Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-21, 12:02
  #1
Medlem
frulortigs avatar
Hej!

Jag vet att det finns typ 635 95670 trådar om att renovera badrum. Jag har läst de flesta och alla åsikter går isär och jag förstår ungefär hälften

Därför skapar jag nu min egna lilla tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor.

Det är så att jag/vi är bra sugna på att renovera badrummet. Detta för att jag tror det aldrig någonsin blivit renoverat sen huset byggdes (endast små renovering som typ målning och kanske lite nya skåp och sånt), det är as fult och dels för att jag misstänker fukt under golvet m.m.

Hur som helst, badkaret är typ inbyggt och jag skulle vilja byta detta, likaså handfat. Toan har vi nyss fått byta då den pajjade. Sen tillkommer typ ett nytt spegelskåp kanske.

Badrummet är ca 5-6 kvm (golvyta) och räknar med kanske 9 kvm (väggyta) som jag vill ha kaklat. Detta är alltså cirka beräknat.

Golvvärme ska vi nog inte ha, då det är så jäkla gutt på golvet ändå. Tror inte vi kommer behöva dra om el och sånt heller, möjligtvis kanske lite rör. Kanske kanske..

Jag är som sagt ute efter en grov bedömning av ett pris för detta. Jag ska tillkalla offertar, men ville ha era åsikter och bedömningar nu, mest för att jag inte kan så mycket om saken.

Sen har jag försökt fatta detta med rotavdrag också, så om ni är sugna får ni gärna berätta lite om detta också.

Om det nu skulle visa sig vara fukt i golvet alt. mögel, är det något vi då kan dra på försäkringen? Jag misstänker detta starkt då, golvet liksom typ släppt på en del ställen.

Det var nog de frågor jag kommer på nu, men kommer säkert poppa upp fler

Jag tackar de som orkar svara på min tråd om renovera badrum
Citera
2010-01-21, 12:11
  #2
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Hej!

Jag vet att det finns typ 635 95670 trådar om att renovera badrum. Jag har läst de flesta och alla åsikter går isär och jag förstår ungefär hälften

Därför skapar jag nu min egna lilla tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor.

Det är så att jag/vi är bra sugna på att renovera badrummet. Detta för att jag tror det aldrig någonsin blivit renoverat sen huset byggdes (endast små renovering som typ målning och kanske lite nya skåp och sånt), det är as fult och dels för att jag misstänker fukt under golvet m.m.

Hur som helst, badkaret är typ inbyggt och jag skulle vilja byta detta, likaså handfat. Toan har vi nyss fått byta då den pajjade. Sen tillkommer typ ett nytt spegelskåp kanske.

Badrummet är ca 5-6 kvm (golvyta) och räknar med kanske 9 kvm (väggyta) som jag vill ha kaklat. Detta är alltså cirka beräknat.

Golvvärme ska vi nog inte ha, då det är så jäkla gutt på golvet ändå. Tror inte vi kommer behöva dra om el och sånt heller, möjligtvis kanske lite rör. Kanske kanske..

Jag är som sagt ute efter en grov bedömning av ett pris för detta. Jag ska tillkalla offertar, men ville ha era åsikter och bedömningar nu, mest för att jag inte kan så mycket om saken.

Sen har jag försökt fatta detta med rotavdrag också, så om ni är sugna får ni gärna berätta lite om detta också.

Om det nu skulle visa sig vara fukt i golvet alt. mögel, är det något vi då kan dra på försäkringen? Jag misstänker detta starkt då, golvet liksom typ släppt på en del ställen.

Det var nog de frågor jag kommer på nu, men kommer säkert poppa upp fler

Jag tackar de som orkar svara på min tråd om renovera badrum

För att bara dra ett prisexempel direkt på rak arm så kan jag ta min renovering av vårt badrum, som dock är något mindre än ditt.
Helkaklat med golvvärme exklusive kakel MEN med all el samt rörmokeri inräknat.
60 000 :- ungefär, då vita pengar.
Citera
2010-01-21, 12:14
  #3
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
För att bara dra ett prisexempel direkt på rak arm så kan jag ta min renovering av vårt badrum, som dock är något mindre än ditt.
Helkaklat med golvvärme exklusive kakel MEN med all el samt rörmokeri inräknat.
60 000 :- ungefär, då vita pengar.




Tycker jag kan vara ganska överkomligt. Om både el och rör ingick..
Citera
2010-01-21, 12:15
  #4
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Tycker jag kan vara ganska överkomligt. Om både el och rör ingick..

Absolut! Jag har ju absolut ingenting annat att utgå ifrån men den spontana reaktionen var ändå att det kändes överkomligt.
Då får du iofs räkna med att vi kanske la ut 10 000 :- på kakel också, däremåt så får vi ju tillbaka i runda slängar den summan på rotavdraget nu framåt sommaren
Citera
2010-01-21, 12:17
  #5
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Absolut! Jag har ju absolut ingenting annat att utgå ifrån men den spontana reaktionen var ändå att det kändes överkomligt.
Då får du iofs räkna med att vi kanske la ut 10 000 :- på kakel också, däremåt så får vi ju tillbaka i runda slängar den summan på rotavdraget nu framåt sommaren


Ja, hur funkar det där med rotavdrag egentligen? hur beräknas det osv.?
Citera
2010-01-21, 12:18
  #6
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Ja, hur funkar det där med rotavdrag egentligen? hur beräknas det osv.?

Gud fråga mig inte, du får dra av halva arbetskostnaden tills den uppgår till en viss total summa har jag för mig.
Sen beräknas det på något sätt på din totala årsinkomst tror jag?
Tur att man har en flickvän som styrde upp allt sånt här känner jag nu, annars hade det ju varit jag som fått skaka galler i ett par månader för grovt skattefusk
Citera
2010-01-21, 12:23
  #7
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Gud fråga mig inte, du får dra av halva arbetskostnaden tills den uppgår till en viss total summa har jag för mig.
Sen beräknas det på något sätt på din totala årsinkomst tror jag?
Tur att man har en flickvän som styrde upp allt sånt här känner jag nu, annars hade det ju varit jag som fått skaka galler i ett par månader för grovt skattefusk



Haha.. ja, här hemma är det ju jag som får styra upp allt sånt. Men jag är helt lost på den fronten alltså.. Helt kass på siffror, förutom när jag ska räkna på veckohandlingen ungefär Försökte läsa på skatteverkets hemsida, men jag förstod, ingenting. Vet inte riktigt vem man ska fråga, för att få det förklarat på ett sätt så jag förstår
Citera
2010-01-21, 12:24
  #8
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Haha.. ja, här hemma är det ju jag som får styra upp allt sånt. Men jag är helt lost på den fronten alltså.. Helt kass på siffror, förutom när jag ska räkna på veckohandlingen ungefär Försökte läsa på skatteverkets hemsida, men jag förstod, ingenting. Vet inte riktigt vem man ska fråga, för att få det förklarat på ett sätt så jag förstår

Lättast är kanske att ringa skatteverket eller söka här på flashback?
Citera
2010-01-21, 12:26
  #9
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Lättast är kanske att ringa skatteverket eller söka här på flashback?



Tycker det är så jefla trist att söka, men får fortsätta. Tack för dina svar iallafall
Citera
2010-01-21, 14:23
  #10
Medlem
ROT-avdraget gör så att du kan dra av halva kostnaden för arbetskraften direkt.

Ex

Material och allt annat 30.000kr
Arbetskostnad 40.000kr

Då får du dra av hälften av summan för arbetskostnaden, alltså 20,000kr.

Du betalar 50,000kr och resterande 20,000kr hämtar hantverkaren hos skatteverket.
Citera
2010-01-21, 14:25
  #11
Medlem
Halva arbetskostnaden dras av direkt på fakturan, inget man behöver bry sig om. Sen får hantverkaren pengarna från skatteverket.
Citera
2010-01-21, 14:49
  #12
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judok
ROT-avdraget gör så att du kan dra av halva kostnaden för arbetskraften direkt.

Ex

Material och allt annat 30.000kr
Arbetskostnad 40.000kr

Då får du dra av hälften av summan för arbetskostnaden, alltså 20,000kr.

Du betalar 50,000kr och resterande 20,000kr hämtar hantverkaren hos skatteverket.


Då hade jag förstått det någorlunda rätt då Jag tackar för era svar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback