Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-01-22, 20:21
Bannlyst
Min tidsbegränsade sjukersättning går ut snart. Vad händer nu? Vad ska man göra för att få kulor? Någon som har prövat det här "introduktionsprogrammet"? Får man a-kassa sen efter programmet?

jag är inte med i a-kassan nu. men funderar på att gå med. Vilken ska man gå med i (som kostar minst)?

tack för alla info och alla tips
Citera
2010-01-22, 20:31
Medlem
onkeldannes avatar
Ett arbete?
Citera
2010-01-22, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onkeldanne
Ett arbete?

tror inte jag fixar det nu. är nog i för dåligt skicka för det iaf heltid
Citera
2010-01-22, 20:40
Medlem
Solbeas avatar
A-kassan.

Jag är med i introduktionsprogrammet och man får aktivitetsstöd från Försäkringskassan. De lovade mig pengar den 27 janauri. Jag är med i Alfakassan, den är öppen för alla och kostar 410 kr i månaden. Vet inte om det är den billigaste. Dock måste du varit med i a-kassan i tre månader för att få mer pengar annars får du klara dig på minimiersättning som är typ 5000 kr i månaden. De bästa är nog att välja den a-kassa som passar din bransch.
Citera
2010-01-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkeldanne
Ett arbete?
Du måste jobba i ett tag först innan du får A-kassa. De pratar väl att ni ska in i aktivitetsgarantin då för du 90% av din arbetsinkomst, det sjunker tills det är nere på 65% av inkomsten. Du får (måste) ställa upp på alla aktiviteter de ger dig. Det kan innebära heltidsjobb utan lön, bara stödet. Det ger inga A-kassedagar, du måste vara med i facket för att få stödet. Tror de var tvungen att ordna det så. Alternativet är socialhjälp. Hoppas på det bästa för dig. Du får gå på AF så du får exakta uppgifter. Du måste anmäla dig arbetslös första arbetslösa dagen.
Citera
2010-01-22, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Jag är med i introduktionsprogrammet och man får aktivitetsstöd från Försäkringskassan. De lovade mig pengar den 27 janauri. Jag är med i Alfakassan, den är öppen för alla och kostar 410 kr i månaden. Vet inte om det är den billigaste. Dock måste du varit med i a-kassan i tre månader för att få mer pengar annars får du klara dig på minimiersättning som är typ 5000 kr i månaden. De bästa är nog att välja den a-kassa som passar din bransch.

jo, jag ska ansöka hos unionen, kostar 237

alfakassan är ju dyr
får man inga nya dagar efter introduktionsprogrammet?
Citera
2010-01-22, 21:30
Bannlyst
här är en jämförelse vad de olika kassorna kostar:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined
Citera
2010-01-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Du måste jobba i ett tag först innan du får A-kassa. De pratar väl att ni ska in i aktivitetsgarantin då för du 90% av din arbetsinkomst, det sjunker tills det är nere på 65% av inkomsten. Du får (måste) ställa upp på alla aktiviteter de ger dig. Det kan innebära heltidsjobb utan lön, bara stödet. Det ger inga A-kassedagar, du måste vara med i facket för att få stödet. Tror de var tvungen att ordna det så. Alternativet är socialhjälp. Hoppas på det bästa för dig. Du får gå på AF så du får exakta uppgifter. Du måste anmäla dig arbetslös första arbetslösa dagen.

80% är ersättningen som högst..

Du behöver inte vara med i facket, däremot är det tämligen lönsamt att vara med i någon a-kassa. något medlemskap i fackförbund är inte nödvändigt
Citera
2010-01-26, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flicktycke
tror inte jag fixar det nu. är nog i för dåligt skicka för det iaf heltid

jaså? i din andra tråd var du bara för lat...
Citera
2010-01-27, 02:50
Medlem
Shifty2k5s avatar
Tummen ur röven och skaffa ett arbete ditt svin
Citera
2010-02-09, 21:45
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorex
jaså? i din andra tråd var du bara för lat...

Är det vid sådana här tillfällen man får ropa "ägd!"? :-D
Citera
2010-02-09, 21:49
Medlem
Trollishs avatar
Välkommen till socialförvaltningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto