2010-01-15, 00:30
Medlem
Sichtis avatar
Cannabis är i mina ögon mer utkörtsporten från tyngre narkotika än inkörtsporten. Eftersom cannabis är en inlärningsdrog och jag orkar inte gå in i mer medicinsk detalj vad som händer i huvudet med thcreceptorer och annat innebär detta att det inte är så kul att röka cannabis till en början. Att hålla på med annan tyngre narkotika särskilt som ung ger kickarna man längtar efter direkt och är inte något som man behöver lära sig och då tänker jag framförallt på droger som t.ex. LSD, Amfetamin, MDMA och MDA.

När de flesta sedan inser hur jävla ruttet man mår av att använda för mycket stimulanter eller tyngre psykadeliska droger går många över till att röka nästan enbart cannabis. Efter några försök infinner sig det riktiga cannabisruset, man blir frälst och kanskse i värsta fall inrökt. Tyngre narkotika lugnar man ned sig med och tar bara ibland men man börjar röka betydligt mer cannabis.
Så här ser det nog ut för de flesta tonåringar som experminterar med narkotika!?

När man sedan börjar uppskatta cannabis mer och mer och dessutom är drogen stärkt av en extremt stark kultur som nästan gör den "betydelselös" i missbrukssammanhang och därmed skadesyfte. Har många funnit för de som verkligen uppskattar cannabis nästan den perfekta drogen. En drog man mer eller mindre vill använda till alla sociala sammanhang förutom när man sover eller tar narkotika som t.ex. kokain eftersom drogen tar bort udden på kokain ruset men man använder trots allt cannabis sen när man ska landa efter kokainruset.

Det är detta som är det lömska med cannabis enligt mig i både positiv och negativ bemärkelse. Att det drogen lixom fungerar mer som en ukörtsport mer istället för en inkörtport till tyngre narkotika. Och ska man vara ärlig så är det betydligt mer hälsosamt för både hjärna och kropp att kanske ta amfetamin två gånger i månaden än att sitta och röka cannabis varje dag.
Cannabis är med andra ord enligt mig en av de mest beroendeframkallande drogerna eftersom det oftast är de droger som bryter ner människan så sakta som möjligt som också är mest beroende framkallande som t.ex. med fallet nikotin.

På detta sätt tror jag att drogen cannabis lurar många människor främst unga till vad de tror är ett mer hälsosamt alternativ mot t.ex. tyngre narkotika fast det tyngre alternativet ändå skulle vara mer hälsosamt vid reglerad dosering och tillräckligt med uppehåll istället för att vilket många människor tror, röka på mer eller mindre varje dag. Inse att tiden går fortare än vad man tror när man tar ett uppehåll på cannabis och inser hur beroendeframkallande drogen faktiskt är i kombination med den kultur som kretsar just kring att "bara" röka på.
Senast redigerad av Sichti 2010-01-15 kl. 00:34.
Citera
2010-01-15, 00:33
Avstängd
Dunketts avatar
Det heter inkörsport.
Citera
2010-01-15, 00:36
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkett
Det heter inkörsport.

Haha, okej då, inkörsport och utkörsport!
Citera
2010-01-15, 00:36
Medlem
Du har såklart rätt i allt du skriver, men än värre är att andas. Jag har försökt sluta flera gånger men det går inte!
Citera
2010-01-15, 00:40
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbikus
Du har såklart rätt i allt du skriver, men än värre är att andas. Jag har försökt sluta flera gånger men det går inte!

Allt går bara man vill!
Citera
2010-01-15, 00:50
Medlem
TheSpacePopes avatar
Bla bla, cannabis är inte så ofarligt som alla säger, bla bla...
Det finns redan hur många liknande trådar som helst. Gå och skriv i en av dem istället.

Kan ge dig ett kort litet svar ändå, har ändå inget bättre för mig.

Cannabis är inte extremt beroendeframkallande. Det är dock en väldigt trevlig drog som ger väldigt få biverkningar, vilket ger bra förutsättningar till att man använder den rätt mycket. Det är fortfarande ett val man gör. Jag röker periodvis och trivs med det, och har aldrig, aldrig haft några som helst problem med att sluta med cannabis när jag har velat det, eller inte haft pengar till en 5a till.

Om du får för dig att cannabis är extremt beroendeframkallande så vet du fan ingenting.

Jag kan hålla med dig om att det finns droger som påverkar kropp och själ mindre än cannabis, men det gör dem absolut inte mindre farliga. Opiater är t.ex. relativt oskadligt, men du skulle nog bli förvånad över hur beroendeframkallande det är.

Att folk har inställningen att röka cb inte är en stor grej är för att det inte är en stor grej. Det krävs ganska mycket för att det ska bli en stor grej.
Citera
2010-01-15, 00:58
Medlem
Nja jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag instämmer till viss del vad du skriver.
Citera
2010-01-15, 01:09
Medlem
Jag håller med rymdpåven.

Ts, du jämför så konstigt tycker jag, är du ett troll? hur tänker du när du jämför amfetamin 2 ggr /mån med dagligt cannabisrökande?

Hur folk lär sig känslan av att vara hög, och hur lång tid det tar för dem är, vad jag har förstått, väldigt individuellt. Sök här på FB...
Citera
2010-01-15, 01:13
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Bla bla, cannabis är inte så ofarligt som alla säger, bla bla...
Det finns redan hur många liknande trådar som helst. Gå och skriv i en av dem istället.

Kan ge dig ett kort litet svar ändå, har ändå inget bättre för mig.

Cannabis är inte extremt beroendeframkallande. Det är dock en väldigt trevlig drog som ger väldigt få biverkningar, vilket ger bra förutsättningar till att man använder den rätt mycket. Det är fortfarande ett val man gör. Jag röker periodvis och trivs med det, och har aldrig, aldrig haft några som helst problem med att sluta med cannabis när jag har velat det, eller inte haft pengar till en 5a till.

Om du får för dig att cannabis är extremt beroendeframkallande så vet du fan ingenting.

Jag kan hålla med dig om att det finns droger som påverkar kropp och själ mindre än cannabis, men det gör dem absolut inte mindre farliga. Opiater är t.ex. relativt oskadligt, men du skulle nog bli förvånad över hur beroendeframkallande det är.

Att folk har inställningen att röka cb inte är en stor grej är för att det inte är en stor grej. Det krävs ganska mycket för att det ska bli en stor grej.

Visst, folk går inte ut och suger kuk på gatan för att få i sig några bloss cannabis det kan jag hålla med om men många skulle nog hellre välja en snabb vända på heroin i säg två år. Sjunka väldigt djupt och inse att man nog är beroende än att sitta med en pipa i käften i tio år och sen inse att man inte fått något gjort och att man fortfarande fungerar som en artonåring eller har jag fel.

Cannabis är kanske med andra ord precis så lömsk som drog som antidrog propagandan hävdar. Cannabis är med andra ord enligt mig utkörtsporten i de flesta fall när det gäller narkotikaanvändning. Det är den narkotika som folk brukar och missbrukar i störst utsträckning vilket inte är någon nyhet och som innebär att drogen måste vara extremt beroendeframkallande eftersom den är skapt att så sakta som möjligt bryta ner individen precis som nikotin(staten vill tjäna pengar) istället för att snabbt påskynda effekten som med t.ex. heroin.

Varför tror du folk är så rädda för heroin. Jo det går snabbt utför men att vakna upp efter ett 5 årigt cannabismissbruk kan vara lika påfrestande för en individs utveckling eftersom man trots allt ständigt sysslar med en hallucinogen drog som faktiskt lyckas göra människan mer eller mindre efterbliven eftersom man inte utvecklas vid missbruk ifråga om den personliga utvecklingen tillskillnad mot opiater som inte alls har den effekten på psyket.

Jag rankar alltså nikotin på första plats av beroende framkallande droger och sedan kommer cannabis eftersom drogerna så sakta som möjligt bryter ner individen men där nikotin skiljer sig mot cannabis eftersom det bara är en fysisk nedbrytningseffekt medan cannabis både har en fysisk och en psykisk eftersom drogen hämmar den personliga utvecklingen vid ett relativt regelbundet användande.

Jag tycker om cannabis!
Senast redigerad av Sichti 2010-01-15 kl. 01:19.
Citera
2010-01-15, 01:21
Medlem
Tomatpures avatar
Det sitter bara i psyket, det fungerar inte som nikotin. Vill du röka på väljer du det, en rökare känner däremot inte samma abstinens som då ligger på högre nivå. Jag har brukat Cb dagligen i ett halvår och jag tackar genast nej till erbjudande av piller, smörja, etc.
Citera
2010-01-15, 02:01
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Visst, folk går inte ut och suger kuk på gatan för att få i sig några bloss cannabis det kan jag hålla med om men många skulle nog hellre välja en snabb vända på heroin i säg två år. Sjunka väldigt djupt och inse att man nog är beroende än att sitta med en pipa i käften i tio år och sen inse att man inte fått något gjort och att man fortfarande fungerar som en artonåring eller har jag fel.

Sjunka väldigt lågt och inse att man NOG är beroende utav heroin efter 2 år? Du skulle kunna vara död inom 2 år. Du skulle tillslut behöva högre doser för att få likvärdig effekt, och beroendet skulle bli värre och värre. Och efter dessa 2 år så är det ju såklart bara att sluta? Även ifall de lyckas sluta så kommer de med stor säkerhet att längta tillbaka som fan till opiater. När du en gång fått en stark opioidkänsla så kommer du att länga tillbaka till det och vilja uppleva det igen. Tror du mig inte? Testa och se hur bra det går. Nu räknade jag inte ens med de skador som ett långvarigt heroinmissbruk kan innebära. Eller hur ens sociala liv med stor sannolikhet kan komma att påverkas.

Röker du Cannabis varje dag i 10 år så finns iaf chansen att du kan ha ett jobb, en flickvän annan än någon annan missbrukare, och en fortsatt bra relation till din familj, din släkt och dina vänner. Du kan även sluta efter dessa 10 år utan att hamna i ett rent helvette.

Citat:
Cannabis är kanske med andra ord precis så lömsk som drog som antidrog propagandan hävdar. Cannabis är med andra ord enligt mig utkörtsporten i de flesta fall när det gäller narkotikaanvändning. Det är den narkotika som folk brukar och missbrukar i störst utsträckning vilket inte är någon nyhet och som innebär att drogen måste vara extremt beroendeframkallande eftersom den är skapt att så sakta som möjligt bryta ner individen precis som nikotin(staten vill tjäna pengar) istället för att snabbt påskynda effekten som med t.ex. heroin.

Vadå "bryts ner" du bryts inte ner av cannabis. Röker du mycket så mår lungorna klart inte bra utav det, men annars så är de fysiska skadorna i princip obefintliga.

Och vadå "extremt beroendeframkallande". Att folk väljer att röka mycket har inte med beroende att göra, utan ett val. Folk gillar att röka cannabis helt enkelt. En person som rökt nikotin i 10 år skulle få mycket värre abstinensbesvär en någon som rökt cannabis i 10 år. Och vafan hade statens vilja att tjäna pengar med detta att göra?

Vad får du att "cannabis är skapt för att så sakta som möjligt bryta ner individen" ifrån? Värre skitsnack får man fan leta efter.

Citat:
Varför tror du folk är så rädda för heroin. Jo det går snabbt utför men att vakna upp efter ett 5 årigt cannabismissbruk kan vara lika påfrestande för en individs utveckling eftersom man trots allt ständigt sysslar med en hallucinogen drog som faktiskt lyckas göra människan mer eller mindre efterbliven eftersom man inte utvecklas vid missbruk ifråga om den personliga utvecklingen tillskillnad mot opiater som inte alls har den effekten på psyket.

Cannabis är inte en hallucinogen drog. Och det enda man har bevisat angående det du talar om är att användning av THC i ung ålder kan hämma personlig utveckling.

Du vet seriöst inte vad du pratar om om du tror att det kan vara lika påfrestande att sluta med cannabis som med heroin. Och tror du på fullaste allvar att opiater inte påverkar psyket? Alla droger påverkar psyket. Att det inte påverkar ens sätt att ta in information på är en annan sak. Dock så blir man inte efterbliven av att röka cannabis. Röker man för mycket så kan man bli lite insnöad i sina tankar och bortkopplad från "verkligheten", men slutar man röka så får man tillbaka sin gamla intellektuella förmåga.

Du verkar ha en väldigt positiv inställning till opiater. Köp några 5or grönt och några gram heroin och testa. Eller du kanske inte vill bli beroende utav cannabis? Håll dig i så fall till heroin. Det blir säkert jättebra.

Citat:
Jag rankar alltså nikotin på första plats av beroende framkallande droger och sedan kommer cannabis eftersom drogerna så sakta som möjligt bryter ner individen men där nikotin skiljer sig mot cannabis eftersom vi bara få en fysisk nedbrytningseffekt medan cannabis både har en fysisk och en psykisk eftersom drogen hämmar den personliga utvecklingen vid ett relativt regelbundet användande.

Nikotin är väldigt beroendeframkallande, ja. Men mer beroendeframkallande än opiater? Aldrig. Men cannabis kan nog snarare jämföras med koffein och socker snarare än nikotin och opiater när det kommer till hur beroende det är. Helt allvarligt.
Citera
2010-01-15, 02:17
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Sjunka väldigt lågt och inse att man NOG är beroende utav heroin efter 2 år? Du skulle kunna vara död inom 2 år. Du skulle tillslut behöva högre doser för att få likvärdig effekt, och beroendet skulle bli värre och värre. Och efter dessa 2 år så är det ju såklart bara att sluta? Även ifall de lyckas sluta så kommer de med stor säkerhet att längta tillbaka som fan till opiater. När du en gång fått en stark opioidkänsla så kommer du att länga tillbaka till det och vilja uppleva det igen. Tror du mig inte? Testa och se hur bra det går. Nu räknade jag inte ens med de skador som ett långvarigt heroinmissbruk kan innebära. Eller hur ens sociala liv med stor sannolikhet kan komma att påverkas.

Röker du Cannabis varje dag i 10 år så finns iaf chansen att du kan ha ett jobb, en flickvän annan än någon annan missbrukare, och en fortsatt bra relation till din familj, din släkt och dina vänner. Du kan även sluta efter dessa 10 år utan att hamna i ett rent helvette.

Vadå "bryts ner" du bryts inte ner av cannabis. Röker du mycket så mår lungorna klart inte bra utav det, men annars så är de fysiska skadorna i princip obefintliga.

Och vadå "extremt beroendeframkallande". Att folk väljer att röka mycket har inte med beroende att göra, utan ett val. Folk gillar att röka cannabis helt enkelt. En person som rökt nikotin i 10 år skulle få mycket värre abstinensbesvär en någon som rökt cannabis i 10 år. Och vafan hade statens vilja att tjäna pengar med detta att göra?

Vad får du att "cannabis är skapt för att så sakta som möjligt bryta ner individen" ifrån? Värre skitsnack får man fan leta efter.

Cannabis är inte en hallucinogen drog. Och det enda man har bevisat angående det du talar om är att användning av THC i ung ålder kan hämma personlig utveckling.

Du vet seriöst inte vad du pratar om om du tror att det kan vara lika påfrestande att sluta med cannabis som med heroin. Och tror du på fullaste allvar att opiater inte påverkar psyket? Alla droger påverkar psyket. Att det inte påverkar ens sätt att ta in information på är en annan sak. Dock så blir man inte efterbliven av att röka cannabis. Röker man för mycket så kan man bli lite insnöad i sina tankar och bortkopplad från "verkligheten", men slutar man röka så får man tillbaka sin gamla intellektuella förmåga.

Du verkar ha en väldigt positiv inställning till opiater. Köp några 5or grönt och några gram heroin och testa. Eller du kanske inte vill bli beroende utav cannabis? Håll dig i så fall till heroin. Det blir säkert jättebra.

Nikotin är väldigt beroendeframkallande, ja. Men mer beroendeframkallande än opiater? Aldrig. Men cannabis kan nog snarare jämföras med koffein och socker snarare än nikotin och opiater när det kommer till hur beroende det är. Helt allvarligt.

Jag vann!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback