Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-03, 18:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demand
Kvinnan var det månne 1.50? vill minnas att hon var med på ett mord i just johannelund och tillbringade ett tag på hinseberg?

*dmd*


Kvinnan var det månne 1.50? och ed den menar du?

Ja hon var på hinseberg. men hon var inte utläning som dom påstår. och hon är längre än 1.5.
Citera
2011-11-30, 14:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demand
Kvinnan var det månne 1.50? vill minnas att hon var med på ett mord i just johannelund och tillbringade ett tag på hinseberg?

*dmd*


Du vet inget om den kvinnan men det gör JAG!
Citera
2012-04-28, 00:51
  #27
Medlem
demands avatar
Nåja du vet bäst, hon ligger inom 150-159cm över jordytan och jag vet mycket väl vem hon är.
Du verkar ju däremot glömt din medicin eller något =)

*dmd*
Citera
2013-07-10, 19:10
  #28
Medlem
sisterroses avatar
På tal om hedersmord; var det inte en tjej som blev hedersmördad på Norgegatan för några år sedan? Min far påstår att det var Danmarksgatan, men jag är helt säker på att det var Norgegatan. Någon med mer koll?
Citera
2015-04-11, 22:58
  #29
Medlem
Gräsligt mord i Johannelund(Linköping) 1995!

GM är en gammal vän till mig, han är inte zigenare och inte heller psykopat.
__________________
Senast redigerad av buddan 2015-04-11 kl. 23:01. Anledning: ämnet glömdes
Citera
2017-06-15, 13:48
  #30
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Linköping Den 57-årige mannen har suttit i fängelse i drygt 22 år för ett mord i Linköping. Örebro tingsrätt anser att mannen fortfarande är farlig och har nu nekat honom att få ett tidsbestämt straff.
Saxat från corren.. Fortfarande farlig – efter 22 år | 2017-06-15
Citera
2017-07-01, 02:43
  #31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Saxat från corren.. Fortfarande farlig – efter 22 år | 2017-06-15

Citat:
RMV framhåller att 57-åringen har en antisocial personlighetsstörning med "starka psykopatiska drag". Slutsatsen är mannen är för farlig för att få ett tidsbestämt fängelsestraff.

Citat:
Ursprungligen postat av buddan
GM är en gammal vän till mig, han är inte zigenare och inte heller psykopat.

Inte psykopat? Hur var det att vara vän med en person med sådana störningar?
Citera
2017-11-11, 03:30
  #32
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaiden-08
Säker på att GM är utlänning? Han har ett svenskt namn i alla fall...han kan ju visserligen ha bytt namn. Han gick senare med i Bandidos men är inte längr medlem. Han fick inte straffet tidsbestämt.

När var han med i Bandidos och var han det bara på insidan eftersom att han suttit inne så pass länge?
Citera
2020-06-26, 14:01
  #33
Medlem
IplayTheGrandTubas avatar
Jag har suttid med Rickardsson. En bra gubbe.


Citat:
Ursprungligen postat av Vaiden-08
Leif Rickardsson

Citat:
Ursprungligen postat av Barsken
Jag kände personen som mördades och han var en väldigt sympatisk och snäll killesom råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Han hörde att det var ett jävla liv i trapphuset och därför öppnade lägenhetsdörren för att undersöka vad som försiggick, Tydligen skulle Leif Rickardsson med bihang köpa knark men tagit fel trappuppgång. Deträngde sig in i lägenheten och tumult uppstår där de skär honom i halsen, stympar honom därefter rullar in honom i en matta och försöker elda upp kroppen. En annan vän jobbade på Roxtuna anstalten där Leif Rickardsson satt i sin ungdom, han var redan då en fullblodspsykopat som aldrig borde ha släppts ut enligt honom.
Citera
2022-08-09, 14:10
  #34
Medlem
Sitter han fortfarande inne? Suttit i 27 år i så fall...
Citera
2022-08-09, 14:43
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkaret
Barsken:
Det där stämmer inte alls. Rullade in honom i någon matta gjorde de inte.
Han öppnade då de bad att få låna telefonen.

Du blandar ihop det med "hedersmordet" på Ödegårdsgatan (också i Johannelund) som var bara något år innan eller efter. Väldigt nära i tiden.
Där rullades offret in i en matta och bars ut till en bil.

I fallet med telefonen fick jag höra att en skruvmejsel var mordvapnet. Offret skulle jobbat med el eller elektronik i någon form.
Citera
2022-08-09, 19:44
  #36
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur Aftonbladet 1995-05-13:
Citat:
Torbjörn Johansson hann aldrig se färdigt "Trafikmagasinet" på TV.
Fyra främmande människor trängde sig in i hans lägenhet en kväll i mars. Efter en timmes tortyr dödades Torbjörn i sitt eget hem.

[...]
Någon gång efter åtta på kvällen den 13 mars ringde det på dörren hos Torbjörn Johansson, 24, i Linköpings Johanneslund.
[...]
Utanför Torbjörns dörr denna marskväll stod två - som det har visat sig- alkohol- och narkotikapåverkade människor, en man, 34, och en kvinna, 32. Paret - de är gifta med varandra - trängde sig in i Torbjörns lägenhet. Någon halvtimme senare anslöt ytterligare ett par, han 31, hon 36.
[...]
De "valde" inte Torbjörn, det var slumpen som gjorde att han blev offret. Torbjörn och de fyra hade aldrig setts tidigare, hade inget med varandra att göra.
En timma tidigare hade ett pensionärspar i kvarteret intill fått påhälsning av de förstnämnda två. De gamla hotades med kniv, men lyckades fly ur sin egen lägenhet till en granne.
[...]
Exakt vad som hände i Torbjörns lilla etta, det var första egna lägenheten, är inte klart.
[...]
Klart är att de fyra ringt flera samtal från Torbjörns telefon. Klart är att Torbjörns ansikte slagits fördärvat med ett avbrutet stolsben. Klart är att han fått många tiotal knivhugg i alla delar av sin kropp. Ett av dem tog i hjärtat. Klart är att de misstänkta efter dådet försökt elda upp Torbjörn med tändstickor och tändvätska, för att dölja dådet.
- Jag har aldrig träffat på eller hört talas om något liknande tidigare. En rekorderlig, skötsam kille besinningslöst ihjälhuggen hemma i sin egen bostad, kommenterar statsåklagare Jonas Strömberg.
[...]
Båda männen som misstänks för inblandning i mordet på Torbjörn Johansson är grovt kriminellt belastade.
[...]
31-åringen har tillbringat tolv av sina år i fängelse. 1987 dömdes han till åtta år för dråp, sedan han knivdödat en 27-årig man i Katrineholm efter en spritfest.
[...]
Själva mordmisstanken riktar åklagaren mot en 34-årig linköpingsbo. Mannen har tillbringat halva sitt liv, 17 år, i fängelse.
[...]
Bägge mannen hade druckit alkohol morddagen. 34-åringen hade dessutom tagit amfetamin och rohypnol. Så också hans 32-åriga hustru, som misstänkts för mordbrand, grovt rån och skyddande av brottsling.
De misstänkta stal också Torbjörns plånbok med 1000 kronor. För pengarna tog de taxi till Västerås, där de tänkt köpa mer amfetamin av en langare.

Ur Aftonbladets databas över livstidsdömda i Sverige:
Citat:
Rånmördade en man med kniv. Tog sig in i en slumpvis vald lägenhet i Linköping för att komma över pengar. Efter ett tag urartade rånet och Rickardsson misshandlade mannen, bland annat med ett stolsben, och högg sedan ihjäl honom med kniv. Efteråt tände han eld på kroppen. Med sig från lägenheten fick paret 800 kronor i kontanter, en mobiltelefon, två armbandsur och några andra prylar. Grannarna larmade brandkåren som hittade den döde mannen.
[...]
Tidsomvandling: Fick avslag 2011, 2013, 2017, 2019, 2020 och i april 2021.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ta--pa-livstid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback