Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-24, 00:13
  #1
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Austria Salzburg blev 2005 Red Bull Salzburg efter att läskeföretaget köpt föreningen, man böt lagets klubbmärke och lagets färger från lila/vitt till företagetsfärger. Många supportrar protesterade men inget hjälpte. Man startade sedemera ett nytt lag längst ner seriesystemet som många av supportrarna började följa.

Min fråga är hur skulle ni göra om det handlade om erat lag?, om Red Bull eller nåt annat företag skulle köpa erat lag å ändra klubbfärger osv. Angånde Redbull Salzburg så verkar väl dom ha hyfsat mycket fans på sina matcher, så det verkar väl vara en heldel supportrar som stannade kvar. Men det kanske blir så, med pengar kommer oftare framgång och då kanske man kan ta att sitt lag heter Red Bull Salzburg.
Så skulle ni fortsätt följa ert lag även om det hette Red Bull AIK å spelade i rödvita dräkter?...

Ett annat exempel är Wimbeldon som dom helt enkelt flyttade till Milton Keynes men det är helt annan historia.
Citera
2010-01-24, 00:18
  #2
Medlem
uainds avatar
Svår fråga. Kan nog inte ge ett svar förrän det faktiskt är på riktigt. Blir nog en känslogrej i stundens hetta vilket man väljer
Citera
2010-01-24, 00:19
  #3
Medlem
Om IFK Göteborg bytte namn, färger och klubbmärke, då skulle det inte länge vara klubben jag alltid älskat. Jag skulle slutat bry mig om klubben, förhoppningsvis kommer det aldrig hända.
Citera
2010-01-24, 00:23
  #4
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Om IFK Göteborg bytte namn, färger och klubbmärke, då skulle det inte länge vara klubben jag alltid älskat. Jag skulle slutat bry mig om klubben, förhoppningsvis kommer det aldrig hända.

Vi får hoppas det.
Citera
2010-01-24, 00:51
  #5
Medlem
McGajvers avatar
Eftersom jag håller på ett lag som allt som oftast härjat i f.d div 1 och nuvarande Superettan skulle lotten falla på mitt "andralag" d.v.s mitt favoritlag i Allsvenskan.

Edit: Givetvis skulle det aldrig kännas riktigt rätt, men man behöver sin dagliga dos av ångest/lycka den man endast kan få när man ser sitt favoritlag spela/förlora/vinna.

Därför hade jag behövt ett lag att hålla på för att verkligen älska att se på fotboll.
__________________
Senast redigerad av McGajver 2010-01-24 kl. 00:53.
Citera
2010-01-24, 02:40
  #6
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Tror inte det blir så väldigt mycket flykt som folk vill få det att låta som. Visst blir det massiva protester men jag tror nog att dom flesta ändå stannar. Jag tror ju inte att MoDo-supportrarna har så väldigt ont av att deras namn köptes ut till exempel..

Sen beror det väl till viss del på vilket företag det är dessutom. Själv skulle jag ju ha bra mycket svårare för om lag bytte till Red Bull eller Coca Cola eller liknande jämfört med till exempel MoDo som ju är ett lokalt företag med stöd i trakten..

Trollhättan FC kunde ju till exempel byta namn till SAAB FC. Eller vänta nu... Det skulle nog bli tvärtom.
Citera
2010-01-24, 12:08
  #7
Medlem
Hamburg1.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Austria Salzburg blev 2005 Red Bull Salzburg efter att läskeföretaget köpt föreningen, man böt lagets klubbmärke och lagets färger från lila/vitt till företagetsfärger. Många supportrar protesterade men inget hjälpte. Man startade sedemera ett nytt lag längst ner seriesystemet som många av supportrarna började följa.

Min fråga är hur skulle ni göra om det handlade om erat lag?, om Red Bull eller nåt annat företag skulle köpa erat lag å ändra klubbfärger osv. Angånde Redbull Salzburg så verkar väl dom ha hyfsat mycket fans på sina matcher, så det verkar väl vara en heldel supportrar som stannade kvar. Men det kanske blir så, med pengar kommer oftare framgång och då kanske man kan ta att sitt lag heter Red Bull Salzburg.
Så skulle ni fortsätt följa ert lag även om det hette Red Bull AIK å spelade i rödvita dräkter?...

Ett annat exempel är Wimbeldon som dom helt enkelt flyttade till Milton Keynes men det är helt annan historia.
Dem fick ju en jvla massa deg ju!
Citera
2010-01-24, 12:09
  #8
Medlem
Hamburg1.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uaind
Svår fråga. Kan nog inte ge ett svar förrän det faktiskt är på riktigt. Blir nog en känslogrej i stundens hetta vilket man väljer
det är iofs sant. svårt och reflektera över ngt sådant.
Citera
2010-01-24, 13:51
  #9
Medlem
Casabas avatar
Något jag inte förstår är Redbulls tänkande, jag förstår inte, ur marknadsföringssyfte, hur de får tanken att det skulle vara positivt att gå in och ändra klubbmärke och tröjfärger?! Man skapar ju ett otroligt hat mot företaget och det känns väl som marknadsföring nog att t.ex. ha Redbull i namnet, tror de verkligen de tjänar så mycket mer på att just ha deras färger på tröjorna också i kontrast till hur mycket hat de får för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback