Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-18, 13:33
  #1
Medlem
metallgems avatar
Hej Flashback har försökt kolla detta lite överalt samt sökt här men inte hittat något vettigt.

Nu till frågan kan polisen utan att ha tillgång till min mobil och SIM kort (slängde den i kakelungnen efter att jag fick reda på att de var ute efter mig dock inte Simkortet)
blev sen inplockad på station och fick pissa på stickan men den visade noll.

Samt att det var så länge sedan att det lär inte visa nåt ändå
även om de skickar in provet. men jag råkade lämna mitt gamla nummer när jag skulle lämna kontakt uppgifter så då fick de ju mitt nummer som jag har abonemang på jag använder ju samma nummer nu fast ny mobil.

De är mkt intresserade av mig inte för att jag säljer eller så men jag är barndomskamrater med mång grovtkriminella som jag använt då kompisar velat köpa div droger eller vapen, jag har bara för att vara sjyst hämtat grejerna hos mina vänner och sen lämnat hos en annan vän (bara för att mina senare vänner inte ska veta om vilka de gamla är) tar inget för det utan endast för att vara sjyst men ska sluta med det då Polisen börjar bli lite för intresserad av mig.

Så det enda som de kan koppla mig och dom med är i så fall gamla SMS de tog ju min nya mobil och kontantkort (hade kontantkortet någon vecka innan ifall att de skulle plocka in mig) och sökte igenom det antar jag men då jag knappt hunnit använda den nya mobilen eller kontantkortet så hittade de ingeting.

Så kan de kolla mina sms via att de vet mitt telefonnummer ? men inte har vare sig mobil eller Simkort.


De kanske bara vill skrämma mig så jag ska gola på mina vänner men det kommer ändå aldrig att ske även om de kan ta fram SMSen.
2010-01-18, 13:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallgem
Hej Flashback har försökt kolla detta lite överalt samt sökt här men inte hittat något vettigt.

Nu till frågan kan polisen utan att ha tillgång till min mobil och SIM kort (slängde den i kakelungnen efter att jag fick reda på att de var ute efter mig dock inte Simkortet)
blev sen inplockad på station och fick pissa på stickan men den visade noll.

Samt att det var så länge sedan att det lär inte visa nåt ändå
även om de skickar in provet. men jag råkade lämna mitt gamla nummer när jag skulle lämna kontakt uppgifter så då fick de ju mitt nummer som jag har abonemang på jag använder ju samma nummer nu fast ny mobil.

De är mkt intresserade av mig inte för att jag säljer eller så men jag är barndomskamrater med mång grovtkriminella som jag använt då kompisar velat köpa div droger eller vapen, jag har bara för att vara sjyst hämtat grejerna hos mina vänner och sen lämnat hos en annan vän (bara för att mina senare vänner inte ska veta om vilka de gamla är) tar inget för det utan endast för att vara sjyst men ska sluta med det då Polisen börjar bli lite för intresserad av mig.

Så det enda som de kan koppla mig och dom med är i så fall gamla SMS de tog ju min nya mobil och kontantkort (hade kontantkortet någon vecka innan ifall att de skulle plocka in mig) och sökte igenom det antar jag men då jag knappt hunnit använda den nya mobilen eller kontantkortet så hittade de ingeting.

Så kan de kolla mina sms via att de vet mitt telefonnummer ? men inte har vare sig mobil eller Simkort.


De kanske bara vill skrämma mig så jag ska gola på mina vänner men det kommer ändå aldrig att ske även om de kan ta fram SMSen.
SMS lagras hos operatören (vet dock ej om det är så även med kontantkort eller om detta bara gäller abonnemang) så visst kan polisen få tag i sms utan att ha sim-kort eller telefon. Bara de har numret så... Men som sagt är jag inte helt säker på vad som gäller för kontantkort - dock TROR jag att om du har uppgett numret kan de kolla dina sms för ett antal månader (läste upp till 2 år nånstans men vet ej om det stämmer) tillbaka oavsett om det är kontantkort eller abonnemang du haft. Nån som är mer insatt kan säkert svara, prova i juridikforumet annars kanske?

Mvh
/marilyn
2010-01-18, 13:46
  #3
Medlem
Aggrovators avatar
Jag påstår inte att det jag skriver nu är den äkta sanningen för jag vet inte med säkerhet hur det fungerar men tror det är ungefär korrekt

Om polisen avlyssnar din telefon kan de gräva fram bland annat all SMS-trafik ganska exakt under den perioden de avlyssnar dig... Och självklart dina samtal m.m.

Avlyssnar de dig inte kan de gå till operatören och be om att få ut loggar, de kan då se vilka nummer du smsat till från ditt nummer, men de kan inte se vad meddelandena innehållit. Antar att det är samma princip med telefonsamtal och annan trafik med.

Så det spelar ingen roll om de har din telefon/sim-kort eller inte för det har med telenätet att göra...

Och om jag nu har fel vill jag be om ursäkt innan någon fräser att jag ska gå och gräva ner mig
2010-01-18, 13:55
  #4
Medlem
metallgems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Jag påstår inte att det jag skriver nu är den äkta sanningen för jag vet inte med säkerhet hur det fungerar men tror det är ungefär korrekt

Om polisen avlyssnar din telefon kan de gräva fram bland annat all SMS-trafik ganska exakt under den perioden de avlyssnar dig... Och självklart dina samtal m.m.

Avlyssnar de dig inte kan de gå till operatören och be om att få ut loggar, de kan då se vilka nummer du smsat till från ditt nummer, men de kan inte se vad meddelandena innehållit. Antar att det är samma princip med telefonsamtal och annan trafik med.

Så det spelar ingen roll om de har din telefon/sim-kort eller inte för det har med telenätet att göra...

Och om jag nu har fel vill jag be om ursäkt innan någon fräser att jag ska gå och gräva ner mig

Nej kan säga med 99% säkerhet att de inte avlyssnat min telefon eller mobil.
inte min väns iheller då han byter kontantkort väldigt ofta.
2010-01-18, 13:55
  #5
Medlem
Playcontrols avatar
Ja det går, jag var inne hos Telia för inte allt för länge sedan och skulle kolla upp ett abonnemang en kompis hade.

Då bad de mig ange hans telefon nummer och så slog de in det i deras system.

Där fanns det en liten feed-ruta på honom som kund där det förutom avtal osv stod ungefär såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av telia
2009-10-01: 07.15 SMS skickat till (nummer) *Info

2009-10-01: 07.45 SMS skickat till (nummer) *Info

2009-10-01: 14.30 Samtal uppringt (nummer) *info

2009-10-02: 21.50 SMS skickat till (nummer) *info

Något liknande sådär var det.

Så såklart kan de kolla upp det. Väldigt simpelt dessutom.
2010-01-18, 14:00
  #6
Medlem
metallgems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Ja det går, jag var inne hos Telia för inte allt för länge sedan och skulle kolla upp ett abonnemang en kompis hade.

Då bad de mig ange hans telefon nummer och så slog de in det i deras system.

Där fanns det en liten feed-ruta på honom som kund där det förutom avtal osv stod ungefär såhär:



Något liknande sådär var det.

Så såklart kan de kolla upp det. Väldigt simpelt dessutom.


Så de kan altså läsa vad man skrivit i SMS bar genom att gå in till teliabutiken ? konstigt är inte det privata upgifter ? visst kommer snuten in så men en privatperson som bara ger nåt nummer sen får du läsa det ?
2010-01-18, 14:02
  #7
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallgem
Så de kan altså läsa vad man skrivit i SMS bar genom att gå in till teliabutiken ? konstigt är inte det privata upgifter ?

Det är privata uppgifter, förstå mig inte fel.

Det var alltså en arbetande i affären som gick in via deras dator, men jag stod och lutade mig över disken så jag såg hur systemet såg ut...

Det visar ju inte upp folks loggar för alla som vill se.
2010-01-18, 14:06
  #8
Medlem
aq10s avatar
Jag jobbar på Telia, jag kan gå in i våra SMS-system och kolla tidpunkter och vilket nummer man har skickat till. Men vi kan bara se antalet tecken i SMS:et, inte själva texten som finns i meddelandet. Nu vet jag inte vad polisen har för ingångar, men om det är någon som kan få fram det är det ju polisen.
2010-01-18, 16:28
  #9
Medlem
metallgems avatar
Ok va bra men de lär nog inte få så mkt ändå det är ju inte som om jag SMSat : tjena jag hämtar sustanonet klockan 12 och betalar 1200kr.

utan mer tja vi ses klockan 12

vad tar du per rör osv.


men man blir lite nojig då man inte kommer ihåg exakt vad man skrev men jag skrev det nog inte rätt ut.

vill bara veta hur kaxig man ska vara om det blir förhör eller nåt sånt.

får lite på den telianställde
2010-01-18, 16:36
  #10
Medlem
I knutby fallet så fick dom ju fram en massa sms,nu kommer jag inte ihåg om det var från operatören eller från telefonen fast dom var raderade.
2010-01-18, 16:43
  #11
Medlem
metallgems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
I knutby fallet så fick dom ju fram en massa sms,nu kommer jag inte ihåg om det var från operatören eller från telefonen fast dom var raderade.

Det var från mobilen tror jag var ett tag sedan jag såg dokumentären.
2010-01-18, 17:24
  #12
Medlem
Nooomys avatar
polisen kan plocka fram ALLA sms som har skickats texten i dem också. Jag vet inte hur långt bak i tiden men skulle gissa på 1-2 år?

Har en kompis som blev plockad och polisen visade en lista med alla sms han skickat och fick sen sitta och förklara sig vad de betydde:

tre gubbar grönt osv
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback