• 1
  • 2
2004-02-18, 16:02
Medlem
bananes avatar
Tycker att det är väldigt gott/snabbt/smidigt/nyttigt att koka upp ett gäng potatisar, steka upp lite frysta köttbullar och köra det med lingon

Ofta vill jag dock röja ihop ett par portioner på en gång men det blir lite segt att pröjsa 15 kr per litet 3dl gräddsåspaket på Hemköp.

Någon som vet nåt sjysst recept så man kan göra såsen själv?
Som kanske är lite mer ekonomiskt också?
Citera
2004-02-18, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Tycker att det är väldigt gott/snabbt/smidigt/nyttigt att koka upp ett gäng potatisar, steka upp lite frysta köttbullar och köra det med lingon

Ofta vill jag dock röja ihop ett par portioner på en gång men det blir lite segt att pröjsa 15 kr per litet 3dl gräddsåspaket på Hemköp.

Någon som vet nåt sjysst recept så man kan göra såsen själv?
Som kanske är lite mer ekonomiskt också?

3 delarköttbuljong av tärning
0,5 msk per dl(köttbuljong) vetemjöl
0,5 del vatten
0,5 del grädde
lite soya
salt
peppar

Värm på buljongen
skaka ihop vatten+mjöl häll ner i buljongen (ev sila om det är klumpar)
häll på grädden
och smaksätt med soya,salt och peppar
låt koka några min. Färdigt.
Citera
2004-02-19, 05:45
Bannlyst
Glöm inte att göra såsen i pannan efter att du stekt köttbullarna! Då får du med smak + köttsafter därifrån, vilket alltid är trevligt. Sedan skulle jag föreslå att du köper idealmjöl (finns i små kartonger). Det är specialgjort för att reda med, så man slipper blanda ut det med vatten och så, det är bara att hälla rätt ner i såsen och röra om.
Citera
2004-02-19, 06:49
Medlem
Hispervispers avatar
Ang redning: Jag brukar reda såsen med Maisenas specialla Brun-sås-redning. Det blukar aldrig bli problem med klumpar.

Kryddning av sås: Om jag har så brukar jag ibland slå i en skvätt rödvin i såsen, ibland byter jag ut soyan mot tomatpuré och jag också provat med att lägga i en klick svartvinbärsgelé. Något som jag också tycker är gott, både till köttbullar och "vanlig" stek är att krydda såsen rejält med grönpeppar plus att jag hällt i en slurk vinäger för att få lite syra i smaken.

Något som jag läst men inte provat är att smaksätta men ansjovisspad, det senare är nog mer avsett för såsen till söndagssteken men borde nog till Mamma Scans färdigstekta köttbullar.

Men allas vår Caine kanske kan tipsa mer när det gäller ansjovis. Det viktiga är nog att inte pytsa i för mycket ansjovisspad för vem vil äta köttbullar med fisksås.
Citera
2004-02-19, 10:13
Bannlyst
Att ha ansjovis i såsen just till köttbullar har jag inte hört talas om, men det kanske funkar? Som du säger så gäller det i så fall att vara försiktig med mängden, och dessutom inte tillsätta något annat salt innan, eftersom spadet är salt i sig.

EDIT: Ansjovisfiléer kan annars användas istället för salt i många fall. Jag har inte använt detta knep särkilt många gånger, men man kanske skulle prova.
Citera
2004-02-19, 11:35
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Att ha ansjovis i såsen just till köttbullar har jag inte hört talas om, men det kanske funkar? Som du säger så gäller det i så fall att vara försiktig med mängden, och dessutom inte tillsätta något annat salt innan, eftersom spadet är salt i sig.

EDIT: Ansjovisfiléer kan annars användas istället för salt i många fall. Jag har inte använt detta knep särkilt många gånger, men man kanske skulle prova.

Ansjoviskryddningen är nog mer vanlig till en nötstek, det skall nog erkännas. Men som omväxling kanske man skulle köra det till köttbullarna.

Kan man ha korintsås till sillbullarna kan man väl ha ansjovissås till köttbullarna. By the way, jag har aldrig vågat mig på korintsås vare sig till sillbullar eller något annat. Än mindre sillbullar.
Citera
2022-10-27, 18:54
Medlem
Sladdarens avatar
grädde

en riven liten lök som fräses i lite smör
oxfond
kycklingfond
soja
worchestershiresås
en dutt cayenne,
och svartpeppar
lite gurkmeja
ev svartvinbärsgele i eller bredvid

maizenaredning
Citera
2022-10-27, 19:26
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
grädde

en riven liten lök som fräses i lite smör
oxfond
kycklingfond
soja
worchestershiresås
en dutt cayenne,
och svartpeppar
lite gurkmeja
ev svartvinbärsgele i eller bredvid

maizenaredning

Ingen dålig bump, nästan 19år!

För att inte vara sämre delar jag med mig också av recept.

Efter ha stekt köttet i pannan så häller jag i vatten i pannan och låter det sjuda lite på eftervärmen.
Silar över vattnet till en mindre kastrull med tjock botten.

1 del vatten och 2 delar grädde.
Oxfond
Skvätt rödvin (går bra med matlagningsvin utan alkohol)
Äppelmos eller svartvinbärsgelé
Salt
Soya
Vitpeppar & svartpeppar
Rosmarin
Maisena redning

Detta är min standard sås som duger till det mesta.
Citera
2022-10-28, 08:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Ingen dålig bump, nästan 19år!

För att inte vara sämre delar jag med mig också av recept.

Efter ha stekt köttet i pannan så häller jag i vatten i pannan och låter det sjuda lite på eftervärmen.
Silar över vattnet till en mindre kastrull med tjock botten.

1 del vatten och 2 delar grädde.
Oxfond
Skvätt rödvin (går bra med matlagningsvin utan alkohol)
Äppelmos eller svartvinbärsgelé
Salt
Soya
Vitpeppar & svartpeppar
Rosmarin
Maisena redning

Detta är min standard sås som duger till det mesta.

Parallell post mest, jag håller mest till i andra matforum där jag delar eller frågar vissa saker tacksamt nog. Det märks ju på hur många svar man får och forumet verkar helt överens i denna tråd att en gräddsås är tydligen väldigt enkel tom 16 år senare fast den kan göras mycket varierat :-) hehe

Antes kök tex

https://www.youtube.com/watch?v=nkdX...ndreask%C3%B6k

Din krämiga sås var fin oxå
Citera
2022-10-30, 06:16
Medlem
Tycker inte man ska krångla till det för mycket när det gäller gräddsås. Det är en klassiker som nästan alla älskar. Såhär gör jag min.

Ingredienser
30 gram smör
1/2 Gul lök
1/2 Sött äpple
2 dl Kalvfond (vatten + fond)
2 dl Grädde
1 tsk Svartvinbärsgelé
1 msk ansjovisspad
Salt

Instruktioner
1. Sautera lök och äpple i smör på medelvärme tills löken blivit lätt glansig

2. Tillsätt kalvfond och höj värmen. Reducera till hälften återstår (ca 15 minuter)

3. Tillsätt grädden och fortsätt reducera till hälften återstår (ska vara totalt 2 dl sås kvar i kastrullen)

4. Sila av såsen och tillsätt salt, svartvinbärsgelé och ansjovisspad.

5. Anser du såsen vara för lös kan du reda den med lite maizenamjöl och vatten.
Senast redigerad av Fcuko 2022-10-30 kl. 06:19.
Citera
2022-10-31, 20:43
Medlem
Bertil85s avatar
Att ha stekt lök i själva såsen är också gott. Till fläsk pannbiff m.m.
Citera
2023-08-23, 23:44
Medlem
Sladdarens avatar
VÄRLDENS GODASTE GRÄDDSÅS?

Enligt Baronen

https://www.youtube.com/watch?v=OBvK...el=BaronensMat

Var i flödet på "mitt youtoobe" så tyckte den hade karaktär (ni vet sådär) så la in den här

Ser ni nåt själva ni gillar som sveper förbi som liknar det ni gör i matväg (såsväg) eller inte alls så tveka inte att länka såhär på matforumet Skadar ju inte..
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-23 kl. 23:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in