Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-18, 22:49
  #1
Medlem
Fasans.mans avatar
Gjorde just ett inlägg i en tråd som gällde en Serie A-blogg och kom då att tänka på böckerna "A Season With Verona" av Tim Parks och "The Miracle of Castel di Sangro" av Joe McGinniss. Speciellt den förstnämnda var helt fantastisk och utan jämförelse det bästa jag läst om fotboll. Jag undrar nu om någon kan ge mig ett tips på en liknande bok. Förslag på högkvalitativa fotbollsböcker över huvud taget tas också tacksamt emot. Offside läser jag förstås.

Mvh Fasans
Citera
2010-01-18, 23:51
  #2
Medlem
"Damned united" av David Peace och "Cantona - The rebel who would be king"

Båda dessa är enligt mig väldigt bra läsning!
Citera
2010-01-19, 00:20
  #3
Medlem
GoHabss avatar
En riktigt bra fotbollsbok, som säkert många här har läst, är Den nya världsfotbollen av Erik Niva på Aftonbladet. Boken är egentligen en sammansättning av långa reportage från jordens alla hörn, och har en klar koppling till hur samhället påverkas av fotbollen. Bästa fotbollsboken jag har läst, jag har dock inte läst jättemånga.
Citera
2010-01-19, 00:28
  #4
Medlem
hazard simpsons avatar
Hjältarna av Mats Samuelsson. Beskriver på ett bra sätt hur ÅFF blev bäst i Sverige.

Hjältarna del 2 kommer om 10 år
Citera
2010-01-19, 01:42
  #5
Medlem
elems avatar
"The Italian Job" av Gianluca Vialli. En bra bok om engelsk och italiensk fotboll. Vialli talar ur egen erfarenhet men har också intervjuer med världens bästa spelare och tränare. Talar lite om skillnaden mellan italiensk och engelsk fotboll.
Citera
2010-01-19, 08:40
  #6
Medlem
erikbes avatar
Full Time, the secret life of Tony Cascarino. Självbiografisk bok om proffslivets många baksidor

Addicted - Boken om Tony Adams
Citera
2010-01-19, 13:21
  #7
Moderator
feldgraus avatar
I kategorin "fotboll i allmänhet" rekommenderar jag bland annat Inverting the pyramid: a history of football tactics (Jonathan Wilson), Kung fotboll: den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950 (Torbjörn Andersson), Why England lose: & other curious football phenomena explained (Simon Kuper och Stefan Szymanski), Football against the enemy (Simon Kuper) och Fotboll förklarar världen: en [osannolik] teori om globaliseringen (Franklin Foer). Den första boken ger en utmärkt bakgrund till hur fotbollstaktiken utvecklats genom tiderna och den andra boken ger historien bakom svensk fotboll, vilka införde, spelade och utvecklade den? De tre sista böckerna, tillsammans med Nivas redan nämnda Den nya världsfotbollen, ger en mångfacetterad inblick i fotbollens innersta rum, hur allt är sammanvävt, och visar på fotbollens stora kulturella, politiska och sociala påverkan.

/feldgrau
Citera
2010-01-19, 15:47
  #8
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
I kategorin "fotboll i allmänhet" rekommenderar jag bland annat Inverting the pyramid: a history of football tactics (Jonathan Wilson), Kung fotboll: den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950 (Torbjörn Andersson), Why England lose: & other curious football phenomena explained (Simon Kuper och Stefan Szymanski), Football against the enemy (Simon Kuper) och Fotboll förklarar världen: en [osannolik] teori om globaliseringen (Franklin Foer). Den första boken ger en utmärkt bakgrund till hur fotbollstaktiken utvecklats genom tiderna och den andra boken ger historien bakom svensk fotboll, vilka införde, spelade och utvecklade den? De tre sista böckerna, tillsammans med Nivas redan nämnda Den nya världsfotbollen, ger en mångfacetterad inblick i fotbollens innersta rum, hur allt är sammanvävt, och visar på fotbollens stora kulturella, politiska och sociala påverkan.

/feldgrau

Bra tips! Har själv läst Why England lose och Football against the enemy samt Erik Nivas bok.

Skall börja läsa en annan bok ifrån Simon Kuper snarast, den heter Ajax the dutch, the war och vad den handlar om kan ni nog gissa. Vill man ha något basic (men bra) om fotboll så är Ola Anderssons 'handbok' Så funkar fotboll bra.
__________________
Senast redigerad av Shuyin 2010-01-20 kl. 09:38.
Citera
2010-01-19, 19:17
  #9
Medlem
Fasans.mans avatar
Tack för tipsen! Uppskattar både Niva och Kuper väldigt mycket.
Citera
2010-01-19, 19:54
  #10
Medlem
Nowhere Hills avatar
http://www.wsc.co.uk/

på denna sida så dyker det opp recensioner av bla den typen literatur du efterlyser.
mvh
NH
Citera
2010-01-19, 20:07
  #11
Medlem
S.Dalis avatar
Morbo: The story of Spanish football, av Phil Ball, tycker jag är riktigt bra.
Citera
2013-05-08, 17:16
  #12
Medlem
erikbes avatar
Skulle vilja läsa Jamie Carraghers självbiografi. Någon som vet var jag enklast köper den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback