Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-16, 15:33
  #1
Medlem
Bajsfacistens avatar
Va fan e Dala Djupgas för nåe?
Citera
2010-01-16, 15:38
  #2
Medlem
Phaethons avatar
Hade du googlat hade du kunnat hitta svaret själv, men jag är så snäll och gjorde det åt dig. Dala Djupgas var ett företag som började borra efter naturgas vid Siljan i Dalarna, då de påstod att det skulle finnas stora gasfyndigheter under Siljan då sjön i sig är ett resultat av ett meteoritnedslag för en herrans massa år sen. Det gick inte så bra, och de hittade bara små gasfyndigheter, så letandet lades ner.
Citera
2010-01-16, 15:44
  #3
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaethon
Hade du googlat hade du kunnat hitta svaret själv, men jag är så snäll och gjorde det åt dig. Dala Djupgas var ett företag som började borra efter naturgas vid Siljan i Dalarna, då de påstod att det skulle finnas stora gasfyndigheter under Siljan då sjön i sig är ett resultat av ett meteoritnedslag för en herrans massa år sen. Det gick inte så bra, och de hittade bara små gasfyndigheter, så letandet lades ner.

Jojo, det vet jag. Men vad kostade hela projektet då, vilka var det som förlorade pengar, rullade det några huvuden?
Citera
2010-01-16, 15:53
  #4
Medlem
Phaethons avatar
Förlusten för kommuner och privatpersoner går att räkna i hundratal miljoner, men det yttersta priset fick väl initiativtagaren Thomas Gold betala. Han är nämligen död sedan 2004 - troligen av naturliga orsaker - men ändock.
Citera
2010-01-17, 01:02
  #5
Medlem
HarryHotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaethon
Förlusten för kommuner och privatpersoner går att räkna i hundratal miljoner, men det yttersta priset fick väl initiativtagaren Thomas Gold betala. Han är nämligen död sedan 2004 - troligen av naturliga orsaker - men ändock.

Inte gasförgiftning då ... ?
Citera
2010-01-17, 04:45
  #6
Medlem
Jag vill minnas att en svensk geolog slog vad om att de inte skulle hitta gas. Han satsade en större summa mot en krona (eller en dollar?) som han till sist vann.

Gold förlorade alltså minst en spänn på affären, så vitt jag minns.
Citera
2010-01-17, 08:52
  #7
Medlem
woofers avatar
Det finns ju andra bolag som fortfarande är intreserade av hitta gas och även oljefyndigheter i siljanstrakten så det är fortfarande ett intresant område ur den asspekten, sen om någon faktiskt får tummen ur och börjar investera pengar är ju en annan sak.
Citera
2015-01-23, 16:37
  #8
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6075735

Citat:
Prospekteringsbolaget Igrene, som borrar efter gas i Siljansringen, tror sig ha hittat "relativt stora mängder" metangas i området. För 30 år sedan försökte Dala Djupgas förgäves hitta gas i samma område.

Igrene planerar nu ett fullskaligt test med produktion av gas.

– Vi pratar om en miljard kubikmeter gas, åtminstone i en begränsad del av våra inmutningar i Siljansringen, säger Mats Budh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback