• 1
  • 2
2010-01-24, 12:43
Medlem
Tjena, har stor ångest inför mitt gitarrköp, hittar inget som passar klockrent! Uppskattar all hjälp jag kan få.

Vill ha en les paul-formad gitarr med bra passiva micar med ganska hög output, duglig kvalitet och prisvärdhet.

Budget: 2-10k.

MVH Axel.
Citera
2010-01-24, 12:58
Medlem
Du bör ha koll på pantbanker, där finns det många fynd! Fick en riktigt schysst SG för 4000!
Citera
2010-01-24, 14:04
Bannlyst
Det är väl la bara o köpa en Gibson/epiphone Les Paul?
Citera
2010-01-24, 14:51
Medlem
Ja epiphones är grymma och dem kan du få ifrån thomann.de för typ 3-4000. Och i min lokala stad finns de för 5000 kr. Vafan väntar du på?

Axel är förresten världens bästa namn!
Citera
2010-01-24, 15:01
Medlem
En gibson studio har jag försökt komma över, enda jag hittar är en begagnad för 1997 för 7200. Är det prisvärt?

En äkta gibson les paul är utanför budgeten.

En epiphone har jag också försökt komma över begagnad, men finns inte så många i gbg. Att köpa en ny för 5k känns inte så prisvärt, eller?
Citera
2010-01-24, 15:05
Medlem
En beggad Studio från -97 låter ju inte helt fel faktiskt. Är inte helt säker men jag tror inte dom såg ut som schweizerostar då, och isf är det ett riktigt bra köp.

Annars kan man ju alltid jaga rätt på en MIJ (Made In Japan) kopia. Edwards, Burny, Greco etc gör riktigt kvalitativa kopior.

Håll även koll på Blocket etc efter ESP Ecipse, då och då dyker det upp en och annan för 10k.
Citera
2010-01-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axy
En gibson studio har jag försökt komma över, enda jag hittar är en begagnad för 1997 för 7200. Är det prisvärt?

En epiphone har jag också försökt komma över begagnad, men finns inte så många i gbg. Att köpa en ny för 5k känns inte så prisvärt, eller?

Nja, jag provlirade en och med hyffsad stärkare låter dem finfint. Så det är ju helt upp dig om du tycker det. Men ingen kan ju bestämma åt dig. Jag vet hur det är att ha beslutsamhetsångest men det enda tipset folk kommer att ge dig är att ANVÄNDA DINA ÖRON. Så bor du i gbg är det bara att prommenera iväg till närmaste musikaffär och fråga om du kan provspela.
Citera
2010-01-24, 15:11
Medlem
Tack för svaren!

Har varit i alla affärer nu typ och provspelat, och jag är i dilemmat att passiva (les pauls) ger för lite attack för dödsmetal, medan aktiva ger för tråkigt ljud för softare grejjer, grunge/stoner.

Roligt att du nämner ESP Eclipse, det är en av de gurorna jag har beslutsångest för, har en begagnad för ca 10k på g. Nackdelarna med den är att den har aktiva (om det nu är ngn nackdel, har ni ngn erfarenhet av aktiva får ni gäran berätta), och att den kostar typ dubbla av alla andra jag överväger.

Greco har jag också tänkt på, finns en del för 5k på blocket. Kanske är ngt att satsa på? Vet ni ngt om outputten i dom micarna? Högre eller lägre än vanliga i les pauls?

Väldigt tacksam för fortsatt hjälp!

MVH Axel.
Citera
2010-01-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axy

En äkta les paul behöver inte vara utanför budgeten , som sagt, kolla på pantbanken ...
Citera
2010-01-24, 15:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det här är inget alternativ?

http://www.thomann.de/se/esp_ltd_ec500_bk.htm
Citera
2010-01-24, 15:27
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Han ville ha passiva mickar så jag tror inte det :/
Citera
2010-01-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Har länge funderat på den, men har aldrig sett begagnade på blocket typ. Just nu ser jag bara eclipsar för 10k, som känns mer värt än en ltd för 7k. En ltd beggad för typ 4k hade varit nice.

Jag är inte helt inlåst på passiva, men det är väl idealet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in