Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-17, 01:29
  #1
Medlem
laymedowns avatar
Att vara volontär på festivaler är ju jäkligt smidigt om man som jag har en jävligt risig ekonomi, men ändå vill ha chansen att se sina favoritband.

Så i sommar tänkte jag hanka runt på diverse festivaler i Sverige och vara volontär, det blir billigt och det verkar dessutom vara som en väldigt rolig grej att göra, man lär känna många nya människor och sådär.

Det jag vill ha nu är lite erfarenheter från er som arbetat som volontärer på festivaler. Vad ska man tänka på? Vilka festivaler är grymma att arbeta på? Vilka är fruktansvärda? Vilka har rätt slappa arbetsuppgifter & vilka får slavarbete att blekna i jämförelse?

Fram med alla era erfarenheter av att arbeta som volontärer på festival, helt enkelt!
Citera
2010-01-17, 05:37
  #2
Medlem
Porryhatters avatar
Ska lägga mig nu så orkar inte söka så mycket. Har själv aldrig jobbat på festival så kan inte uttala mig.

Men denna grupp på facebook kanske du kan hitta lite info på.

http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=8034345394
Citera
2010-01-17, 06:24
  #3
Medlem
Ropeburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Att vara volontär på festivaler är ju jäkligt smidigt om man som jag har en jävligt risig ekonomi, men ändå vill ha chansen att se sina favoritband.

Så i sommar tänkte jag hanka runt på diverse festivaler i Sverige och vara volontär, det blir billigt och det verkar dessutom vara som en väldigt rolig grej att göra, man lär känna många nya människor och sådär.

Det jag vill ha nu är lite erfarenheter från er som arbetat som volontärer på festivaler. Vad ska man tänka på? Vilka festivaler är grymma att arbeta på? Vilka är fruktansvärda? Vilka har rätt slappa arbetsuppgifter & vilka får slavarbete att blekna i jämförelse?

Fram med alla era erfarenheter av att arbeta som volontärer på festival, helt enkelt!

Undvik städning och scenröjning, städning för att det är så galet trist (fast å andra sidan hittar man en del trevliga prylar ) och scenröjning är bara rent fysiskt ansträngande, var helt slut efter att ha röjt scener & staket i 12 h efter Popaganda i somras

Känns som säkerhet kan vara rätt soft, iaf om man får sitta och kolla igenom folks väskor som ska in på festival- el campingområdet (tänker på tex P&L)
Citera
2010-01-17, 21:26
  #4
Medlem
Jag har jobbat med en del säkerhet framme vid scenen på diverse stadsfestivaler och visst kan det vara soft fast då är det om något snarare tråkigt. Enda gången man kan ta det lugnt är när det inte är något som helst tryck, vilket ofta innebär dåliga band. Så fort det börjar ta fart så måste man skärpa till sig och har inte tid att kolla på scenen. För man vill verkligen inte stå där med kuken i handen om det faktiskt går åt helvete och folk kläms. Det som brukar var mest värt utöver alla söta damer som man får träffa så är det efterfesterna. På många av de festivaler jag brukar jobba på så får vi tillgång till artisternas efterfest där det ofta är ett jävla drag. Fast då riskerar man vara så trött att man inte orkar festa.

Har iofs också jobbat med roddning. Hårt, rätt så taskigt betalt men ett riktigt skönt gäng att jobba med. Att man sen gör det för en god sak gör inte det hela sämre. Men inte är det ett glidarjobb direkt. Jag skulle ändå kunna tänka mig att jobba en sommar som roadie någon gång. Lär knappast bli av när jag är klar med min utbildning.
__________________
Senast redigerad av LoveMachine 2010-01-17 kl. 21:43.
Citera
2010-01-19, 15:38
  #5
Medlem
laymedowns avatar
Tack för era svar

Jag har funderat lite på att ansöka till säkerhet, blir jag antagen lär det ju bli som Robeburn skriver - att jag får göra något i stil med att kolla igenom folks väskor. Att jag får stå längst fram i diket och se efter publiken känns rätt uteslutet med tanke på att jag är en smal liten brud på runt 164 cm, så där framme skulle jag nog göra mer skada än nytta

Arvika verkar för övrigt vara en soft festival att jobba på, ser att många volontärer sökt sig dit flera år i rad och det är väl ett gott tecken. Någon med erfarenheter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback