Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-11, 09:43
  #13
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag undrar vad fördelen är med att ha kommanditbolag jämfört med att ha en enskild firma. Vad är själva syftet med att ha ett kommanditbolag? Anledningen att jag frågar är följande:

Det är så att två personer skulle vilja starta ett kommanditbolag. Den ena av dem har skulder och kan inte inte stå som delägare när de ska öppna ett bolagskonto. Därför vill de att jag ska stå som delägare istället. Min insats kommer bli en krona eller liknande. Kan det uppkomma situationer där jag skulle råka i ekonomiska problem av att stå som kommanditbolagsdelaägare?

Jag hade kört med vars en enskillda firma som jobbar ihop, för då är ekonomin skild åt. Känns inte 100% stabilt att du ska mixa pengarna med folk som har så stora skulder att de inte får öppna ett enkelt bank-konto. Kanske har de kännt på huvudverken och aldrig vill dit igen, perfekt partner i så fall, eller så är de riktigt dåliga på att hantera pengar och då är det skönt att ha delad ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback