Pojkar hungerstrejkar i Övertorneå
Norrbotten 18 jan 08:45
Fem pojkar från Afghanistan hungerstrejkar just nu i Övertorneå. De kräver mer hjälp och aktiviteter i sin vardag, skriver NSD.
Klagomålen handlar om försämringar som att den årliga resan till södra Sverige som de tidigare fick numera är indragen, att de tidigare fick hygienartiklar men nu måste köpa dem, att de gått från att få maten serverad till att de nu måste ordna den själva och att det inte arrangeras några aktiviteter på deras fritid.
Förmodligen hade de mer statsfinansierade aktiviteter, samt slapp köpa hygienartiklar i hemlandet..
Klart de vill ha samma förmåner här, när de rest ända hit bara för att berika oss.
De har fått permanent uppehållstillstånd och boendet är den sista anhalten innan de - så snart de fyllt 18 år - lämnar flyktingmottagningen och hela den kommunala hanteringen och kan bosätta sig på valfri plats i Sverige.
Det sista boendet innebär att de ska klara mycket mer än tidigare själva, i syfte att göras redo för att klara ett eget boende.
Ingen mat
- Vi får för lite hjälp. Vi har ingen mat, inga aktiviteter och vi får för lite hjälp med läxorna, säger Rustam Jofari.
Rustam Jofari säger att han pratat med boendets personal och med enhetschefen Carina Ylipuranen om problemen.
- De säger att de gör så här för att hjälpa oss, men det här är inte att hjälpa oss. Vi behöver läsa läxor i stället för att handla och laga mat, vi har inte tid med det. Nu får jag bara svaret "så här är reglerna" och "ni måste acceptera det jag säger".
Stannar hemma
Det ledde till hungerstrejken, som också innebär att pojkarna stannar hemma från skolan.
- Vi orkar ingenting, vi mår dåligt av att ha det så här, säger Rustam Jofari som också är tveksam till att 2 000 kronor - som är det månatliga beloppet var och en får för att köpa mat och hygienartiklar för - räcker.
Ali Hakimi tar fram ett papper där pojkarna skrivit ner sina synpunkter, han läser på sitt språk och Rustam Jofari översätter.
Försämringar
Klagomålen handlar om försämringar som att den årliga resan till södra Sverige som de tidigare fick numera är indragen, att de tidigare fick hygienartiklar men nu måste köpa dem, att de gått från att få maten serverad till att de nu måste ordna den själva och att det inte arrangeras några aktiviteter på deras fritid.
Rustam Jofari pratar mycket bra svenska, han hittar orden snabbt och han planerar att stanna i Norrbotten.
- Jag ska studera, jag vill bli polis eller byggare, säger Rustam Jofari och ler.
Ali Hedar sitter på golvet, han lutar sig mot väggen, stönar och det är uppenbart att han har ont.
Tandvärk
- Jag har haft tandvärk i mer än en månad, men jag får ingen hjälp. Jag får bara svaret att jag snart är vuxen och måste klara det själv. Jag vet inte vem som kan hjälpa mig, säger Ali Hedar, han blundar och sluter handflatan än närmare kinden.
Inom kort fyller han 18 år och ska klara sig själv, det gäller även kompisarna.
De är barn men ändå vuxna.
De lär sig språket men de befinner sig i en helt ny värld.
Och de får en hjälp som de inte förstår sig på.
och de som får stanna flyttar till ett boende där de förbereds för att klara sig själva.
Vad innebär det?
- De boende ska göra budget och planera veckomatsedel utifrån att de har 500 kronor i veckan till mat och hygienartiklar. De får hjälp, men det är inte som tidigare då personalen lagade maten, säger Carina Ylipuranen som känner till 17-åringarnas hungerstrejk.
- Pojkarna tycker att de inte hinner handla och laga mat, men det tar ändå inte så lång tid att göra det.
Övertorneå kommun har nya regler när det gäller flyktingmottagandet.
Det faktum att frågan flyttades från socialnämnden till kommunstyrelsen innebar en skärpning av bidragen. Försämringarna handlar främst om den årliga resa som alla asylsökande fått göra till södra Sverige, med resa och uppehälle betalt.
- Det fanns en orättvisa där, eftersom andra försörjningsstödtagare i vår kommun inte haft den förmånen, säger Carina Ylipuranen.
Vidare har de asylsökande tidigare fått 50 kronor extra varje vecka att köpa godis för och boendet har stått för alla hygienartiklar.
Det är stor skillnad gentemot att få 2 000 kronor i månaden och köpa allt själv?
- Ja, men det är ungefär vad de inledningsvis kommer att ha när de ska stå på egna ben, säger Carina Ylipuranen.
Det är bara på blödiga vita som icke-vita parasiter och skojare kan använda trick som "hungerstrejk". I hela den icke-vita världen så hade man bara skrattat och ryckt på axlarna åt en "hungerstrejk". "Synd för dig och bra för oss som får mer mat över, idiot" hade man resonerat i Afrika eller Asien, eller så hade man helt sonika slagit in skallen på den fräcka bedragaren och gnällspiken. Vita nordeuropeiska människor är alldeles för snälla, goda, humanistiska och altruistiska för sitt eget bästa.
Det är bara på blödiga vita som icke-vita parasiter och skojare kan använda trick som "hungerstrejk". I hela den icke-vita världen så hade man bara skrattat och ryckt på axlarna åt en "hungerstrejk". "Synd för dig och bra för oss som får mer mat över, idiot" hade man resonerat i Afrika eller Asien, eller så hade man helt sonika slagit in skallen på den fräcka bedragaren och gnällspiken. Vita nordeuropeiska människor är alldeles för snälla, goda, humanistiska och altruistiska för sitt eget bästa.
Problememt med vita är att saboterar för sig själva genom att vissa sk "humanister" daltar med packet. Kanske en genetisk defekt någonstans i den vita rasen.
Jag blir riktigt illamående. Har batikhäxorna lagat mat åt skäggbarnen på 20-25 år tidigare. Nu hoppas jag bara att de lyckas så bra med sin hungerstrejk att de snabbt som attan svälter ihjäl och slutar parasitera på våra pengar.
Haha detta är ju otroligt.. Kolla bara på bilden liksom. Kan lova att de innan fotografen kom bestämde sig för att se så sorgsna och övergivna ut som möjligt på fotografiet. Typ "okej killar, när fotografen kommer så måste vi alla se ut som om vår familj precis har mördats framför våra ögon. Då kommer vi slippa laga maten själva eftersom dumma svennekärringar tycker synd om oss då". Dem där jävla "barnen" ska fan vara glada att dem ens har tak över huvudet. Fyfan vad otacksamma och vidriga dem är.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!