Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-24, 13:49
  #1
Medlem
Konstapel Kuks avatar
Den här träningsperioden har jag tränat hårt sen i maj. När jag började vägde jag 75. Nu väger jag 95.

Jag tycker det har gått väldigt bra överlag på gymmet. Har mer eller mindre ökat hela tiden, men såklart så har jag lite mage och skit som jag vill få bort. Äter som en varg med minst fyra stora mål mat om dagen samt massa mellanmål osv.

Jag har lite problem med att röra på mig överlag då jag är plattfot Det som funkar bäst för mig är crosstrainern.

Jag har som ambition att få ner min fettprocent till under 10 i alla fall. När och hur ska man börja köra?

20 år
179 cm
95 kg
22 f%
Citera
2010-01-24, 13:55
  #2
Medlem
adagios avatar
Varför börja deffa i vintern? Känns ju rätt lagomt att börja deffa strax innan sommaren börjar.
Citera
2010-01-24, 14:00
  #3
Medlem
Konstapel Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Varför börja deffa i vintern? Känns ju rätt lagomt att börja deffa strax innan sommaren börjar.

Grejen är att jag har så extremt dålig kondition. Hur många veckor tror du man skulle behöva?
Citera
2010-01-24, 14:02
  #4
Medlem
KloBengans avatar
Om du vill ner under 10% är det nog dags att börja nu. Varför ska man bara deffa till sommaren? Man behöver ju inte tappa formen direkt efter deffen. Ligger du på ett underskott av 500kcal (har för mig 500-700 är rekommenderat för minimal muskelförlust) så går du ner ett halvt kilo per vecka. Hur mycket du behöver gå ner totalt får du själv lista ut efter hand.
Citera
2010-01-24, 14:03
  #5
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Varför börja deffa i vintern? Känns ju rätt lagomt att börja deffa strax innan sommaren börjar.
Då han ska ner över 15kg kan det vara bra att börja i god tid.


Ts, jag tycker du ska börja dieta redan nu, så slipper du stressa.
Citera
2010-01-24, 14:13
  #6
Medlem
Konstapel Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Om du vill ner under 10% är det nog dags att börja nu. Varför ska man bara deffa till sommaren? Man behöver ju inte tappa formen direkt efter deffen. Ligger du på ett underskott av 500kcal (har för mig 500-700 är rekommenderat för minimal muskelförlust) så går du ner ett halvt kilo per vecka. Hur mycket du behöver gå ner totalt får du själv lista ut efter hand.

Hur räknar man ut sitt energibehov?

Hur ska jag lägga upp träningen? Vore ju lite trist att lägga styrketräningen åt sidan helt.

Tänkte att det är väl lika bra att börja träna kondition nu pga att jag är lite halvt som halvt på väg att skada mig. Lederna börjar gnälla och jag vill inte döda dom i onödan.
Citera
2010-01-24, 14:17
  #7
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel Kuk
Hur räknar man ut sitt energibehov?

Hur ska jag lägga upp träningen? Vore ju lite trist att lägga styrketräningen åt sidan helt.

Tänkte att det är väl lika bra att börja träna kondition nu pga att jag är lite halvt som halvt på väg att skada mig. Lederna börjar gnälla och jag vill inte döda dom i onödan.

http://www.markazits.com/diet/tmp.php

Där kan du räkna ut ditt energibehov. Tänk dock på att det är cirka-siffror.

Styrketräningen ska du fortsätta med som innan, konditionsträning är jag inte så erfaren av, men förslagsvis på vilodagar. Om du känner dig sliten i kroppen så kanske du borde överväga att ta en vilovecka innan du kör igång. Om du inte styrketränar under deffen kan du räkna med muskelförlust.
Citera
2010-01-24, 16:57
  #8
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel Kuk
Grejen är att jag har så extremt dålig kondition. Hur många veckor tror du man skulle behöva?

Jag kör 4 eller 5 utöver dom 6 dagarna varje vecka jag har på gymmet under diet. Väldigt individuellt skulle jag vilja säga. 2-3 konditionspass är väl en rimlig start.

Crosstrainern tycker jag personligen är väldigt svår att få flås i, kan du inte ens cykla? Eventuellt skaffa skoinlägg.
Citera
2010-01-24, 17:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Varför börja deffa i vintern? Känns ju rätt lagomt att börja deffa strax innan sommaren börjar.

Vadå vintern, det är februari nu. Börjar min deff idag så den blir klar tills sommaren. Det är ju meningen att deffen ska vara HELT KLAR någon vecka innan sommaren börjar pucko. :P
Citera
2010-01-25, 11:31
  #10
Medlem
Konstapel Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag kör 4 eller 5 utöver dom 6 dagarna varje vecka jag har på gymmet under diet. Väldigt individuellt skulle jag vilja säga. 2-3 konditionspass är väl en rimlig start.

Crosstrainern tycker jag personligen är väldigt svår att få flås i, kan du inte ens cykla? Eventuellt skaffa skoinlägg.

Hur tränar du då? Tränar du på som vanligt med vikterna och avslutar med kondition?

Crosstrainern har funkat bra för mig. Tror inte ens de har en träningscykel på gymmet jag tränar på just nu faktiskt. :P Skoinlägg hjälper mig inte så mycket tyvärr.
Citera
2010-01-25, 13:00
  #11
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel Kuk
Hur tränar du då? Tränar du på som vanligt med vikterna och avslutar med kondition?

Just precis. Kondition på morgonen och styrka på kvällen de dagar jag kör dubbla pass.
Citera
2010-01-25, 17:34
  #12
Medlem
Konstapel Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Just precis. Kondition på morgonen och styrka på kvällen de dagar jag kör dubbla pass.

Ut och knata klockan fem på morgonen känns lite för ambitiöst för mig. Att blanda konditions och styrketräning tätt inpå är vad jag förstår ingen riktig hit heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback