2010-01-22, 11:56
Medlem
Hej alla datanördar, jag har nyligen dragit på mig ett mycket irriterande problem. Efter ett litet tag då datorn varit igång så låser den sig och jag kan varken röra mus eller använda mig av tangentbordet, ja till och med klockan stannar. Jag har försökt med det mesta, bland annat av installera ett av de två virusprogram jag hade (nod32) till att försöka använda mig av regcure. Vad som även är väldigt skumt är att jag inte kan använda mig av systemåterställaren då det står "systemåterställaren kan inte skydda datorn, var vänlig starta om" Efter omstart funkar det fortfarande inte.

Någon som har något tips på vad det kan vara?
Citera
2010-01-22, 12:49
Medlem
Peanutss avatar
Det later allvarligt. Om du har OS skivan som kommer med datorn sa satt in den och starta om datorn. Valj sedan att reparera operativsystemet.
Citera
2010-01-22, 13:40
Medlem
har nog slarvar bort den är jag rädd, finns det möjlighet att hitta den på nätet? Länka gärna om du vet mer exakt!
Citera
2010-01-22, 13:44
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickan
har nog slarvar bort den är jag rädd, finns det möjlighet att hitta den på nätet? Länka gärna om du vet mer exakt!

Windows vad-för-något?
Citera
2010-01-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickan
Fläkten på grafikkortet kan vara sönder då blir kortet varm och datorn fryser väldigt tidigt när datorn startat upp, det kan även vara minnena. Är det inte de.. hade jag formaterat datorn.
Citera
2010-01-22, 14:01
Medlem
Peanutss avatar
Du maste ha skivan for att reparera. Om nagon du kanner har samma OS kanske de har en reparationsskiva?

Lite krangligare satt att testa datorn: Pa en annan dator ladda hem Ubuntu Live CD ISO och brann pa skiva. Sedan anvand den skivan i din dator, pa skivan finns Memtest86, detta program testar ditt RAM for problem. Aven check disk finns. Du kan ocksa installera Ubuntu vid sidan av ditt gamla operativ sa du kan anvanda datorn.

Om inget av dessa funkar sa bor du formatera om datorn helt och kora vidare med Ubuntu eller betala for Windows. Eller ta den till ett proffs.
Citera
2010-01-22, 14:05
Medlem
cannaBes avatar
Tror knappast det är software-relaterat. Låter som hårdvarufel, har du mer än ett RAM-minne kan du testa med ett minne i åt gången, byt slot mellan testen.
Citera
2010-01-27, 21:38
Medlem
Jag fick tag i en xp skiva och hade tänkt att testa och reparera skiten. Allt funkar kanon tills jag kommer till den blåa skärmen där jag ska välja om jag vill reparera eller formatera om osv då slutar tangentbordet att fungera (har testat att byta) . Är det inte det ena så är det fan det andra. Tycker ni jag ska lämna in datorn och hoppas på det bästa eller har jag inte försökt allt än?
Citera
2010-01-27, 21:45
Medlem
Vippzors avatar
Själv har man haft liknande problem på stationära datorn! Men nu när jag har läst igenom kommentarerna så verkar det vara ett hårdvarufel! Datorn ska inte hänga sig när du stoppar in en skiva? Bootar du ifrån start eller startar du skivan när du är inloggad?

Hörde också ifrån en polare att det kan ligga i själva softwaren och att du kan ta bort något ifrån något som hjälper att inte hacka upp datorn i start!
Citera
2010-01-27, 21:58
Medlem
Jag gissar också på hardvarufel. Jag bootar från start. Funkar det att göra inne i windows också? För datorn låser sig inte under felsäkert läge konstigt nog så kanske man skulle testa det..
Citera
2010-01-29, 19:24
Medlem
Svar någon? Börjar få abstinens!
Citera
2010-01-30, 19:38
Medlem
Peanutss avatar
Prova vad jag sade i post 6 med en Ubuntu skiva innan du lamnar in nagot.
Brann en Ubuntu Live CD och anvand Memtest for att checka RAM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in