16 460 besökare online
856 722 medlemmar • 45 808 257 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sex > Eskortservice och prostitution > Prostitution - Etik, moral och politik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
WordWarrior
Medlem
WordWarriors avatar
En ny sexarbetarorganisation har sett dagens ljus i Sverige. Rose Alliance, startad av den briljanta sexarbetaraktivisten Pye J. Organisationen arbetar ur ett harm reduction perspektiv, vilket innebär att de vill verka för att sexarbetare ges mänskliga- och sociala rättigheter och därigenom minska de prostituerades stigmatiserade position i samhället. I detta ingår även en avkriminalisering av verksamheten och köparen så länge det handlar om överenskommelser mellan samtyckande och vuxna.

Ni sexarbetare som delar dessa åsikter, gå med och stöd Rose Alliance i deras arbete. Att engagera sig politiskt för bättre rättigheter och minskad stigmatisering är viktigt. Särskilt nu när utredningen om sexköpslagen snart presenteras. Kontaktuppgifter finns på deras hemsida (som just nu är under uppbyggnad).

http://www.rosealliance.se/

Topic är följande:

Citat:
Hur kan vi som köper sexuella tjänster (och andra), och vill att sexarbetare ska ha rättigheter stödja denna nya organisation?

Vår devis bör vara: stoppa trafficking, men värna det fria valet att köpa och sälja sex!

Trovärdighet kräver ansvar.

Video med Pye J:

http://www.youtube.com/watch?v=7D7nOh57-I8

PS. Spread the word! Blir vi tillräckligt många kan vi knäcka den kvarvarande sexualmoralismen i Sverige.
Senast redigerad av WordWarrior 2010-01-23 kl. 17:00.

BlueStar
Moderator
BlueStars avatar
Utan tvekan ett lovvärt initiativ, men jag vill se mer i detalj vad de står för, hur de tänkt jobba etc. innan jag säger bu eller bä. Alla goda krafter som arbetar för den här saken förtjänar dock stöd och uppmuntran, och är det som du säger så är det bara att önska dem lycka till och att verksamheten röner stor framgång.

"I believe that sex is one of the most beautiful, natural, wholesome things that money can buy."
- Steve Martin

miinoo
Medlem
pinsamt dålig hemsida!

griffen
Medlem
Bumpar denna tråd, efter dokumentären häromdan.

Appropå vad postaren ovan mig skrev så måste jag säga att dom verkligen fått ordning på sidan nu. Minns att den kändes ganska ful när jag var inne där nån gång förut.

Pye gjorde nog mycket bra reklam för Rose Alliance i programmet i onsdags, men jag hoppas fortfarande på mer. Isabella Lund (nån som vet nåt om henne föresten - kommer hon tillbaka?) skrev mer eller mindre dagliga bloggposter, ringde upp journalister, publicerade ett flertal debattartiklar och - så småningom- medverkade i flera olika debattprogram på tv och radio. Och hon var änd bara en person. Så Rose Alliance har lite att leva upp till där, men förhoppningsvis kan de börja synas mer länge fram .

Kebabsuger
Avstängd
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
pinsamt dålig hemsida!
hjälp dom då

WordWarrior
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
hjälp dom då

Den är helt ok nu.

(Väl bumpat inför valet griffen...)

BlueStar
Moderator
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Den är helt ok nu.

(Väl bumpat inför valet griffen...)

Ja, nu ser den betydligt bättre ut än vad den gjorde i vintras (la in säkerhetsguiden i länktråden). Särskilt intressant tycker jag att avsnittet om harm reduction är, där de intar en i mina ögon realistisk och pragmatisk hållning. Vet du, eller någon annan, hur de finansierar sin verksamhet? Lyckades inte hitta något om det på hemsidan. Nu kanske de i och för sig inte lägger ned så mycket pengar på att marknadsföra sig och sina åsikter, och i den meningen inte behöver en så stor kassa, men det lär nog krävas om menar allvar med att åstadkomma en politisk förändring i den här frågan.

"I believe that sex is one of the most beautiful, natural, wholesome things that money can buy."
- Steve Martin

WordWarrior
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Ja, nu ser den betydligt bättre ut än vad den gjorde i vintras (la in säkerhetsguiden i länktråden). Särskilt intressant tycker jag att avsnittet om harm reduction är, där de intar en i mina ögon realistisk och pragmatisk hållning. Vet du, eller någon annan, hur de finansierar sin verksamhet? Lyckades inte hitta något om det på hemsidan. Nu kanske de i och för sig inte lägger ned så mycket pengar på att marknadsföra sig och sina åsikter, och i den meningen inte behöver en så stor kassa, men det lär nog krävas om menar allvar med att åstadkomma en politisk förändring i den här frågan.

Mycket av sådan här verksamhet brukar ju bygga på voluntära insatser. Engagemanget hos medlemmarna är nog viktigare då man relativt billigt kan få ut sitt budskap i dagen elektroniska värld. Sexarbetarna kommer ju dessutom att gå i Prideparaden tillsammans med HBT-folket nästa år. Pyes nationella och internationella kontaktnät kan även vara av stor betydelse.

Allt detta innebär ju på sätt och vis att sexarbetarna "kliver ur garderoben" så att säga. Och det tror jag är första steget till verklig förändring. Det handlar om rättigheter. Allt färre verkar skämmas för att de säljer sexuella tjänster. Jag får intrycket av att allt fler tycker det är lite spännade, emanciperat och coolt. Attitydförändring är på väg...

Det finns ju även ett följetåg av sanna liberaler och forskare som stödjer deras sak. En dogmatisk prostitutionspolitik kommer att vara omöjlig att föra på sikt.
Senast redigerad av WordWarrior 2010-09-14 kl. 10:13.

madelinehamilton
Medlem
Jag hoppas att fler går med i rosealliance.
Pye är en kraftsjäl och det verkligen lyser om henne på ett sätt som få människor gör idag.

Vi behöver främst en banners för att kunna länka och länkas till fler sidor på nätet.

Ni som jobbar med sex på ena eller andra sättet, gå med.

Tillsammans kan vi hjälpas åt och kämpa för våra rättigheter men det behövs mer resurser.

Kram till Er alla!

WordWarrior
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madelinehamilton
Jag hoppas att fler går med i rosealliance.
Pye är en kraftsjäl och det verkligen lyser om henne på ett sätt som få människor gör idag.

Vi behöver främst en banners för att kunna länka och länkas till fler sidor på nätet.

Ni som jobbar med sex på ena eller andra sättet, gå med.

Tillsammans kan vi hjälpas åt och kämpa för våra rättigheter men det behövs mer resurser.

Kram till Er alla!

Välkommen adelskvinna!

Kan bara hålla med. Är köpare av tjänsterna ibland, men önskar verkligen se ett slut på Sveriges behandling av såväl köpare som säljare.

Om du är med i RA så tipsa gärna Pye om att lägga upp en donationsknapp. Det finns nog många som skulle kunna tänka sig att ge en slant för ett sådant gott syfte.

Kram tillbaka!

griffen
Medlem
Gräver upp denna tråd för en liten uppdatering. Jasmin skriver på sin (grymt underuppmärksammade) blogg om vad RA har för sig på sistone. Senast handlar det tydligen om möten med människor som arbetar med marginaliserade grupper i Europa:

http://www.njutningtillsalu.com/2012...t-sverige.html

Intressant att ta del av vad de från andra länder tycker och tänker om den svenska situationen. Jag måste också prisa RA för det sätt dom arbetar på. Tror det är mycket vettigt. Politikerna är det meningslöst att ge sig på i detta skede; de flesta av dom är ängsliga kappvändare som följer strömmen. Opinionen måste vändas inom andra grupper i samhället först, och på så sätt successivt bygga upp en allt starkare press på de politiska makthavarna.
Senast redigerad av griffen 2012-05-05 kl. 02:18.

LittleLadyJasmine
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Gräver upp denna tråd för en liten uppdatering. Jasmin skriver på sin (grymt underuppmärksammade) blogg om vad RA har för sig på sistone. Senast handlar det tydligen om möten med människor som arbetar med marginaliserade grupper i Europa:

http://www.njutningtillsalu.com/2012...t-sverige.html

Intressant att ta del av vad de från andra länder tycker och tänker om den svenska situationen. Jag måste också prisa RA för det sätt dom arbetar på. Tror det är mycket vettigt. Politikerna är det meningslöst att ge sig på i detta skede; de flesta av dom är ängsliga kappvändare som följer strömmen. Opinionen måste vändas inom andra grupper i samhället först, och på så sätt successivt bygga upp en allt starkare press på de politiska makthavarna.

Tack, bästa du!

Rose Alliance har även en facebook-sida, men facebook verkar registrera vartenda steg man tar på sin egen wall numera, men den som vågar och vill kan följa RA där
Rose Alliance gör just nu, i samarbete med HIV-Sverige, en undersökning kring hälsa och säkerhet bland sexarbetare i Sverige. Vill du veta mer om enkäten, eller delta själv? www.rosealliance.se

Svara på ämne
Topp Dela »