Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-21, 21:51
  #1
Medlem
Qzans avatar
Hejsan alla FB'are

Jag har ska börja deffa lite smått så jag kan få bort min lilla fett samling runt min midja och nedre delen av magen.
Jag kommer dra ner på mina måltiders storlek och undvika pasta, potatis och allmänt för många kolhydrater.

Har tänkt mig käka en hel del kykling och fisk. Istället för pasta eller potatis så käkar man en sallad bredvid.

Jag har 2 st problem dock som jag skulle vilja ha hjälp med om ni har tid

1) Problemet jag har är nog att jag gillar att småkäka som fan, och då blir det väl ofta en frukt och så vidare. Men kan bli lite tråkigt att käka en banan, mandarin, frukter i allmänhet.
Så jag funderar på om ni har lite andra "små snacks" ni kan tipsa som?
Spelar ingen roll om man ska göra det själv eller köpa i butiker färdiga som är nyttiga och GODA (mycket viktigt).

2) Jag äter jätte onyttig frukost, standarden är väl, Musli + filmjölk, 2 mackor, te/kaffe. Muslin är inte så bra kan jag tänka mig. Vad finns det för andra frukost alternativ som är hyffsad snabba att göra (5-10 min).
Citera
2010-01-21, 21:53
  #2
Medlem
Palledamans avatar
Den stora samlade tråden om kostscheman

Sen kanske jag svarar mer seriöst
Citera
2010-01-21, 21:54
  #3
Medlem
Thomaspunkts avatar
Keso med äpple och kanel är mitt svar på båda!
Citera
2010-01-21, 21:58
  #4
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qzan
Hejsan alla FB'are

Jag har ska börja deffa lite smått så jag kan få bort min lilla fett samling runt min midja och nedre delen av magen.
Jag kommer dra ner på mina måltiders storlek och undvika pasta, potatis och allmänt för många kolhydrater.

Har tänkt mig käka en hel del kykling och fisk. Istället för pasta eller potatis så käkar man en sallad bredvid.

Jag har 2 st problem dock som jag skulle vilja ha hjälp med om ni har tid

1) Problemet jag har är nog att jag gillar att småkäka som fan, och då blir det väl ofta en frukt och så vidare. Men kan bli lite tråkigt att käka en banan, mandarin, frukter i allmänhet.
Så jag funderar på om ni har lite andra "små snacks" ni kan tipsa som?
Spelar ingen roll om man ska göra det själv eller köpa i butiker färdiga som är nyttiga och GODA (mycket viktigt).

2) Jag äter jätte onyttig frukost, standarden är väl, Musli + filmjölk, 2 mackor, te/kaffe. Muslin är inte så bra kan jag tänka mig. Vad finns det för andra frukost alternativ som är hyffsad snabba att göra (5-10 min).

1. Cashew nötter (naturella)

2. Havregrynsgröt

Lycka till!
Citera
2010-01-21, 22:06
  #5
Medlem
simba09s avatar
1) Kvarg, Keso och lite mer "nyttiga" frukter och grönsaker som typ broccoli och fikon är riktiga höjdare tycker jag. Kvargen och keson blir ärligt riktigt gott med Fun. Tro inte jag skulle klara mig utan dessa under en deff.

Naturella cashewnötter är också en höjdare, bra värden i dessa också, man får i sig essentiella fetter som är svåra att få i sig på annan väg utan att vara onyttig

2) En bra deffarfrukost ska lägga grunden för att man inte ska gå och vara småhungrig hela dagen. En ordentlig frukost är (iaf för mig) en grundförutsättning för en lyckad deff.

Tips på vad man kan käka då, det här kanske bara är jag men fiberberikade havregryn är något som man kan bygga de flesta frukostar på. Går både äta som flingor och som gröt. Detta gör att man kan variera sig lite iaf=)
Sen brukar jag även vid frukost käka vitaminer och mineraler i pillerform, man ligger ju och tär på kroppen vilket leder till att man lättare bli sjuk osv.
Sen är det också viktigt att få i sig proteiner. Visst man får i sig lite av mjölken och eller filen, men långt ifrån tillräckligt. Även här kan keso fungera, men har du ork så tycker jag att kokta ägg är att föredra. Ägg har ett högt biologiskt värde, dvs. dess proteiner är uppbyggda av de flesta( om inte samtliga) aminosyror.

Sen är det förstås viktigt att inte bli less på sådana produkter då är det ju kört;D

Men det är ju bara fantasin som sätter gränsen, läs näringsinnehåll på baksidan på förpackningen. Sen är det bara att blanda
Citera
2010-01-21, 22:11
  #6
Medlem
Qzans avatar
Citat:
.. Även här kan keso fungera, men har du ork så tycker jag att kokta ägg är att föredra. Ägg har ett högt biologiskt värde, dvs. dess proteiner är uppbyggda av de flesta( om inte samtliga) aminosyror.

fungerar det att steka äggen, eller tappar en massa då? (eller lägger man bara till en massa dåligt då istället?) :S
Citera
2010-01-21, 22:14
  #7
Medlem
simba09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qzan
fungerar det att steka äggen, eller tappar en massa då? (eller lägger man bara till en massa dåligt då istället?) :S

Nä den här myten om att man tappar massa om inte äter äggen som Rocky lägger jag inte mycket vikt vid.

Det beror ju på vad du du steker de i. Ägg fungerar alldeles utmärkt att steka utan matfett så kör på de
Citera
2010-01-21, 22:16
  #8
Medlem
Qzans avatar
hmm, ganska svårt att rengöra pannan om man inte har något tycker jag
Vad sägs om olivolja? :P
Citera
2010-01-21, 22:21
  #9
Medlem
simba09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qzan
hmm, ganska svårt att rengöra pannan om man inte har något tycker jag
Vad sägs om olivolja? :P

Tycker du? Kanske jag som har en bra stekpanna då

Ja det fungerar, det är ju inga mängder vi snackar om så. Steker du äggen med olivolja istället för utan så är det inget som visar sig på vågen utan det är bara marginellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback