• 1
  • 2
2010-01-18, 17:12
Medlem
punkds avatar
En kvinnlig lärare vid Bergaskolan i Smedjebacken fick på fredagen föras i ambulans till Falu lasarett, blödande från huvudet och, enligt uppgift, medvetslös.
En 15-årig pojke, elev på skolans högstadium, är polisanmäld och ärendet har lämnats över till kriminalen i Ludvika.

Läs mer här:
http://www.dt.se/brottsplats/article562904.ece

Seriöst, vart är skolan på väg?
Citera
2010-01-18, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av punkd

Vart vill du att den ska vara på väg?
Citera
2010-01-18, 17:27
Medlem
Mockens avatar
Citat:

Som alltid samma flathet och brist på rejäla åtgärder.
Väck med den unge mannen som slog, på vilken annan arbetsplats skulle man kunna acceptera något annat?

- Vi har en checklista, en arbetsgång som vi följer när det uppstår situationer med hot och våld, klargör rektor Stenström.

jag undrar vad hennes cheklista gör för nytta?
Citera
2010-01-18, 17:51
Medlem
tigertompas avatar
Seriöst var är uppfostring av barn på väg idag? Är man 15 och fått lite jävla uppfostran i sin jävla kropp så har man lärt sig från början att man respektera andra personer. Alltid lätt att skylla på skolan i sådana här situationer, men personligen anser jag att detta är föräldrarnas jävla ansvar att uppfostra den ungjäveln man skapade tillsammans.
Citera
2010-01-18, 17:59
Medlem
trottwells avatar

Jag vill snarare fråga: Vad har slödderungen för föräldrar??!! Skolan uppfostrar inte barnen, skolan är en byggnad, barnen uppfostras hemma, att på allvar påstå något annat är bara flummeri och trams. Det är synd om barn som har dåliga föräldrar, en bra förälder är snäll, engagerad, krävande och rättvis, inte likgiltig och ointreserad.
Citera
2010-01-18, 18:52
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag vill snarare fråga: Vad har slödderungen för föräldrar??!! Skolan uppfostrar inte barnen, skolan är en byggnad, barnen uppfostras hemma, att på allvar påstå något annat är bara flummeri och trams. Det är synd om barn som har dåliga föräldrar, en bra förälder är snäll, engagerad, krävande och rättvis, inte likgiltig och ointreserad.

Varför skulle det vara föräldrarnas fel att deras son begår brott?
Citera
2010-01-18, 18:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En kvinnlig lärare vid Bergaskolan i Smedjebacken fick på fredagen föras i ambulans till Falu lasarett, blödande från huvudet och, enligt uppgift, medvetslös.
En 15-årig pojke, elev på skolans högstadium, är polisanmäld och ärendet har lämnats över till kriminalen i Ludvika.

Läs mer här:
http://www.dt.se/brottsplats/article562904.ece

Hon fördes i personbil från skolan till Smedjebackens vårdcentral -- och därifrån vidare i ambulans till lasarettet -- alltså var hon inte medvetslös när hon åkte iväg till vårdcentralen. Däremot blödde hon säkert kraftigt från huvudet eftersom hon senare fick sy sju stygn.
Citera
2010-01-18, 18:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Dålig förälder eller utarbetade föräldrar - det är ju frågan.

Skolan släpper inte gärna in föräldrarna i dag förrän problemen redan eskalerat, och kravet på att folk skall vara yrkesverksamma från det att barnen fyller ett år, ger inte alla möjlighet att kunna följa sina barn och engagera sig som goda föräldrar -- samhället är helt enkelt inte skapt för det.
Citera
2010-01-18, 19:06
Medlem
pmariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Skolan släpper inte gärna in föräldrarna i dag förrän problemen redan eskalerat, och kravet på att folk skall vara yrkesverksamma från det att barnen fyller ett år, ger inte alla möjlighet att kunna följa sina barn och engagera sig som goda föräldrar -- samhället är helt enkelt inte skapt för det.

