2010-01-14, 18:41
Medlem
negersnopps avatar
Du har 50 % gamla tomater (en vecka) och 50 % nya tomater i kylen. Det tar en vecka att äta hälften av tomaterna. Nu till frågan:

Äter du de nya tomaterna som är fräscha först och kastar de gamla, eller äter du de gamla som är lite mosiga först, och sen efter en vecka de som var nya men som nu blivit gamla?
Citera
2010-01-14, 18:46
Bannlyst
Var problemet under hela min uppväxt, men då handlade det om bananer.
Man tar ju givetvis de som är nya för att återställa ordningen, men så långt förstod inte mina föräldrar, så under hela min barndom fick jag äta bruna bananer
Citera
2010-01-14, 18:51
Medlem
tokens avatar
Laga en stor portions köttfärssås och släng i de gamla tomaterna i den. Frys in köttfärssåsen i matlådor.
Citera
2010-01-14, 18:58
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negersnopp
Du har 50 % gamla tomater (en vecka) och 50 % nya tomater i kylen. Det tar en vecka att äta hälften av tomaterna. Nu till frågan:

Äter du de nya tomaterna som är fräscha först och kastar de gamla, eller äter du de gamla som är lite mosiga först, och sen efter en vecka de som var nya men som nu blivit gamla?

Eller så börjar du köpa 50% mindre tomater så har du löst problemet?
Citera
2010-01-14, 19:04
Medlem
Eftersom tomater är det äckligaste jävla sattyg som finns, så äter jag ingen alls, utan använder både dom gamla och dom nya tomaterna till att pricka grannarna från balkongen med.

Problem solved.
Citera
2010-01-14, 19:06
Medlem
Snitz3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Laga en stor portions köttfärssås och släng i de gamla tomaterna i den. Frys in köttfärssåsen i matlådor.

Precis ! Laga mat på tomaterna och frys in !
Citera
2010-01-14, 19:10
Medlem
StigAllans avatar
Lägg inte tomater i kylen. Rumstemperatur ska det vara så smakar dom bättre och mognar till sig.
Behövs verkligen på dessa importerade tomater.
Citera
2010-01-14, 19:12
Medlem
najass avatar
Övrigt ---> Matlagning, metoder och redskap

/mod
Citera
2010-01-14, 20:02
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Lägg inte tomater i kylen. Rumstemperatur ska det vara så smakar dom bättre och mognar till sig.

Satt och var på väg att bli förbannad för att ingen 'plockade ut' tomaterna i kylen.
Skulle de kylas hade butikerna placerat dem i kylskåp.

Till frågan - hade tagit de gamla och kokat ned dem i någon gryta.
Citera
2010-01-14, 23:07
Medlem
zepofans avatar
När tomater börjar bli lite ledsna så steker jag ihop dem med lite gul lök och eventuellt lite paprika om det finns hemma. Sedan fryser jag in röran och använder som fyllning i en omelett, i köttfärssås eller någon gryta eller något annat lämpligt. De fina tomaterna äter jag "au naturelle".
Citera
2010-01-15, 00:32
Medlem
racerkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
När tomater börjar bli lite ledsna så steker jag ihop dem med lite gul lök och eventuellt lite paprika om det finns hemma. Sedan fryser jag in röran och använder som fyllning i en omelett, i köttfärssås eller någon gryta eller något annat lämpligt. De fina tomaterna äter jag "au naturelle".
Mmm! Tomat- och lökomelett var det länge sedan jag åt. Får nog bli en sån i helgen
Citera
2010-01-15, 18:37
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
+1
Kylskåpstomater är vidriga! Riktigt vidriga!

Jag har mina liggande i skål vid köksfönstret, håller sig minst två veckor där.
Skulle de någon gång bli lite trötta gör jag sås på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in