Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-12, 20:14
  #1
Medlem
whiplashstalkers avatar
Hej

Har ett Ds lite. I "slot 1" sitter ett DS extreme. I slot 2 skulle jag vilja ha en GBA som är lika litet som skydds-adaptern man kan sätta i om man inget spel har i. Vanliga GBA spel sticker annars ut en bit.

Dom jag sett har man varit tvungen att använda ett kort i slot 1 gången samtidigt för att få det att funka.

Men finns det ingen GBA med minneskort eller usb som funkar utan att man måste ha något i slot 1?
Citera
2010-01-12, 21:00
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Hej

Har ett Ds lite. I "slot 1" sitter ett DS extreme. I slot 2 skulle jag vilja ha en GBA som är lika litet som skydds-adaptern man kan sätta i om man inget spel har i. Vanliga GBA spel sticker annars ut en bit.

Dom jag sett har man varit tvungen att använda ett kort i slot 1 gången samtidigt för att få det att funka.

Men finns det ingen GBA med minneskort eller usb som funkar utan att man måste ha något i slot 1?


En lösning kunde vara att skaffa ett standalone GBA-flashcart, och sedan flasha om DS:ens firmware med Flashme så du kan boota slot2 utan något i slot1.

Jag körde exakt som du vill göra back in the days med min M3 Lite. Drog på Flashme mest för att skydda mig mot ett "virus" som cirkulerade då och för att kunna köra multiplayer över wifi med spel på flashcart, men ett biresultat var att man slapp ha passmekortet i slot1.

Du kan ju se om du kan få tag på en M3 Lite antingen ny om de fortfarande tillverkas, eller begagnad annars. Den sticker i övrigt inte ut, den är exakt lika stor som dummyn som sitter i slot2.

Här har du Flashme och hur du går tillväga med att flasha DS:en;
http://home.comcast.net/~olimar/flashme/
Citera
2010-01-12, 21:20
  #3
Medlem
whiplashstalkers avatar
Har du någon förklaring till varför ett passcard behövs?

Har en "Advance SP" spelkassett (183spel i 1)
Och den fungerar ju utan passcard. Iof kan jag inte byta spelen i den vilket jag vill.

Men det finns ju liknande GBA kassetter (med antingen mini usb och micro SD kort) som sticker ut som funkar utan passkort. Varför finns det inga utan pass till dom "mini"?
Citera
2010-01-12, 21:45
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Därför att exempelvis M3 Lite försöker boota i DS mode, och i DS mode försöker DS:en läsa programvaran från slot1. Passcardet "routar om" läsningen där så DS:en accepterar att läsa programvaran från slot2 istället. Men initialt försöker den köra från slot1.


Ett rent GBA-flashcart borde gå att boota utan passcard på en oflashad DS.

Kan bara spekulera i varför det inte finns några såna i det mindre formatet som inte sticker ut från DS:en, men det är ju inte helt otänkbart att det inte finns därför de tänkt att de som köper ett sådant har en GBA, och vill därmed ha det i den storlek som passar bäst i en GBA, inte ett som är för litet.

Korten som finns i det mindre formatet klarar troligen att köra i DS mode, och behöver därmed passcard alternativt att du flashar DS:en med flashme så du kan få den att leta efter nåt att boota i slot2 innan den försöker boota slot1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback