2010-01-21, 08:15
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag har möjlighet att då och då köpa 30 kg högklassigt nötkött. Det är alltså frysning som gäller.

När jag sedan tinar (försiktigt i kyl) vätskar sig köttet. Mycket mer än om det fått ligga ofryst i kylen några dagar.

Jag äger två frysar. Den ena har enligt handboken en infrysningskapacitet på 10 kg/dygn, den andra förmodligen detsamma. Jag belastar dem alltså på ett bräde med 1,5 dygns kapacitet.

Hur gör ni för att bevara köttets kvalitet? Ska jag
- åka hem till mamma för att också använda hennes frys
- flera dygn i förväg sätta frysen på max
- se till att frysen är fylld med annat så att mer kan ta emot värmen från det kött jag lägger i

Jag antar att en anledning till mina problem, och generellt med frysning, är att under en långdragen frysprocess bildas iskristaller som har sönder cellerna. Jfr t.ex. hur frysta jordgubbar blir. Är en väg runt problemet att hålla vissa köttstycken i kylen ett dygn tills den första satsen blivit fryst för att först då lägga i den?

Hur gör ni med erfarenhet från älg mm?? F.ö., normalt håller jag ca 23 gr i frys o 3 i kylskåp.
Citera
2010-01-21, 09:58
Medlem
slugs-Ps avatar
Det är bra om man får ut luften ur påsarna som du har köttet i, vacumpumpar finns...
Annars så hivar jag bara ner det i frysen(har3) bara det finns plats, vilket det är värre med just nu.

Men som sagt bort med så mycket luft du kan i påsarna med eller utan vacumpump.
Citera
2010-01-22, 03:18
Medlem
gizas avatar
Något som är väldigt bra att använda vid infrysning av kött är frysfolie, vilket är ett speciellt platsförstärkt folie.

Det bevarar verkligen köttets kvalite bra, jag använder själv alltid det vid infrysning av kött.

Det är dock rätt så dyrt och det lär gå åt en hel del till 30 kg.
Citera
2010-01-22, 10:08
Medlem
woofers avatar
Ju snabbare man kan frysa kött desto bättre för kvalitén. Många frysar har nån turbo knapp som man kan trycka in nån dag i förväg om man skall frysa in mycket, det gör i princip att kompressorn går oavbrutet. Har man ingen sådan knapp kan man ju i alla fall nån dag i förväg vrida ner termostaten så långt det går så att man från början har en riktigt kall frys innan man lägger i det man skall frysa. En normal frys bör hålla runt -20 +- 2 grader.

Dom flesta frysar som inte är lastgammla eller moderna och energisnåla brukar man dock kunna få ner till en bit under -30 om man kör dom på max. Min förra kunde jag få ner till -35 grader. När väl köttet är fryst bör stänga av turbofunktionen/vrida tillbaka termostaten för att återgå till runt -20

Tänk på att fördela köttet så att det inte ligger i en stor hög med resultatet att mitten tar mycket längre tid att frysa, sprid ut det så mycket det går.
Citera
2010-01-25, 09:26
Medlem
ApolloGrekens avatar
Ni ska ha tack för svaren. En vakuum pump ska inskaffas. Finns tydligen en som heter p.pac på nätet för ca 170 kr. Men den bidrar till att köttet bevaras, inte till att infrysningen blir skonsam.

Jag har i helgen frostat av mina två frysar för att ha dom i bästa skick infö nästa leverans i mars.

Jag ska också sätta frysarna i maxläge, ett dygn i förväg borde väl räcka.

En gång såg jag en avhandling om frysning av jordgubbar. Det var en del år sedan, jag minns bara att den var från Lund och att författaren var en kille från USA som bodde i Sverige. Han visade att om man frys jordgubbarna mycket snabbt hann inte iskristaller bildas utan det blev en homogen is i jordgubben. Eftersom det var de vassa iskristallerna som förstörde jordgubbens celler kunde man med hans metod frysa jordgubbar som efter tiningen såg ut som nya.

Jag ska rapportera mina resultat. Tack för att ni brydde er.
Citera
2010-07-19, 14:41
Medlem
mevs avatar
Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in