Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-21, 21:52
  #1
Moderator
Semesters avatar
Jag läser en extrakurs nu men inser att jag inte har tid med den just den här terminen men vill gärna läsa den nästa termin istället. Något har sagt mig att om man hoppar av en kurs inom tre veckor får man söka den nästa termin också, någon som känner igen detta? Om så, gäller det även program?

Nu är jag förstås medveten om att det enklaste är att fråga någon ansvarig men jag tycker om att veta hur det ligger till innan jag frågar.
Citera
2010-01-22, 08:31
  #2
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag läser en extrakurs nu men inser att jag inte har tid med den just den här terminen men vill gärna läsa den nästa termin istället. Något har sagt mig att om man hoppar av en kurs inom tre veckor får man söka den nästa termin också, någon som känner igen detta? Om så, gäller det även program?

Nu är jag förstås medveten om att det enklaste är att fråga någon ansvarig men jag tycker om att veta hur det ligger till innan jag frågar.

Ja, är rätt säker på att det stämmer, men hör med en studievägledare på det universitet/högskola du studera på. Där får du de rätta och korrekta svaret.
Citera
2010-01-23, 11:15
  #3
Medlem
Shiverks avatar
Har du fått något svar?

Det hela låter helskumt i mina öron men jag har tänkt att göra samma sak och det vore riktigt tråkigt om det ställer till det nästa termin.
Är det någon annan som vet annars?
Citera
2010-01-23, 11:43
  #4
Medlem
Citerar information som finns på LiU's studentportal,

Citat:
Vad innebär avbrott på kurs?

Avbrott i studier kan gälla tidigt avbrott på kurs eller sent avbrott på kurs.

Tidigt avbrott på kurs ska registreras i Ladok om du till ansvarig anmält avbrott inom tre veckor efter kursstart, förutsatt att du heller inte har blivit godkänd på något prov på kursen. Tidigt avbrott innebär att du kan söka kursen på nytt kommande terminer.

Sent avbrott på kurs ska registreras i Ladok om du avbrutit dina studier efter det att det hunnit gå mer än 3 veckor av kursen eller du blivit godkänd på något prov på kursen. Sent avbrott innebär att du inte har möjlighet att söka om kursen kommande termin. Om du vill återuppta dina studier på kursen ska du i mån om plats omregistrera dig på kursen.

Detta behöver inte gälla för alla högskolor/universitet tror jag, men risken finns.
Citera
2010-01-24, 00:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag läser en extrakurs nu men inser att jag inte har tid med den just den här terminen men vill gärna läsa den nästa termin istället. Något har sagt mig att om man hoppar av en kurs inom tre veckor får man söka den nästa termin också, någon som känner igen detta? Om så, gäller det även program?

Nu är jag förstås medveten om att det enklaste är att fråga någon ansvarig men jag tycker om att veta hur det ligger till innan jag frågar.

Korrekt, om du registrerar ett avbrott inom 3 veckor efter kursstart så måste du söka kursen igen. OM du inte hoppar av inom tre veckor kan du inte söka kursen via studera.nu, utan måste omregistreras på kursen, något som sker i mån av plats och välvilja, något som nog redan sagts ser jag nu..

Vad gäller program så är det ju så att alla antagningar enbart gället för den terminen, det tillfället, osv. Du har ju möjlighet att begära anstånd,som lärosätet sedan beslutar att bevilja eller ej.
Citera
2010-09-13, 12:35
  #6
Medlem
Oscizs avatar
Försvinner kursen från studera.nu (mina meriter) om man hoppar av inom 3veckor?
Citera
2010-09-13, 12:55
  #7
Medlem
Ja.
Citera
2010-09-14, 17:16
  #8
Medlem
Om TS får svar om detta även gäller program kan han gärna posta.
Citera
2010-09-14, 17:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnsc
Om TS får svar om detta även gäller program kan han gärna posta.
Detsamma gäller i regler program också, men här är det lättare att det strular, men inget bör synas på studera.nu om du begär att få avbryta dina studier inom 3 veckor.
Citera
2017-06-04, 19:27
  #10
Medlem
Syns tidigt avbrott verkligen i ladok? Jag påbörjade ett program för drygt två år sedan och gjorde ett tidigt avbrott men kan inte hitta någon information om det i ladok.
Citera
2017-06-07, 14:07
  #11
Medlem
Theriacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sooofiieee
Syns tidigt avbrott verkligen i ladok? Jag påbörjade ett program för drygt två år sedan och gjorde ett tidigt avbrott men kan inte hitta någon information om det i ladok.

Det syns för oss administratörer, men inte i studentgränssnittet.
Citera
2017-06-22, 12:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooofiieee
Syns tidigt avbrott verkligen i ladok? Jag påbörjade ett program för drygt två år sedan och gjorde ett tidigt avbrott men kan inte hitta någon information om det i ladok.
Tidigt avbrott på program är oftast inget som sparas i Ladok, främst av skäl som har med antagningssystemet att göra. Det är heller inte nödvändigt att "spara" tidiga avbrott i Ladok, även om funktionaliteten finns. Det har hanterat olika av flera olika skäl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback