Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-16, 05:21
  #13
Medlem
Jonny666s avatar
Sötvattens firrar kan man lätt sälja till fiskbilen, iaf gick det förr nu kör jag C&R på allt om inte fångsten ska landa på bordet hemma...
Citera
2010-01-16, 08:10
  #14
Medlem
brunstigs avatar
Fiskar som jag tror skulle va lättare att sälja: Regnbåge, lax, öring, gös, abborre (fileèr).

Svårare att sälja: vitfisk, gädda.
Citera
2010-01-16, 13:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Fiskar som jag tror skulle va lättare att sälja: Regnbåge, lax, öring, gös, abborre (fileèr).

Svårare att sälja: vitfisk, gädda.


säljer man till en fiskhandlare så är det inga problem att bli av med gädda. delikatess i frankrike.
Citera
2010-01-17, 11:46
  #16
Avstängd
dom brukar nog köpa upp all fisk.
Citera
2010-01-17, 13:41
  #17
Medlem
Svampfests avatar
Tror du skulle lyckas bättre ifall du sålde någon form av rökt fisk istället. Ett par rökta abborrar eller sikar lite rustikt inslaget i brunt papper kan du ta bra betalt för.
Citera
2010-01-24, 22:07
  #18
Medlem
För helsike! Att snacka om moral är väl inte lönt, TS är uppenbarligen inte sportfiskare och skiter väl därmed i den biten.

Faktum är dock att du som privatperson inte har rätt att handla med fisk, stört olagligt för din del.
De butiker eller restauranger som skulle köpa av dig begår regelrätta lagbrott om de köper "svartfisk" av dig.

Läser jag om hur gädda är delikatess i Frankrike och därmed lättsålt en gång till skall jag söka upp personen och köra ner en gädda i halsen på honom. Så förbannat korkat!

" I kina käkar dem hundar så hittar du någon kines kan han säker köpa din pudel för export!

Citera
2010-01-25, 17:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
För helsike! Att snacka om moral är väl inte lönt, TS är uppenbarligen inte sportfiskare och skiter väl därmed i den biten.

Faktum är dock att du som privatperson inte har rätt att handla med fisk, stört olagligt för din del.
De butiker eller restauranger som skulle köpa av dig begår regelrätta lagbrott om de köper "svartfisk" av dig.

Läser jag om hur gädda är delikatess i Frankrike och därmed lättsålt en gång till skall jag söka upp personen och köra ner en gädda i halsen på honom. Så förbannat korkat!

" I kina käkar dem hundar så hittar du någon kines kan han säker köpa din pudel för export!



Gäddan är ju faktiskt en delikatess i Frankrike och exporteras därför i stora mängder därför är den inte heller svår att få såld.

Här har du ett fint dokument, jag vet att det är lite gammalt men va fan.

Sidan 12 längst ner eller sidan 11 enligt sidnumreringen.

https://www.fiskeriverket.se/downloa...fiskexport.pdf

Av vem – fiskare/fiskförsäljningsförening eller motsvarande?
Alla köper av fiskare eller av andra förstahandsmottagare, t ex auktion och
de flesta kompletterar med fisk från andra grossister. Dessutom köps fisk
från fritidsfiskare.
Citera
2010-01-26, 19:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Gäddan är ju faktiskt en delikatess i Frankrike och exporteras därför i stora mängder därför är den inte heller svår att få såld.

Här har du ett fint dokument, jag vet att det är lite gammalt men va fan.

Sidan 12 längst ner eller sidan 11 enligt sidnumreringen.

https://www.fiskeriverket.se/downloa...fiskexport.pdf

Av vem – fiskare/fiskförsäljningsförening eller motsvarande?
Alla köper av fiskare eller av andra förstahandsmottagare, t ex auktion och
de flesta kompletterar med fisk från andra grossister. Dessutom köps fisk
från fritidsfiskare.

Att det förekommer och att det är lagligt är inte samma sak i mina ögon även om jag förstår att man lätt tolkar texten så. Bedriver du fiske för att sälja din fångst är du inte fritidsfiskare och jag kan garanterat att åtminstonne skattemyndigheten skulle vara mycket intresserad av din "hobby".
Nu orkade jag inte läsa hela dokumentet men att vissa tillfrågade inte vill svara på frågor pga ev. intresse från tull och skattemyndighet snappade jag upp. Vidhåller att detta inte är ett alternativ för vår oetiska och pengakåta TS
Citera
2010-02-03, 22:20
  #21
Medlem
KungUtanPung: hitta ett annat sätt att tjäna pängar. Jag drev en fiskbil under ett halvår här i Norge, och jag vet att ingen vill köpa om inte du har en viss niveau av professionalitet. Jag har det, så jag tjänade jättemycket. Ät fisken själv snälla.
Citera
2015-07-21, 15:33
  #22
Medlem
Fundera på att sälja betesfisk till kräftfisket som är snart.

4kr mörten är väl rätt okej?
Citera
2015-08-04, 19:34
  #23
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Beror nog på vilken form av fisk det är och i vilken omfattning. Har man tur kan man sälja till fiskare som d.ä. säljer vidare. Men då är det nog frågan om ett hundratal abborrar exempelvis. Men visst kan man säkert sälja fisk till privatpersoner, men det vet jag inget om.
Citera
2015-08-10, 02:11
  #24
Medlem
Uppe i Norrland vet ja alla fall att det går att sälja gädda en bekant fiskar mycket gädda och säljer den på finska sidan till en fisk handlare 20 kr kg får han.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback