2010-01-12, 20:19
Medlem
Hej.

Jag har en fråga, jag har ej några rosa uppsugningsnålar, så när jag ska suga upp testot så måste jag använda grön nål. Och den har inte lika bra uppsugningsförmåga. så jag kan få suga flera gånger innan jag har just de mått jag vill ha.

Nu till min fråga, när jag suger in testot till jag har 1 ml, är de ändå fram ifrån nosen på pumpen där man fäster nålen eller är den där den blir grövre? Så man får exakt 1 ml

Vill verkligen dosera rätt
Citera
2010-01-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nillas
Hej.

Jag har en fråga, jag har ej några rosa uppsugningsnålar, så när jag ska suga upp testot så måste jag använda grön nål. Och den har inte lika bra uppsugningsförmåga. så jag kan få suga flera gånger innan jag har just de mått jag vill ha.

Nu till min fråga, när jag suger in testot till jag har 1 ml, är de ändå fram ifrån nosen på pumpen där man fäster nålen eller är den där den blir grövre? Så man får exakt 1 ml

Vill verkligen dosera rätt

Står det 1ml bredvid strecket är det 1ml förmodligen
Citera
2010-01-12, 20:29
Medlem
dante05s avatar
Dra ner oljan till tex mellan 2-3ml lättare o se att du får en ml då.

Mvh D
Citera
2010-01-12, 20:35
Medlem
lundagrens avatar
fattar inte hur man kan misslyckas riktigt. Blås in luft i vialen och dra ner tills den svarta "cirkeln" i pumpen är kant i kant med 1ml strecket.
Citera
2010-01-12, 20:42
Medlem
dante05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
fattar inte hur man kan misslyckas riktigt. Blås in luft i vialen och dra ner tills den svarta "cirkeln" i pumpen är kant i kant med 1ml strecket.

Han menar toppen på pumpen som ställer te det lite för han, Tror ja iaf hehe.

Är inte så lätt om man kanske inte har gjort det förut

Mvh D
Citera
2010-01-12, 20:45
Medlem
lundagrens avatar
Man håller ju pumpen med toppen uppåt, och fyller den med olja. När pumpen är full ner till 1ml strecket, har man lyckats =D
Citera
2010-01-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren

Ja precis, då fattar jag, men funkar inte så bra med grön nål. Är det i bak kant på den svart "cirkeln" eller i framkant? :P
Citera
2010-01-12, 20:48
Medlem
dante05s avatar
Varför anv du inte mitt tips om du är osäker längst ner på pumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av dante05
Dra ner oljan till tex mellan 2-3ml lättare o se att du får en ml då.

Mvh D

Mvh D
Citera
2010-01-12, 20:48
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ja precis, då fattar jag, men funkar inte så bra med grön nål. Är det i bak kant på den svart "cirkeln" eller i framkant? :P

Kör själv med grön nål, funkar utmärkt men man får "jucka" några gånger upp och ner med pumpen. Börja med att blåsa in lite luft i vialen, blir lättare så.

I överkant kör jag, men det handlar om så absurt små mängder så spelar ingen roll utspritt på 10 stick, man får aldrig EXAKT 1ml.
Citera
2010-01-13, 01:44
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:

Ett tips på var på gummit du ska mäta... tryck i botten så det inte finns någon luft alls i pumpen. Då ser du vad det är som bottnar i nolläget. Att gummit är lite spetsigt beror på att pumpen är lite spetsig precis i slutet där nålen sitter.
Dra även in lite luft i pumpen när du fått i din dos och ligg så att du trycker i nålen rakt nedåt, sen tar du det lugnt i slutet så sista biten blir ren luft. Då får du i det mesta av godsakerna, annars stannar en del i pump och nål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in