• 1
  • 2
2010-01-16, 20:24
Medlem
Hejsan!

Efter lite otyg med min dator ("ett diskläsfel uppstod") formaterade jag den idag och installerade om Windows XP. Allt gick bra och jag installerade diverse drivrutiner osv.
Sedan installerade jag antivirusprogrammet f-secure och efter den obligatoriska omstarten dröjer det cirka 5 minuter sedan hänger sig datorn. Testade att starta upp den flera gånger men samma problem inträffade. Jag startade då Windows i felsäkert läge och avinstallerade f-secure, sedan funkar datorn prickfritt men jag är utan antivirusprogram. Vad skall jag göra?! Kan även tillägga att jag har hela tiden använt f-secure innan utan problem...
Citera
2010-01-16, 20:27
Medlem
Withereds avatar
Byt till Avast eller annat gratisprogram skall du göra enligt mig, men det finns nog en lösning.
Citera
2010-01-16, 20:30
Medlem
Jo det vore ju såklart ett alternativ, men det känns lite märkligt att använda ett gratisprogram när jag betalar en månadsavgift för f-secure (ingår i bredbandet). Det märkliga i detta fall är ju att det funkade galant innan.
Citera
2010-01-16, 20:34
Medlem
Withereds avatar
Testa att installera det igen förresten, funkar säkert.
Citera
2010-01-16, 20:35
Medlem
Jag testade COMODO brandvägg/virusskydd och nu byter jag aldrig tillbaks till vare sej F-secure eller annat.Prova installera F-secure igen o se om samma fel,om så kontakta supporten.
Citera
2010-01-16, 20:38
Medlem
Citat:
Testa att installera det igen förresten, funkar säkert.

Har redan testat det, men tyvärr uppstod samma problem igen. Ja jag får kontakta supporten ser det ut som.
Citera
2010-01-16, 21:07
Medlem
merlin2s avatar
pröva att skriva "chkdsk c: /f" i kommandotolken för att se om det inte finns fel på hårddisken. ploppar det upp en fråga att du vill köra den direkt skriver du NEJ för att få en fråga om du vill köra testet vi uppstart och då skriver du JA.
skriv exit och starta om datorn, då kommer testet igång
Citera
2010-01-16, 22:19
Medlem
Citat:
pröva att skriva "chkdsk c: /f" i kommandotolken för att se om det inte finns fel på hårddisken. ploppar det upp en fråga att du vill köra den direkt skriver du NEJ för att få en fråga om du vill köra testet vi uppstart och då skriver du JA.
skriv exit och starta om datorn, då kommer testet igång

Tackar för instruktionen
Gjorde som du beskrev och efter testet var genomfört dök det upp en text på skärmen som jag inte hann läsa innan datorn startades om... Som tur var filmade jag hela processen och kunde på filmen efteråt se att det stod lite allmän info om disken, och däribland stod det "0 kB i skadade sektorer" det var det som var det väsentliga eller skulle jag kolla på någon annan info också?
Citera
2010-01-16, 23:13
Medlem
merlin2s avatar
nää, det var just det som var det väsentliga, du har inga fel som fibblar runt i datorn, inte filsystemmässigt iaf.

men du säger inte vilken typ av f-secure du använder + versionen
själv använder jag "f-secure client security 8.00" som är den näst-senaste, orkar inte uppgradera en mini uppgradering,(8.01 är den senaste) om någon månad kommer f-secures stora uppgradering vilket jag kommer hoppa på istället.

edit. eller rättare sagt vilken version du försökte installera
Citera
2010-01-16, 23:21
Medlem
Den f-secure jag försökte installera fanns på en CD jag fick med när bredbandet beställdes, då detta var flera år sedan antar jag att det är en gammal version (vet inte vilken men kan kolla upp det).
Installationen lyckas ju faktiskt delvis, det är efter man har startat om datorn (som man uppges gör i slutet av installationen) som datorn hänger sig.
F-secure uppdateras ju ständigt genom automatiska uppdateringar, så jag borde väl få den senaste när jag ansluter till internet oavsett vilken version som ligger på CD:n?
Citera
2010-01-17, 00:35
Medlem
merlin2s avatar
tyvärr inte, f-secure är uppbyggt med kärna och moduler, kärnan kan inte uppdateras autom.. men modulerna, ja, kan uppdateras. så har du v8.00 så har du det tills du manuellt uppdaterar det till nästa version medan modulerna uppdateras autom.

du kan alltid ta den senaste version annars via valfri tracker, (piraternas ö är ett ex. )
min rekom. är "f-secure client security 8.01".
Citera
2010-01-17, 01:55
Medlem
Jag kan ha löst problemt i alla fall temporärt, men det verkar en aning mystiskt tycker jag...
Kunde inte få fram vilket version av f-secure som låg på den skivan jag hade fått med bredbandet, men den var från 2005 nån gång. På Telias hemsida står det klart och tydligt "Har du en skiva med Telia Säker Surf - Använd den!" Då detta uppenbarligen inte fungerade laddade jag istället ner en Telia Säker Surf från Telias hemsida, som förmodligen är betydligt nyare än den som ligger på min CD-skiva.
Det som nu ligger installerad (och verkar fungera såhär långt) är Telia Säker Surf 9.01. Varför Telia vill att man ska använda en flera år gammal skiva istället för att ladda ner den senaste utgåvan från deras hemsida är för mig ett stort mysterium, min enda förhoppning är att denna version kommer att fungera.
Kan även tillägga att jag installerade i en 30 dagars prövotid, eftersom jag har tappat bort min licensnyckel och får den på posten någon gång i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in