Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-15, 00:59
  #1261
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Tänkte börja sälja på Turbosquid, har letat efter svar på deras hemsida men inte hittat något om det så jag frågar här tills jag orkar ta reda på mitt login dit eller skapa ett nytt tillfälligt konto om det är så att det inte är tillåtet.

Till frågan då, om jag gjort en modell är det tillåtet att sälja en extremt genomarbetad version där jag gått så långt som att modellera extra geometri, gjort alla shaders, uv-mappat den och texturerat men som från början är en CAD-ritning jag gjort som jag vill släppa fri med open source-licens fast som bara har det mest grundläggande inkluderat för att vem som helst ska kunna konstruera sin egna fysiska version?

Om det inte är möjligt att sälja den genomarbetade renderade polygon-versionen och släppa de grundläggande CAD-ritningarna fria så skulle jag kunna modifiera ritningen lite så att de skiljer sig mer i dimensionerna också. Men vill helst inte lägga för mycket extrajobb på det jag inte kommer göra någon direkt vinst på.
Ursäkta men jag kanske är lite trög, är det detta du menar?

Du har alltså gjort en CAD-ritning, som du vill släppa som open source.
Sen har du tagit denna och lagt till extra geometri etc och vill lägga ut den till salu?

Och du undrar om du får göra detta? Varför skulle du inte få göra det är mitt motargument, du har ju gjort allt arbete, så om du vill ha två olika prisplaner för det hela så lär väl det vara helt ok.

Jag kan i alla fall inte se några som helst problem med det om det är som jag fattade det.
Citera
2015-11-15, 08:49
  #1262
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Ursäkta men jag kanske är lite trög, är det detta du menar?

Du har alltså gjort en CAD-ritning, som du vill släppa som open source.
Sen har du tagit denna och lagt till extra geometri etc och vill lägga ut den till salu?

Och du undrar om du får göra detta? Varför skulle du inte få göra det är mitt motargument, du har ju gjort allt arbete, så om du vill ha två olika prisplaner för det hela så lär väl det vara helt ok.

Jag kan i alla fall inte se några som helst problem med det om det är som jag fattade det.
Det stämmer, vad jag däremot vet är att man enligt Turbosquids villkor inte får sälja modeller hos någon konkurrent om man väljer att sälja där. Jag har för mig att detta bara gäller om man säljer samma modell på olika sidor, då antar jag att de inte heller direkt hurrar om man ger bort något gratis som är 90% av något som de betalar för att kunna förmedla till kunderna åt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback