Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-18, 22:56
Medlem
Hej.

Har en nätverksresurs i windows som jag i windows mappar till en disk genom \\mittnamn\resurs.

Det krävs inget lösenord eller någonting för det.

Därför trodde jag att det skulle funka att lägga till den här raden i fstab:
//filserver/data2 /mnt/win smbfs defaults 0 0

/mount/win finns naturligtvis.

Några tips på vad som kan göras, eller extra information jag kan bidra med?

Tack.
Citera
2010-01-24, 13:13
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberrascal
Hej.

Har en nätverksresurs i windows som jag i windows mappar till en disk genom \\mittnamn\resurs.

Det krävs inget lösenord eller någonting för det.

Därför trodde jag att det skulle funka att lägga till den här raden i fstab:
//filserver/data2 /mnt/win smbfs defaults 0 0

/mount/win finns naturligtvis.

Några tips på vad som kan göras, eller extra information jag kan bidra med?

Tack.

Exakt vad är det för nätverksresurs?
Citera
2011-04-11, 01:24
Har precis formaterat min HTPC som jag kör XBMC på. Innan så hade jag mina utdelade hårddiskar automonterade via fstab så att de "fanns" som fysiskt material på min HTPC. Det funkar iof att lägga till samba-utdelningar inom XBMC men har tidigare bara haft dåliga erfarenheter av detta och fstab-tricket har fungerat kalasbra så vill helst använda det.

Nu efter att jag har formaterat så har jag lagt in exakt samma saker i fstab som innan men nu funkar det inte alls.

Ser ut såhär:

# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2c5cadb8-460d-4836-8dd0-454d1a746b4e / ext4 noatime,discard,errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=7b10f0bc-4731-407c-8c60-f1b8cc490132 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
//192.168.1.8/Tjockis /home/xbmc/Videos/Tjockis smbfs auto,username=Gustaf,password=*******

Innan så fungerade det klockrent och nu händer det ingenting. Har inte hållt på och pillat med inställningar på HTPCn på jättelänge så en fråga är om det är något man måste göra med nätvärksinställningar etc som jag har glömt bort att göra? Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2011-04-11, 07:00
Medlem
Zoms avatar
Kan ju vara så att den läser av fstab innan nätverket är uppe och därför inte kan mounta den vid boot bara.
Citera
2011-04-11, 07:33
Åhå. Går det att ändra på något vis?

Men tycker det är så konstigt att det inte funkar nu när det praktiskt taget är samma installation som innan bara att den är lite mer uppdaterad.
Citera
2011-04-12, 22:22
Om någon annan skulle ha samma problem kan det vara bra att installera "smbfs" ^^ Trodde att det följde med Linux.
Citera
2011-04-13, 18:56
Medlem
Jag har tidigare i veckan haft problem med samba och windows 7 det löste jag genom att använda cifs istället.

Kod:
//192.168.137.1/utdeladmapp /home/tomsan/win7 cifs rw,username=tomsan,password=nasmot 0 0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in