Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-02, 03:43
  #5953
Medlem
UndeadNinjas avatar
Hat säkert redan dykt upp i tråden men, en film jag skulle vilja rekommendera är "What the Health",

http://m.imdb.com/title/tt5541848/

Kanske lite överdriven och jag har inte dubbelkollat om alla påståenden i filmen stämmer men den ger iaf en tankeställare om vad man egentligen får i sig med maten.
Citera
2017-07-03, 20:12
  #5954
Medlem
Neatlesss avatar
Veckans dokumentärtips: The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara (2003)

Det är inte ofta världen bjuds på en öppenhjärtig intervju med en av förgrundsfigurerna för flera av 1900-talets världshändelser som vid ålderns höst känner för att lätta på hjärtat. Men dokumentärmakaren Errol Morris tog en fin skalp när han fick 85-årige Robert McNamara att se tillbaka på sitt händelserika och kontroversiella liv. Den forne försvarsministern i USA 1961-1968 tjänstgjorde i Andra Världskriget där han effektiviserade dödandet av japaner genom bombplan, spelade en stor roll i USA's ökade involvering i Vietnamkriget och var mitt i smeten under Kalla Kriget där världen stod på randen till ett kärnvapenkrig.

Det är alltså en del att gå igenom - dessutom ska vi titta tillbaka på hans privatliv där han var president för Ford (innan han blev handplockad av John F Kennedy till Vita Huset) och även president för Världsbanken. Men fokus är förstås på de intressantaste grejerna vilket är krigen och det är en skärpt gammal man som ser tillbaka på sin roll och vilka lärdomar som kan dras. Hur förhåller man sig till exempel till det faktum att han indirekt brände ihjäl 100.000 japanska civila genom sina kallsinnade bombnings-kalkyler? Eller att han intensifierade Vietnamkriget baserat på påhittade händelser i Gulf of Tonkin? Han har en del att svara för, och han gör det förvånansvärt ärligt. Han är öppen med att han är en krigsförbrytare.

Väldigt intressant hela vägen med suverän klippning och spännande musik som gör det till så mycket mer än en intervju. Det är en fartfylld historielektion med detaljer från de allra hemligaste samtalen och en inblick i hur politiken fördes på den tiden. Den humaniserar politiker till en viss grad - tar ner dem till en mänsklig nivå där tvivel och misstag är en del av vardagen, bara att för dem så påverkas miljontals liv. Som McNamara återkommer till gång på gång - vi var en hårsmån från ett förödande kärnvapenkrig, det var så nära att det är svårt att förstå. Och han och hans motsvarande i Ryssland var beredda att trycka på knappen.

Hur rättfärdigar man nåt sånt? Se Robert McNamara försöka.
Citera
2017-07-03, 20:23
  #5955
Medlem
Captinheros avatar
Såg précis dokumentären Raiders!: The Story of the Greatest Fan Film Ever Made.2015.

http://www.imdb.com/title/tt3551954/

http://www.imdb.com/title/tt0772251/?ref_=nm_ov_bio_lk2 man kan också se deras amatör film


En film om hur ett gäng ungar gör scen för scen remake av raiders of the lost arc över en period på 7 år ( 35 år med den sista scenes de ej slutförde). Fascinerande dokumentär om hur film kan vara en sån viktig del av livet. Samt hur man vissa aldrig ger upp sina drömmar. Riktigt sevärd
Citera
2017-07-03, 20:34
  #5956
Medlem
henki420s avatar
National Bird (2016)

Tre avhoppare och fd soldater som styrt drönare berättar om operationerna och de PTS-besvär de upplever av att ha dödat människor remote. Den första dokumentären (jag känner till) som tar upp vår tids nya krigföring och vilka konsekvenser det har för de som sitter bakom kontrollerna.

http://www.imdb.com/title/tt5525310/?ref_=nv_sr_1
Citera
2017-07-10, 20:17
  #5957
Medlem
Neatlesss avatar
Veckans dokumentärtips: Hands on a Hard Body: The Documentary (1997)

I Longview Texas är pickups lika heliga som kor är i Indien. Därför var den årliga uthållighetstävlingen där förstapriset var en splitter ny pickup otroligt populär och varje år samlades 24 förväntansfulla tävlande för sin chans att bli kung/drottning i stan. Reglerna var enkla: den som håller sin hand längst på bilen vinner. Fem minuters rast per timme och femton minuter var sjätte timme är allt man får - räkna inte med att sova på några dagar om ambitionen är hög.

