2010-01-12, 13:05
Medlem
strategasiats avatar
Vad gör man om man vill sjunga in en text men är från Lund som jag och pratar såkallad akademisk skånska med tungspets R utan något större diftongmissbruk men med en skånsk satsmelodi.

Har försökt mata in denna dialekt men det går helt enkelt inte, går knappt att rappa ens, enda sättet för mig att kunna slappna av och ta i är att sjunga på redig skånska då min dialekt bygger på denna grundklang men det skulle kännas jättedumt att lyssna på, samma sak med rikssvenska och vill verkligen inte köra på engelska, någon annan som stött på detta problem eller förstår vad jag yrar om?
Senast redigerad av strategasiat 2010-01-12 kl. 13:13.
Citera
2010-01-12, 13:16
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med akademisk skånska låter men jag kommer att tänka på Nisse Hellberg i Wilmer X, hans skånska är väl inte så bred? Sjung som han. Det låter rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Enda sättet för mig att kunna ta i är att sjunga på redig skånska då min dialekt bygger på denna grundklang men det skulle kännas jättedumt att lyssna på

Du menar som Peps Persson? Ja... det låter jättedumt när man lyssnar på det.
Citera
2010-01-12, 13:23
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stanley
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med akademisk skånska låter men jag kommer att tänka på Nisse Hellberg i Wilmer X, hans skånska är väl inte så bred? Sjung som han. Det låter rätt bra..

Hade gärna haft den dialekten sångmässigt för då hade jag inte behövt göra mig till, min lutar snarare mot måns zelmerlöv eller hipphipp duon

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stanley
Du menar som Peps Persson? Ja... det låter jättedumt när man lyssnar på det.

nej inte så men för mig och andra som vet och andra som vet hur jag egentligen låter
Citera
2010-01-12, 21:40
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag tycker du ska sjunga på det sätt som känns naturligt för dig. Vad andra gör är deras problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in