Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-22, 12:45
  #1
Medlem
Soyuzs avatar
Grottat ned mig de senaste dagarna i all information vedrörande Operationen och dess syfte. Titta på de flesta filmerna, och klippen.

Undrar om det är någon mer än jag i forumet som "försöker" gå vidare men inte riktigt kunna släppa den här biten av historia som verkar vara delvis glömd och mörklagd.
Citera
2010-01-22, 14:57
  #2
Medlem
Arthur Dents avatar
Ja operation highjump är onekligen intressant, med de försvunna planen osv. Men vad vill du diskutera, vilken konspirationsteori har du läst? Vad går konspirationsteorin ut på? Brukar inte Hollow earth kopplas ihop med detta?
Citera
2010-01-22, 15:20
  #3
Medlem
Soyuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ja operation highjump är onekligen intressant, med de försvunna planen osv. Men vad vill du diskutera, vilken konspirationsteori har du läst? Vad går konspirationsteorin ut på? Brukar inte Hollow earth kopplas ihop med detta?
--------

Beklagar om det var oklart, min diskussion hær var mest baserad på att om det fanns någon som førdjupat sig lite mer i det faktamæssigt och med lite mer kællkritik æn de flesta artiklar man læst.?

Visserligen finns det många intressanta sidor men de som ær insatta i det, har också spårat ut i just den dær Hollow Earth teorin/ Reptilians / Aryans. Mig veterligen så ær det humbug och har "motbevisats" genom att i Teorin så hade livet ovan jord varit "rubbat" eftersom att " En ihålig jord" hade påverkat gravitationen markant plus att de som bodde på insidan hade varit pressat mot utsidan... etc etc.

Inom sjælva kategorin så avviker ju oftast teorierna markant, te x ur min synvikel så vill jag ju hævda att efter læst och tittat på filmerna. Så har jag mer eller mindre "slutat tro" på just E.T fenomenet utan tror helt sonika att det faktiskt ær så att Amerikanerna / Tyskarna fortfarande experimenterar. [OCH] inte att det ær Reptilians eller folk från Atlantis som lierat sig med Nazi tyskland och bygger Ufon under isen.

Jag ær mest intresserad av om det faktiskt finns "bættre" bevis æn pusselbitar om Tysk nærvaro i Argentina 1950 + citat från Admiral Byrd om att det faktiskt kan tænka sig och finnas något under Isen i Neu Schwabenland.

Før någon tokfan med pengar lær ju førsøkt tagit reda på det, hade jag varit miljonær hade jag varit på væg dit nu.
Citera
2010-01-22, 17:24
  #4
Medlem
Flashbackssons avatar
Jag har själv hört om teorin, den verkar intressant.

Jag har väl inga källor men utifrån det jag hört så ryktas det om att man ville utplåna en nazi-bas på Antarktis som de failade med.

http://www.youtube.com/watch?v=6feES9AGKsY

Nu stämmer det väl inte förmodligen men att spekulera är alltid roligt

Notera: Jag är inte någon foliehatt som använder youtube som källa.
Citera
2016-02-16, 20:45
  #5
Avstängd
tänkte väcka denna tråden till liv igen efter att ha sett 2 dokumentärer.

https://www.youtube.com/watch?v=tEgJxst1pzc amerikansk

https://www.youtube.com/watch?v=MwUpPwyyvLw ryss

Mycket förvånad att denna händelse blivit så mörkad och att det inte talas mer om det.

En hel militärflotta skickades till antarktis för att för att kolla läget. Istället blev de anfallna av cirkulerande UFO:n som sköt laserstrålar mot dem. De blev tvungna att retirera med tunga förluster.

Ligger denna tråd verkligen rätt i "konspirationsforumet"?
Operation highjump var en verklig operation och inte någon konspirationsteori.
Citera
2016-02-17, 22:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
/.../Istället blev de anfallna av cirkulerande UFO:n som sköt laserstrålar mot dem/.../

Ligger denna tråd verkligen rätt i "konspirationsforumet"?
Operation highjump var en verklig operation och inte någon konspirationsteori.
Jag tror du svarade på det själv ovan. Tråden ligger här för att det handlar om obekräftade teorier/alternativa skeenden. Att man utgår från en verklig händelse är ju fullständigt irrelevant.
Citera
2016-03-11, 15:46
  #7
Medlem
farcrys avatar
Grottar ner mig i detta med ibland...
Nä tror inte på att det var ufon eller flat eath dom letade efter, däremot så tror jag starkt på att dom fått info om nazi aktivitet i området... tror inte direkt heller på ngn stor bas heller..
Däremot är jag nyfiken på vart den tyska flottan inkl subs tog vägen mot slutet av kriget, inte åkte dom väl till tyskland och lade ankar?
Kan mkt väl vara så att tyskarna hade en retreat just vid antarktis? Ut ifall krigsavbrott mm.
Har ju även läst om att tyska fartyg åkte till sydamerika.
Och att hitler lever där i djungeln ngnstans
Citera
2016-03-11, 16:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farcry
Grottar ner mig i detta med ibland...
Nä tror inte på att det var ufon eller flat eath dom letade efter, däremot så tror jag starkt på att dom fått info om nazi aktivitet i området... tror inte direkt heller på ngn stor bas heller..
Däremot är jag nyfiken på vart den tyska flottan inkl subs tog vägen mot slutet av kriget, inte åkte dom väl till tyskland och lade ankar?
Kan mkt väl vara så att tyskarna hade en retreat just vid antarktis? Ut ifall krigsavbrott mm.
Har ju även läst om att tyska fartyg åkte till sydamerika.
Och att hitler lever där i djungeln ngnstans

Jag tror svaret ligger i datumstämplingen. Sista kommentaren var 2010-01, att efter över 6 år försöka väcka liv i denna saga, med laservapen,UFO;n etc lär inte funka.
Lägg ned och kolla på en film, läs en bok MEN TITTA INTE MER PÅ YT,
Citera
2016-03-12, 13:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farcry
Grottar ner mig i detta med ibland...
Nä tror inte på att det var ufon eller flat eath dom letade efter, däremot så tror jag starkt på att dom fått info om nazi aktivitet i området... tror inte direkt heller på ngn stor bas heller..
Däremot är jag nyfiken på vart den tyska flottan inkl subs tog vägen mot slutet av kriget, inte åkte dom väl till tyskland och lade ankar?
Kan mkt väl vara så att tyskarna hade en retreat just vid antarktis? Ut ifall krigsavbrott mm.
Har ju även läst om att tyska fartyg åkte till sydamerika.
Och att hitler lever där i djungeln ngnstans
Flertalet av ww2-båtarnas öden har ju som sagt dokumenterats ganska noga trots allt. Några av ubåtarna och båtarna (bl.a. tyska sådana) gick konstiga omvägar, bl.a. landsatte de personal som ville fly vid krigsslutet. En del var rädda för att bli krigsfångar o.s.v. Det är kanske möjligt att någon enstaka tysk båt även nådde antarktis. Många ubåtar samlades in och lades i hamn i Europa, och skrotades av de s.k. vinnarna i kriget (operation deadlight).

Men om det skulle göras någon forskningsresa t.ex. till antarktis i större skala direkt efter kriget så var det naturligt att just krigsfartyg användes för ändamålet. Det hade ju byggts tusentals stålskorvar under kriget som nu gjorde begränsad nytta när kriget var slut. Så risken är väl att operation highjump inte var särskilt spektakulär eller mystisk, utan det var bara en stor forskningsresa med militära inslag. Ett par incidenter med kraschade flygplan/helikoptrar i samband med forskningsresan är inte heller speciellt konstigt. Tillförlitligheten bland dåtidens flygande farkoster var inte den bästa, särskilt inte när man flög i okänd miljö och där det var tufft klimat som det är på en del ställen runt polerna.
Citera
2016-04-13, 16:45
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Flertalet av ww2-båtarnas öden har ju som sagt dokumenterats ganska noga trots allt. Några av ubåtarna och båtarna (bl.a. tyska sådana) gick konstiga omvägar, bl.a. landsatte de personal som ville fly vid krigsslutet. En del var rädda för att bli krigsfångar o.s.v. Det är kanske möjligt att någon enstaka tysk båt även nådde antarktis. Många ubåtar samlades in och lades i hamn i Europa, och skrotades av de s.k. vinnarna i kriget (operation deadlight).

Men om det skulle göras någon forskningsresa t.ex. till antarktis i större skala direkt efter kriget så var det naturligt att just krigsfartyg användes för ändamålet. Det hade ju byggts tusentals stålskorvar under kriget som nu gjorde begränsad nytta när kriget var slut. Så risken är väl att operation highjump inte var särskilt spektakulär eller mystisk, utan det var bara en stor forskningsresa med militära inslag. Ett par incidenter med kraschade flygplan/helikoptrar i samband med forskningsresan är inte heller speciellt konstigt. Tillförlitligheten bland dåtidens flygande farkoster var inte den bästa, särskilt inte när man flög i okänd miljö och där det var tufft klimat som det är på en del ställen runt polerna.

mjoo enligt den officialla historien på wikipedia så skulle de tydligen forska om hur bra deras fordon klarade av kyla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Highjump

Men varför ta med så många som 4700 soldater?

Hur stor är besättningen på ett slagskepp respektive ett hangarfartyg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback