Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Vad grundar du ditt första påstående på?
Enstaka rektorer vill tysta ner saker, det vet vi.
Skolan har väl annars aldrig vart så öppen som nu!
Vart finns kravet på två yrkesverksamma föräldrar?
Om man jobbar 40timmar så finns det en jäkla massa tid till både barn o hem. Så nog kan man engagera sig allt. Prioriteringsfråga!
Nu förstår jag i och för sig kanske vad du menar, det finns en massa föräldrar som lever livet som ena riktiga barnungar och helt enkelt inte tar ansvar för sina barn.
Vissa barn från andra kulturer spårar ur när de märker att de inte får en lusing vid dåligt uppträdande, och deras föräldrar tror att skolan styr med järnhand.
Nu till detta fall, ingen som vet mer detaljer om vad som hände?
Nej, det finns jättemånga föräldrar som arbetar andra tider på dygnet än 7- 16, faktiskt.
Som dessutom har långa restider till och från arbetet, och måste arbeta extra för att ekonomin att gå ihop.
Alla har det inte klockrent.
Att skolor döljer dålig stämning, mobbing och andra problem och skall klara upp det med olika interna modeller a la "Farsta modellen" är ganska välkänt idag -- och brukar uppmärksammas framförallt när det kommer fram grova fall av mobbing -- där vare sig den mobbades eller mobbarnas föräldrar fått information om vad som pågår.
Att föräldrar börjar lämna sina barn på dagis tidigt på morgonen och hämtar sen eftermiddag redan i tidig ålder - är en realitet för många.
Jag säger inte att det är så i just det här fallet -- men att ett barn spårar ur behöver inte innebära att föräldrarna är likgiltiga eller ointresserade, däremot innebär det givetvis ett misslyckande i fostran.
Men att dra alla över samma kam och tro att det innebär att alla skiter i sina ungar, tror jag är att dra långa växlar om en situation man inte vet något om.
Jag skulle alltså vilja veta mer om fallet innan jag hängde föräldrarna.