästfolk.
Kan tyckas grinigt men erfarenhetsmässigt har dom taskigt med cash, och då kommer inte arrende pengarna i första hand.
Nu är ju givetvis inte allt hästfolk sådant, men påfallande många.
Citera
2010-01-26, 19:04
  #8
Medlem
grannfejden? ja kanske skulle jag ta och kolla på det för en gångs skull.

betalt i förskott? jo, jag har en känsla att även många bönder faller under rubriken hästskojare. jag undrar mest om det är brukligt alltså normalt, eller om det är nåt jag ska "förhandla", dvs förlora pengar på

spindeltarzan! jag ser oerhört mycket fram emot fd svärfars insidertips
Citera
2010-01-26, 19:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Vem som ska ha EU-bidraget.
Förut var det oftast den som arrenderade som sökte EU bidrag, men jag vill minnas att det för några år sedan var tal om att bara markägaren skulle kunna söka EU-bidraget. Hur det blev och ifall det är ändrat igen idag har jag dock ingen aning om.

hej, missade ditt inlägg. tack för svar.

jag har ju sk stödrätter till min mark. dessa kan jag antingen hyra ut till en arrendator, samt lägga på lite annan hyra eller så kan jag själv söka bidraget och ändå ta lite hyra av arrendatorn (den som hyr av mig alltså, oklar term "arrendator" tycker jag). det är ju lite meckigt att söka det där bidraget så det lämnar jag gärna över till brukaren av marken; de flesta (?) tycks dock lämna ansökningsförfarandet i lrf konsults varma händer. men det kostar dem...
Citera
2010-01-26, 22:26
  #10
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Till viss del kan LRF hitta/veta om EU bidrag som man själv inte visste/tänkte på, men som du säger är dom ju inte billiga och med så lite mark är det knappast ekonomiskt försvarsbart.

Tycker att det borde finnas färdiga "arrendemallar" på internet så som det gör med typ andrahandsuthyrningskontrakt/mallar.

Har inte fått tag i förra svärfar, han befinner sig i sin stuga med noll kommunikation, (men jag jobbar på det,) vet att det lilla han arrenderar ut 8hektar byter han mot tjänsten snöskottning på gårdsplan och lite runt omkring, så där blir ju betalningen svåruppskattad i värde men skönt o veta att det blir skottat

Jag personligen ser inga problem i att betala i förväg, (tänk t.ex vanlig hyra,) tyder ju även på mer seriösitet från hyrarens sida (din arrendator). Kanske overkill att göra kreditkoll, men kanske kan avskräcka dom mest oseriösa om du har flera att välja på.

Ett problem med så lite mark är att det kanske i stort sett bara finns en naturlig arrendator till marken, vilket gör priset svårt att "spela ut" i jämförelse med om man han flera att hyra ut till att välja mellan.

Återkommer förhoppningsvis med mer info senare.
Lycka till.
Citera
2010-01-27, 09:18
  #11
Medlem
hej igen och tack för svar igen.

jag hoppas också att det finns arrendemallar på nätet för än så länge har jag inte fått pm från nån som sitter inne på ett eget, och vill dela med sig .

nu vet jag inte var din fd svärfar bor i landet, men i skåne hade hans deal varit fantastisk - för bonden. om man bara utnyttjar stödrätterna för odlingsmark så får man ca 2000 kr/år och hektar, beroende på vad euron står i. det skottas alltså innergård för ca 16000 hos honom och i skåne hade det varit en väldigt hög timpeng . härnere borde han själv söka bidraget (hyfsat lätt via nätet) och låta bonden skotta för att få göra sig inkomster på din svärfars mark. bor svärfar i norrlands inland kanske det är värt 16000 att få skottat - vad vet jag? söker han bidraget får han inkomster på sitt jordbruksföretag och kan göra avdrag för renoveringar av ekonomibyggnader, avskrivningar på maskiner etc. mer pengar att tjäna alltså.

visst kan lrf konsult hjälpa till att hitta vägen i eu-djungeln, men har man tid att sätta sig in i saker och ting är länsstyrelsens info relativt användarvänlig. problemet är, tycker jag, att man då måste ge sig ut med motorsågen och röja, fixa och dona, för de kommer nämligen och kollar att man sköter sina åtaganden. bättre att lämna detta till bönderna och ta hyra för sin egen "investering", dvs marken.

visst är 11 hektar ganska lite mark kan det tyckas. jag vet inte riktigt vad en bonde kan dra in på ett år, men jag tänker mig att de härnere kanske tjänar en 7000-10000/hektar, netto alltså. rätta mig gärna, någon, om jag har fel .
Citera
2010-01-27, 10:46
  #12
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Japp han bor i skogarna kring Ljusdalstrakten, anledningen att just inte ta betalt har väl mer varit att marken kommer till användning än och bara står.
Men visst som du säger väldans dyr skottning + att marken ligger liksom ihopklämd mellan månskensbondens andra arrende och egna mark så det är den enda naturliga arrendatorn (tillgång/efterfrågan) vilket ger en viss begränsning. Vet inte hur det är med stödrätten för bonden odlar mat till kossorna nu.

Min plan/ide var och göra en liten crossbana där vilket inte uppskattades förstår inte varför
Kontrakt måste ju finnas färdigmallade på Internet nånstans har tyvärr inte hittat nåt ännu, vet inte vad kommunen använder för kontrakt om man kan få tag på ett sånt och utgå ifrån.
Hoppas få tag i x-svärfar senare idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback