Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-01-24, 08:08
  #73
Medlem
zBr9s avatar
Har aldrig kört några Yakuzaspel tidigare men skaffade Like a dragon eftersom jag gillar JRPGs och tyckte det var skoj, om än lite väl simpelt och grindigt battlesystem. Var därför lite avvaktande inställd till uppföljaren, men nu när reviews börjat komma läser jag att just battlesystemet är en av delarna som är mest uppdaterad, så kanske blir ett köp ändå. Spelade aldrig klart Like a dragon så får väl googla för att förstå vad som hände i handlingen efter att jag gav upp typ. Men imponerades väldigt av "världen" och alla sidoaktiviteter och NPCs som fanns att upptäcka, det var nästan roligast att bara springa runt i staden och kolla in allt som fanns där än att ta sig igenom Main Quest.
Citera
2024-01-24, 09:04
  #74
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Gaiden redan släppt. Ett mindre och kortare Yakuza drama som enbart släpps digitalt. Sista delen liten besvikelse. Ett lite kortare och mindre spel har jag dock inget emot. Är en enorm time sink annars. Spelet fungerar ju lite som en bridge mellan Ichibans spel.

Påtal om just det släpptes recensionerna till just det. Infinite Wealth. Spelet balanserar på just eller under 90. Vilket är jävligt bra. För ett Yakuza spel. För ett turn based överhuvudtaget. Kvarstår i kritiken att Yakuza ska utspela sig i Japan men inget som stoppar mig från att spela.

Har så mycket annat igång så blir och vänta lite. Just digitala spel ser jag inte mycket värde i och Gaiden ska spelas innan så väntar på att den inkluderas i Sub eller sale.

https://www.metacritic.com/game/like...finite-wealth/

Det är kul med Hawai'iepisoden i Persona 5 så jag är hoppfull. Kul med så otroligt bra recensioner, mitt största problem då är att bli färdig med nuvarande varv i BG3 på två dagar.
Citera
2024-01-24, 09:48
  #75
Medlem
Nihennas avatar
Jag är sugen på att köpa bara för att stötta YongYea, däremot har jag inte kört något tidigare spel än hmm, Yakuza Zero, tror jag. Gillade inte stridssystemet så mycket men då detta är mer som ett JRPG kanske jag ger det en chans.

är detta en serie man kan hoppa in i och förstå helheten av storyn i alla fall?
Citera
2024-01-24, 09:59
  #76
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag är sugen på att köpa bara för att stötta YongYea, däremot har jag inte kört något tidigare spel än hmm, Yakuza Zero, tror jag. Gillade inte stridssystemet så mycket men då detta är mer som ett JRPG kanske jag ger det en chans.

är detta en serie man kan hoppa in i och förstå helheten av storyn i alla fall?

Jag har bara spelat Like a Dragon men tyckte att det gick bra utan att ha spelat tidigare. Man får säkert ut mer om man kört övriga men det var kul och bra (givet att man gillar JRPG)
Citera
2024-01-24, 14:31
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Tycker definitivt inte Yakuza spelen är gta stil med knytnävar. Yakuza för mig ett mer arcade spel, sånt spel man förr kunde spela på arcade maskiner i spelhallar. Det är ett old school fighting spel med väldigt mycket video sekvenser.

Sleeping dogs kan liknas vid gta spelen där man istället använder knytnävarna/sparkar och full roam känsla i Japan med biljakter. Och det spelet när det begav sig blev väldigt populärt, inte lika poppis som gta men är väl inget spel i den genren som slår gta liksom.
Ja du kanske har rätt. Jag har spelat sleeping dogs och tyckte om det. Yakusa har bra storys och mycket humor. GTA och SD är mer cyniska spel i en hård värld. Finns inte så mycket värme där.
Citera
2024-01-24, 23:38
  #78
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Har aldrig kört några Yakuzaspel tidigare men skaffade Like a dragon eftersom jag gillar JRPGs och tyckte det var skoj, om än lite väl simpelt och grindigt battlesystem. Var därför lite avvaktande inställd till uppföljaren, men nu när reviews börjat komma läser jag att just battlesystemet är en av delarna som är mest uppdaterad, så kanske blir ett köp ändå. Spelade aldrig klart Like a dragon så får väl googla för att förstå vad som hände i handlingen efter att jag gav upp typ. Men imponerades väldigt av "världen" och alla sidoaktiviteter och NPCs som fanns att upptäcka, det var nästan roligast att bara springa runt i staden och kolla in allt som fanns där än att ta sig igenom Main Quest.
Jo vad jag läst har dom nästan eliminerar att man behöver grinda något extra för storyn. Att dom utvecklat turn based systemet är ett stort plus för mig då det var ett av mina största problem. Blev tjatigt och hade en del tekniska missar och irritationsmoment. Kamera typ.

Sidoaktiviteter har alltid varit a och o i dessa spel. Visst är storyn grym och tungt maffiadrama men hade inte varit samma sak utan att se Kiryu/Ichiban sjunga karaoke. Åka go kart. Dansa på nattklubb. Spela darts. Spela pocket circuit (fan heter det på svenska? Är såna leksaksbilar som åker på typ räls/väger man sätter ihop så har man en spak som man gasar med typ. Fan glömt men körde en del sånt när jag var yngre.)
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det är kul med Hawai'iepisoden i Persona 5 så jag är hoppfull. Kul med så otroligt bra recensioner, mitt största problem då är att bli färdig med nuvarande varv i BG3 på två dagar.
Jo Hawaii var kul men en kort sekvens på timmen eller två. Nu är ju inte hela Like a Dragon Hawaii men ändå. Vet att skaparen av serien som nu lämnat sa att han aldrig skulle göra ett Yakuza utanför Japan just för att spelet har en så stark koppling till Japansk kultur som försvinner då. Även om Hawaii är väldigt populärt i Japan. Men som sagt spelet blir bra ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag är sugen på att köpa bara för att stötta YongYea, däremot har jag inte kört något tidigare spel än hmm, Yakuza Zero, tror jag. Gillade inte stridssystemet så mycket men då detta är mer som ett JRPG kanske jag ger det en chans.

är detta en serie man kan hoppa in i och förstå helheten av storyn i alla fall?
Har jag inte spelat det senaste än men varje spel har sin egen story så att säga. Storyn avslutas aldrig med en cliffhanger som går vidare till nästa. Dock så följer såklart händelserna vidare i världen vilket påverkar hur Yakuzan är formad. Alla relationer mellan karaktärerna. Varför vissa har en agenda mot någon eller liknande. Spelen är väldigt character driven tycker jag så man missar mycket där om man inte spelat dom tidigare.

Sen ska man skilja på Yakuza och Lika a Dragon. Yakuza 0-6 är Kiryus spel med det mer arcade/actionliknande striderna. Det är Kiryus story. Sen gjorde man Like a Dragon som var en nystart för serien och storyn med turnbased och Ichiban som MC. Så om inte annat kan det vara läge att testa det först innan det nyss släppta Like a Dragon 2 (eller infinite wealth). Är ju billigare. Finns på prenumerationstjänsterna om du sitter på dom.

Sen släpptes Gaiden som fungerar som en bridge mellan första och andra Like a Dragon. Men det är ju ett Kiryu spel med klassisk actioncombat.

Annars finns många recaps på Youtube. Och utvecklarna brukar själva ha med recaps från tidigare spel. Och ibland flashbacks eller annat som ger newcomers lite kött på benen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback