2010-01-23, 23:30
Medlem
Quzzas avatar
Tjena!

En liten fråga bara, om grafikkortet blir varmt blir datorn seg då?
Jag har fläkt på mitt grafikkort, men ändå tycker jag att grafikkortet blir ganska varmt.
Citera
2010-01-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quzza
Tjena!

En liten fråga bara, om grafikkortet blir varmt blir datorn seg då?
Jag har fläkt på mitt grafikkort, men ändå tycker jag att grafikkortet blir ganska varmt.

Om det blir FÖR varmt brukar det vanligtvis få din dator att krascha. Processorer har funktioner som gör att de går ner i hastighet om de blir för varma, men inte grafikkort så vitt jag vet.

/Hast
Citera
2010-01-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Om det blir FÖR varmt brukar det vanligtvis få din dator att krascha. Processorer har funktioner som gör att de går ner i hastighet om de blir för varma, men inte grafikkort så vitt jag vet.

/Hast

Jag är ganska säker på att grafikkort (nya i alla fall) kan "throttla" om de blir för varma. Dock så krävs det ganska höga temperaturer för att de ska göra så.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3679&p=4

"throttling the card down to 550MHz/1000MHz"
Citera
2010-01-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7TI11
Jag är ganska säker på att grafikkort (nya i alla fall) kan "throttla" om de blir för varma. Dock så krävs det ganska höga temperaturer för att de ska göra så.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3679&p=4

"throttling the card down to 550MHz/1000MHz"

Där ser man. Jag har aldrig lyckats få annat än krascher och blåskärmar vid överklockning (och överhettning) men jag har inte lekt med absolut senaste generationen. Jag gissar att en anledning till att det ändå är/har varit relativt ovanligt är att ett grafikkort består av drösvis av komponenter utöver processorn som kan bli överhettade, och då blir hela processen betydligt mer krånglig.

/Hast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in