Exakt! Som vanligt samhällets fel. Det är faktiskt så att har man barn och jobbar heltid, ja då hinner man inte träffa dem så ofta. Jag gör inte det just nu men tidigare kom jag hem vid 18-tiden och barnen skulle sova vid 20. Jag jobbade iofs de flesta helger också men normalt har man ju den tiden. Två dagar i veckan plus tio timmar på vardagarna. Morgnarna går ju bara åt att göra sig och barnen i ordning.
Citera
2010-01-18, 19:18
Medlem
Citat:

Vad grundar du ditt första påstående på?
Enstaka rektorer vill tysta ner saker, det vet vi.
Skolan har väl annars aldrig vart så öppen som nu!
Vart finns kravet på två yrkesverksamma föräldrar?
Om man jobbar 40timmar så finns det en jäkla massa tid till både barn o hem. Så nog kan man engagera sig allt. Prioriteringsfråga!

Nu förstår jag i och för sig kanske vad du menar, det finns en massa föräldrar som lever livet som ena riktiga barnungar och helt enkelt inte tar ansvar för sina barn.

Vissa barn från andra kulturer spårar ur när de märker att de inte får en lusing vid dåligt uppträdande, och deras föräldrar tror att skolan styr med järnhand.

Nu till detta fall, ingen som vet mer detaljer om vad som hände?
Citera
2010-01-18, 19:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Vad grundar du ditt första påstående på?
Enstaka rektorer vill tysta ner saker, det vet vi.
Skolan har väl annars aldrig vart så öppen som nu!
Vart finns kravet på två yrkesverksamma föräldrar?
Om man jobbar 40timmar så finns det en jäkla massa tid till både barn o hem. Så nog kan man engagera sig allt. Prioriteringsfråga!

Nu förstår jag i och för sig kanske vad du menar, det finns en massa föräldrar som lever livet som ena riktiga barnungar och helt enkelt inte tar ansvar för sina barn.

Vissa barn från andra kulturer spårar ur när de märker att de inte får en lusing vid dåligt uppträdande, och deras föräldrar tror att skolan styr med järnhand.

Nu till detta fall, ingen som vet mer detaljer om vad som hände?

Nej, det finns jättemånga föräldrar som arbetar andra tider på dygnet än 7- 16, faktiskt.
Som dessutom har långa restider till och från arbetet, och måste arbeta extra för att ekonomin att gå ihop.

Alla har det inte klockrent.

Att skolor döljer dålig stämning, mobbing och andra problem och skall klara upp det med olika interna modeller a la "Farsta modellen" är ganska välkänt idag -- och brukar uppmärksammas framförallt när det kommer fram grova fall av mobbing -- där vare sig den mobbades eller mobbarnas föräldrar fått information om vad som pågår.

Att föräldrar börjar lämna sina barn på dagis tidigt på morgonen och hämtar sen eftermiddag redan i tidig ålder - är en realitet för många.

Jag säger inte att det är så i just det här fallet -- men att ett barn spårar ur behöver inte innebära att föräldrarna är likgiltiga eller ointresserade, däremot innebär det givetvis ett misslyckande i fostran.
Men att dra alla över samma kam och tro att det innebär att alla skiter i sina ungar, tror jag är att dra långa växlar om en situation man inte vet något om.

Jag skulle alltså vilja veta mer om fallet innan jag hängde föräldrarna.
Citera
2010-01-18, 20:26
Medlem
Citat:
Nej, det finns jättemånga föräldrar som arbetar andra tider på dygnet än 7- 16, faktiskt.
Som dessutom har långa restider till och från arbetet, och måste arbeta extra för att ekonomin att gå ihop.

Alla har det inte klockrent.

Att skolor döljer dålig stämning, mobbing och andra problem och skall klara upp det med olika interna modeller a la "Farsta modellen" är ganska välkänt idag -- och brukar uppmärksammas framförallt när det kommer fram grova fall av mobbing -- där vare sig den mobbades eller mobbarnas föräldrar fått information om vad som pågår.

Att föräldrar börjar lämna sina barn på dagis tidigt på morgonen och hämtar sen eftermiddag redan i tidig ålder - är en realitet för många.

Jag säger inte att det är så i just det här fallet -- men att ett barn spårar ur behöver inte innebära att föräldrarna är likgiltiga eller ointresserade, däremot innebär det givetvis ett misslyckande i fostran.
Men att dra alla över samma kam och tro att det innebär att alla skiter i sina ungar, tror jag är att dra långa växlar om en situation man inte vet något om.

Jag skulle alltså vilja veta mer om fallet innan jag hängde föräldrarna.
Tror faktiskt att vi är ganska överens....fast det är svårt att få fram det man menar på ett par rader.

Nu över till fakta i detta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in