Den här dokumentären följde 1995 års tävling som pågick i 77 timmar innan en vinnare slutligen kunde koras. Men det som började som en oskyldig tävling utvecklades till blodigt allvar ju närmare priset deltagarna kom. De 24 deltagarna är som handplockade för att representera stereotypen av Amerika. Vi har naturligtvis (det är ju södern) ett Jesus freak som är övertygad om att det är gudomlig styrka som håller henne upprätt (och påminner gärna alla om det), en tystlåten och allvarlig marinsoldat, den regerande mästaren som bara flinar kaxigt, tandlös crackpundare, timid hemmafru osv osv. En salig blandning, och det manipulativa spelet blev mer avancerat ju längre tävlingen pågick.

Crackpundaren var festlig förresten - när hon får reda på att vinnaren kommer drogtestas drar hon sig ur i protest mot att "någon fuskat" och raljerar långt och länge om det innan hon stapplar hemåt med sin lika nedknarkade pojkvän.

Det blir genast superbisarrt med alla excentriska deltagare och deras hejarklack men också spännande med ovissheten om vem som kommer vinna. Man får ju snabbt känning för någon, sen kan man sitta och hålla på den personen resten av dokumentären. Andra vill man bara slå på käften. Mycket mer underhållande än någon dokusåpa ni sett. Det är fascinerande hur seriöst vissa tog det och hur mycket de var beredda att offra sina kroppar för en jävla pickup.

Tävlingen är numera nedlagd sen en deltagare 2005 då han blev diskad genast korsade vägen, bröt sig in i en sportaffär, stal ett gevär och sköt skallen av sig. Det är på något vis talande för hur stor psykisk effekt det här jippot hade på deltagarna.

There can be only one!
Citera
2017-07-10, 21:52
  #5958
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Veckans dokumentärtips: Hands on a Hard Body: The
Skriver under på denna! En riktig favorit.

Någon som sett någon av dessa dokumentärer?:

Credit for Murder
Pekka - The mind of a school shooter
Breaking a Monster
Billy the Kid


???
Citera
2017-07-16, 21:22
  #5959
Medlem
Isnatts avatar
Har sett några 'porträtt' nu under ledigheten. Idag såg jag paradiset om ett norrländskt åldrigt par som ska tapetsera om en vägg. Mannen är väldigt dominant och frugan kuvad, så där som man ser par vara mot varandra ibland.
Räcker med att se ett par minuter så förstår man upplägget, gubben står och gormar order om hur hon ska ro en båt, och sen när hon är för långt bort står han med kikaren.
https://www.svtplay.se/video/1334094...to&tab=senaste

Dom är med i en annan doku också då dom råkat bjuda hem ett par män från Argentina som åker dit till Lappland för att bo hos dom. Argentinarna är soliga och sugna på fitta, sprit och dans och nyfikna på indianer som dom tror bor där i Kiruna.
https://www.svtplay.se/video/1332610...t-1?start=auto

Hallå – hör ni mig! Doku om nån gammal missbrukare i Blekinge som bott på fosterhem.
https://www.svtplay.se/video/1363436...to&tab=senaste

Mozart och mums-mums
Om pianisten Ann-Mari Fröier som jag inte visste vem det var innan. En kompis mamma var av samma typ så lände igen vissa drag.
https://www.svtplay.se/video/3009938...to&tab=senaste

Spökflygaren - Carl Gustaf von Rosen
Doku om hans liv. Intressant, visste inte så mycket om honom.
https://www.svtplay.se/video/1242151...osen-avsnitt-1
Citera
2017-07-17, 21:14
  #5960
Medlem
Neatlesss avatar
Veckans dokumentärtips: L.A. Burning: The Riots 25 Years Later (2017)

Det tog inte mer än en timme efter frikännandet av de fyra poliser som brutalt hade misshandlat Rodney King innan Los Angeles började pyra av oroligheter. Rapporter om plundring och folksamlingar på gatorna fick polisen att rycka ut men de tvingades snabbt retirera när de insåg att de inte hade en chans mot den uppretade mobben. Några timmar senare var det fullt kaos, särskilt vid den ikoniska korsningen Florence och Normandie där nyhetshelikoptrar filmade när alla som inte var svarta slets ur sina bilar och blev svårt misshandlade. Och polisen lyste med sin frånvaro.

Det svarta samhället hade fått nog. De var trötta på polisens rasistiska trakasserier och när inte ens en video på hur fyra poliser upprepande slår en liggandes Rodney King får några konsekvenser släpptes alla hämningar. Sex dagar senare är 63 människor döda, över 2000 skadade och 1100 byggnader nedbrända. 25 år har gått och den här dokumentären reflekterar och pratar med offren, angriparna, polisen och alla berörda av upplopet i Los Angeles 1992.

En suverän återblick och mycket intressant när personerna vi ser på de fruktansvärda nyhetsbilderna nu berättar hur de tänkte och varför de agerade som de gjorde. Från den koreanska affärsägaren som skjuter vilt omkring sig för att hålla plundrare på avstånd till de som skadades och de som dömdes till långa fängelsestraff för mordförsök på oskyldiga bilister. Filmen trycker hårt för att koppla händelsen till dagens hemska polisskjutningar av svarta och att ingenting egentligen förändrats - men det är äcklande att se hur Henry "Kiki" Watson hyllas av sina vänner som någon slags frihetskämpe när allt han gjorde var att nästan mörda lastbilschauffören Reginald Denny som gjorde misstaget att stanna.

Men det fanns hjältar i folkmassan också och det är rörande att se återföreningen av Tim Goldman som räddade livet på fotografen Bart Bartholomew när han hjälpte honom köra iväg efter att precis fått käken avslagen och bilrutan krossad.

En grym dokumentär som tar upp många perspektiv på ett upplopp som kanske (?) kan rättfärdigas.
Citera
2017-07-19, 01:46
  #5961
Medlem
Pansarhyenas avatar
Har precis sett en dokumentär om den fejkade kultförfattaren JT LeRoy på SVT som jag verkligen kan rekommendera:

https://www.svtplay.se/video/1449456...en-om-jt-leroy

Intressant på flera olika nivåer, men kanske framförallt som skildring av en klart ovanlig men väldigt begåvad individ.
Citera
2017-07-21, 11:05
  #5962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Har precis sett en dokumentär om den fejkade kultförfattaren JT LeRoy på SVT som jag verkligen kan rekommendera:

https://www.svtplay.se/video/1449456...en-om-jt-leroy

Intressant på flera olika nivåer, men kanske framförallt som skildring av en klart ovanlig men väldigt begåvad individ.

Den här har jag väntat på tack för tipset.
Citera
2017-07-21, 11:32
  #5963
Medlem
Captinheros avatar
Väntar på 2 dokumentärer ska komma ut. Verkar fastnat i produktionen . Room full of spoons och a year without god.

Room full of spoons som handlar om filmen the room och dess skapare stoppas främst av Tommy wiseu.

Men tydligen ska också filmskaparna besök hans föräldrar gravar och kanske inte fullt respekterat hans privatliv vad jag har hört.

Den andra handlar om en präst som bestämmer sig för att utmana sin tro och bli ateist för ett år. Vette fan varför inte denna har kommit ut. Prästen är nu fullbordad ateist så skulle vara riktigt kul att se förvandlingen. Känns som dokumentären the red pill.

Så hoppas att de båda kommer ut någon
Citera
2017-07-23, 16:47
  #5964
Medlem
"Jag är Ingrid" borde ha varit textad

Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Måste bara dela med mig av att Jag är Ingrid finns på SVT Play fram till 26e januari. Det som gör den intressant är att det är hennes egna tankar som kommer fram i dokumentären och inte bara en massa branschfolk som talar om hur otroligt duktig och talangfull hon var. Vanliga dokumentärer som musiker och filmstjärnor är så jäkla ointressanta och opersonliga. http://www.svtplay.se/video/11689902.../jag-ar-ingrid

Men vem i all sin dar är "speaker"? Maken till mumlande och otydlig röst har jag sällan hört. Jag orkade faktiskt inte fortsätta titta på "Jag är Ingrid". Den borde ha varit textad!
__________________
Senast redigerad av Botilda 2017-07-23 kl. 16:49. Anledning: glömde
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback