Citat:
Ursprungligen postat av
Terrorist-Hubert
A-aktier brukar ha fler rster n B-aktierna. Dessutom brukar det vara lgre omsttning i A-aktien. Det r frmodligen drfr sna hr "attacker" i A-aktier grs. Det r ltt fr ngon att lgga en stor order och driva upp kursen, drefter frvntar man sig att mindre vettiga sparare p Avanza och Nordnet ska ge sig in i aktien i ren spekulation eftersom de sett att kursen rusat. Men det finns ingen fundamental anledning till att aktien borde g upp i pris.
S om man ger A-aktien br man slja den illa kvickt innan kursen r nere i 5 kronor igen.
Jo jag vet detta att de "brukar ha fler rster"... men det knns relevant att veta de exakta siffrorna? Och om det finns ngon annan liten detalj som skiljer sig? Detta mste ju finnas publicerat ngonstans men jag kan inte hitta.
Edit: Ok, jag lyckades hitta det i deras finansrapport (
http://ortivus.com/globalassets/inve...vus_ar2013.pdf).
"En aktie av serie A berttigar till tio rster och en aktie av serie B berttigar till en rst. Samtliga aktier medfr lika rtt till andel i bolagets tillgngar och vinst."
Helt ljligt att A aktien var uppe p ver 10x vad B-aktien var. Kommer krasha rejlt.