2010-07-09, 11:56
Medlem
Bytingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Om båten köpts begagnad kan utflaggningen vara ett sätt att ducka en momssmäll, många lite större båtar som säljs på kontinenten eller kanarieholmarna har det aldrig betalats moms på och då är det ganska lämpligt att se till att man aldrig behöver göra det heller.

Hade för mig att om man köper en utländsk båt så blir man tvungen att momsa i Sverige när man svenskflaggar den? kanske inte var så, har ingen superstor aning! rätta mig om jag har fel!
Citera
2010-07-09, 17:34
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bytingen
Hade för mig att om man köper en utländsk båt så blir man tvungen att momsa i Sverige när man svenskflaggar den? kanske inte var så, har ingen superstor aning! rätta mig om jag har fel!

Njae, jag läste inte tråden så noga, att ha ett flaggland utanför EU kan man ducka momsen med tror/gissar utan att ha ett företag. Om man köper en NY båt i EU så måste man betala svensk moms och betalar alltså INTE moms i inköpslandet, köper man en begagnad båt där moms inte betalats(jävligt vanligt i Europa) så måste man betala moms (TROR att den ska erläggas i Sverige, är inte säker på vart men moms SKA betalas), köper man en momsad begagnad båt i EU så är det bara att tuta och köra, köper man en båt från icke EU land skall moms ovillkorligen betalas. Nu så köps alla lite större båtar av charter operatörer som kan lyfta momsen och tankar diesel för typ 1/kr litern eftersom de inte betalar skatt på drivmedel.
Citera
2010-07-15, 23:54
Medlem
Det går inte att kritisera eller reflektera i er diskussion då ni saknar fullständigt med källor. Exakt som hela sveriges jävla media, inte en enda äkta source! "Source criticism is the future"
Senast redigerad av z00fo 2010-07-16 kl. 00:00.
Citera
2010-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Njae, jag läste inte tråden så noga, att ha ett flaggland utanför EU kan man ducka momsen med tror/gissar utan att ha ett företag. Om man köper en NY båt i EU så måste man betala svensk moms och betalar alltså INTE moms i inköpslandet, köper man en begagnad båt där moms inte betalats(jävligt vanligt i Europa) så måste man betala moms (TROR att den ska erläggas i Sverige, är inte säker på vart men moms SKA betalas), köper man en momsad begagnad båt i EU så är det bara att tuta och köra, köper man en båt från icke EU land skall moms ovillkorligen betalas. Nu så köps alla lite större båtar av charter operatörer som kan lyfta momsen och tankar diesel för typ 1/kr litern eftersom de inte betalar skatt på drivmedel.

Skattefri diesel blir cirka halva priset, inte en krona litern.
Citera
2010-07-18, 11:01
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Skattefri diesel blir cirka halva priset, inte en krona litern.
I stand Corrected. Jag lever i en svunnen tid med billig "riktig" diesel.
Citera
2011-05-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Varken jättestor eller jättelyxig. Ser rätt plastig ut, Sunseeker? Jag har varit inne i en Sunseeker 75 och det var ingen WOW-upplevlse.
Stor skillnad på 75 och (88 fot orginal, 91-92 ombyggd) det skiljer cirka 5 meter, vilket är mer än 1/5 av 75ans totalla längd...
Citera
2011-05-05, 14:25
Medlem
Kan även tillägga att båten var med i solsidan; http://www.jappa.se/film/solsidan-ha...-pa-baten.html
Citera
2012-11-23, 20:52
Bannlyst
Läste på forumet att han konkat något hotell och blåst strippklubben Pinkstars ägare på stålar, inventarier !!!
Citera
2013-05-10, 22:36
Medlem
Han har flera gäng efter sig då Peter Eriksson ( Pefab AB ) verkar ha satt i system att blåsa folk. Rättegångar väntar och ett antal polisanmälningar och gangsters som vill åt Peter. Verkar vara en seriös hyresvärd
Citera
2014-07-17, 12:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Nu är båten till salu, 12,9 millar vill han ha: http://www.blocket.se/stockholm/Suns....htm?ca=10&w=3
Citera
2014-07-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nu är båten till salu, 12,9 millar vill han ha: http://www.blocket.se/stockholm/Suns....htm?ca=10&w=3

Riktigt snygg. Synd att man inte har blåst folk på en massa pengar så att man har råd att köpa den
Citera
2014-07-31, 14:05
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur skiljer sig en sån där från en t ex Ferretti 680 som man verkar kunna få för runt 1M €. Bättre? Sämre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in