2010-01-22, 11:36
Medlem
Om man ska göra en fyrstämmig sats hur går man tillväga på bästa sätt?
Ska man lägga basstämman till melodi först, sen lägga basens ters under melodin, sen lägga en sextstämma till melodin under tersen?
Citera
2010-01-22, 11:40
Medlem
Whitesnakes avatar
Frågar du om vi vet hur du vill ha din musik? Bästa sättet är att lägga det så att det låter bra. Och hur vet vi om du tycker att det låter bra? Hur långt är ett snöre?
Citera
2010-01-22, 13:07
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Jag har för mig att man ska tänka i ackord, vi säger att melodin går :C D C D E F E D C blabla

stämmorna vi lägger på den första tonen (C) ska ju tillsammans bilda önskat ackord sen ska man tänka på att stämmorna inte ska:

korsa varanndra
följa varandra så att alla stämmor går upp eller ner i tonhöjd samtidigt
innehålla parralella kvinter eller kvartar
Citera
2010-01-22, 19:31
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Frågar du om vi vet hur du vill ha din musik? Bästa sättet är att lägga det så att det låter bra. Och hur vet vi om du tycker att det låter bra? Hur långt är ett snöre?

Han frågar ju specifikt om fyrstämmig sats. Ta reda på vad det är innan du skriver ett sånt inlägg.
Citera
2010-01-22, 22:46
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag håller med BrownEyedBoy om att man ska försöka undvika parallella oktaver och kvinter. Kvarter funkar dock och jag tycker faktiskt till och med att det är snyggt.

Om du kör sju-ackord nånstans så tänk på att låta septiman falla till tersen i nästa ackord. Det brukar alltid vara snyggt.
Citera
2010-02-01, 00:24
Medlem
Men om man tänker att man lägger ackordets ters som stämma för att förstärka ackordet kan tersen ibland bilda en kvartstämma, kvintstämma etc på meloditonen.
Man kan också lägga en sext eller tersstämma till melodin.
Vilken av teknikerna ska man följa för att fixa satslärarprovet?
Senast redigerad av kukhuet 2010-02-01 kl. 00:53.
Citera
2010-02-01, 16:26
Medlem
Här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satsl%C3%A4ra_%28musik%29

För fyrstämmig sats...

Senast redigerad av Towlie 2010-02-01 kl. 16:30.
Citera
2010-02-01, 17:38
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukhuet
Om man ska göra en fyrstämmig sats hur går man tillväga på bästa sätt?
Ska man lägga basstämman till melodi först, sen lägga basens ters under melodin, sen lägga en sextstämma till melodin under tersen?

Vad är målet? Fyrstämmig sats för blandad kör, manskör eller piano för att visa att du kan regelverket?
Towlie har gett dig en del elementära regler. Men tycker du att det blir snyggare att bryta mot någon av dem så gör det! Försök ändå få varje stämma att bli "sångbar" (om det nu handlar om kör-arr). Dvs varje stämma skall vara melodiös i sig. Det tycker jag är det optimala!
Citera
2010-02-01, 20:25
Medlem
Mustighets avatar
fyrstämmig sats är skitprimitiv.
att ha parallella ters eller sext-stämmor hela vägen är inte att önska.

Det är fint att ha motrörelse i ytterstämmor.
I en helkadens kan det vara fint, om det är en dominantseptim, att låta tersen gå upp till tonikans kvint och sjuan ner till tonikans ters.
eller oj det finns huuur mycket saker som helst man måste kunna. Det är olika stämmor som ska dubbleras i treklanger vid olika omläggningar, är det körsats så har s,a,t,b sina områden som de inte bör gå över, man får inte hoppa svårsjungna intervall osv..
Citera
2010-02-02, 01:48
Medlem
snattacks avatar
4 stämmig sats existerar i grund och botten för två ändamål:

* Stämmorna skall vara lätta att sjunga
* Stämmorna ska gå NÄRMASTE vägen till nästa ackordton. Detta ger en homogen och snygg klang i körmusik m.m

Bryta mot reglerna har man hela livet på sig att göra, det är bäst att lära sig hur man skriver det vettigt INNAN dess (som ÖVNING!). Annars kan man använda det argumentet för allting: "jag behöver inte lära mig ett skit, jag kör mitt eget race ändå".

i grund och botten så använder man 4 stämmor i 4-stämmor sats (logiskt va?), där man vanligtvis dubblar grundton eller meloditon i basen (beroende på vilken ackordton som är i basen och om det är 3-klang eller färgat ackord).

I grundutförande använder man 2 termer: LÄGE och STÄLLNING.

LÄGE är vilken ton som är i basen och vilken täthet ackordtonerna har.
STÄLLNING är vilken ton som är i topstämman.

Man använder också termen SPRITT och SAMMANTRÄNGT läge för att indikera om ackordtonerna ligger precis intill varandra eller inte. Förklaring av detta följer snart:

Vi håller oss till vanliga 3-klanger, som består av Grundton, Ters och Kvint.

Således ser ett C-dur (grundton: C, Ters: E, Kvint, G) i GRUNDLÄGE och KVINTSTÄLLNING ut på följande vis (uppifrån och ner, basen är den ensamma tonen längst ner):

G
E
C

C

Här ser vi G (kvinten) på toppen och C dubblad i basen.

Ackordet är nu SAMMANTRÄNGT, tonerna ligger precis intill varandra.

Om jag istället vill göra ackordet SPRITT LÄGE så måste jag hoppa över varannan ackordton och på så sätt SPRIDA ut ackordet. På följande vis ser ackordet ut då I SPRITT GRUNDLÄGE och GRUNDSTÄLLNING (= grundton i basen, grundton på toppen, inom parantes är de toner jag hoppat över i ackordet):

C
(G)
E
(C)
G

C

Vad ska man nu ha detta till? Jo det är helt enkelt så att när melodins förmåga att gå högt avgörs (enkelt uttryckt) av den täckning man har i mellanregistret. Om jag skulle lägga sistnämnda ackord sammanträngt så skulle det låta "tunt", därför att det inte finns några toner i mellanregistret.

Således, om jag vill gå från ackordet C (i kvintställning och grundläge) till ackordet F närmaste vägen så ser det ut på följande sätt:

G - A
E - F
C - C (ligger kvar)

C - F (uppåt eller neråt spelar ingen roll i nuläget eftersom det finns motrörelse i tonen C)

Om jag vill gå närmaste vägen C-F-G-C i samma utgångs läge ser det ut på följande vis:

G - A - G - G
E - F - D - E
C - C - B - C

C - F*- G - C

* Här skulle jag gå ner med F, och sedan UPP med G för att få motrörelse mot de 3 övriga stämmorna.

Det finns naturligtvis flera sätt att göra detta på, men detta är grundläggande. Du gör enklast i att skaffa en bok i ämnet, finns massor av litteratur, gå in på valfri musikhögskola/bibliotek/etc och kolla. Fixa keyboard om du inte har det, gitarr är inte till för 4-stämmig sats.
Citera
2010-03-01, 23:55
Medlem
tack för det utförliga svaret
Jobbar en del med Sten Ingelfs böcker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in