• 1
  • 2
2010-01-11, 13:49
Medlem
Någon som har kunskap om detta sätt att laga mat?

Tycker det låter jävligt gott i alla fall och skulle gärna kunna tänka mig att gå någon kurs i denna "teknik". Fast egentligen är det väl inte så svårt är väl bara att googla och följa recepten.

Hur som helst, finns det något man bör tänka på för att verkligen "få till det"?
Citera
2010-01-11, 13:51
Medlem
Dr_Dollars avatar
Kallas det inte Soulfood för att det är lite starkare mat..?
Har jag alltid trott

Den här "tekniken" då?
Vad exakt innebär det?
Citera
2010-01-11, 14:01
Medlem
micaeles avatar
Titta på Blues Brothers (första) och kopiera cafékonceptet som Aretha Franklins rollfigur använder sig av.
Citera
2010-01-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Kallas det inte Soulfood för att det är lite starkare mat..?
Har jag alltid trott

Den här "tekniken" då?
Vad exakt innebär det?

Soul food is an American cuisine, a selection of foods, and is the traditional cuisine of African Americans in the United States. It is closely related to the cuisine of the Southern United States. The descriptive terminology may have originated in the mid-1960s, when soul was a common definer used to describe black culture (for example, soul music).

Teknik kanske inte är rätt valt ord. Men tänkte som mer på om det är något speciellt man bör tänka på när man följer recepten och försöker göra sin egen imitation på soulfood för att maten ska bli lyckad?

Bara för att ta ett exempel så är brorsans flickvän från Bolivia och när hon tillagar vissa maträtter är det t ex rikligt med chili i vissa maträtter. För en medel-svensson kommer troligtvis denna maträtt bli mindre lyckad eftersom att "medel-svensson" inte är van att äta så stark mat.
Citera
2010-01-11, 14:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Soul food is an American cuisine, a selection of foods, and is the traditional cuisine of African Americans in the United States. It is closely related to the cuisine of the Southern United States. The descriptive terminology may have originated in the mid-1960s, when soul was a common definer used to describe black culture (for example, soul music).

Teknik kanske inte är rätt valt ord. Men tänkte som mer på om det är något speciellt man bör tänka på när man följer recepten och försöker göra sin egen imitation på soulfood för att maten ska bli lyckad?

Bara för att ta ett exempel så är brorsans flickvän från Bolivia och när hon tillagar vissa maträtter är det t ex rikligt med chili i vissa maträtter. För en medel-svensson kommer troligtvis denna maträtt bli mindre lyckad eftersom att "medel-svensson" inte är van att äta så stark mat.

Sant!

Oroa dig inte, FB har enormt med kunskap vad gäller mat och matlagning, innan kvällens slut har du nog fått bra och innehålsrik information
Citera
2010-01-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Sant!

Oroa dig inte, FB har enormt med kunskap vad gäller mat och matlagning, innan kvällens slut har du nog fått bra och innehålsrik information

Hoppas på det!
Citera
2010-01-11, 16:05
Medlem
Citat:
I Sverige har man käkat Thaimat , Indiskt etc i snart 20 år. Så att inte folk skulle vara vana vid stark mat ser jag som ren nonsens.
Citera
2010-01-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
I Sverige har man käkat Thaimat , Indiskt etc i snart 20 år. Så att inte folk skulle vara vana vid stark mat ser jag som ren nonsens.

Håller inte alls med. Visserligen har dessa maträtter funnits i Sverige länge.

Men stor procent av befolkningen tror du äter thai/indiskmat dagligen?

Hur stor procent av befolkningen i barnålder tror du äter thai/indiskmat?

Att man äter thai/indiskt 1-3 gånger i veckan, dessutom troligen anpassat till svensken, är jag osäker på att det ger en vana att äta riktigt kryddig thai/indisk mat.

Just my 2 cents.

EDIT: Sen beror det ju på hur man definierar ordet "vana". det jag menar är att man kunna äta och njuta av smaken av maten utan att det brinner inne i munnen som således hämmar smakkänslan rejält.
Citera
2010-01-11, 18:30
Medlem
Vad jag har hört så innebär "Soul Food" väldig fetrik mat. Mycket friterad och feta såser. Typ sånt dem har på den här sidan: http://fjola.se

Är inte hundra procent säker dock.
Citera
2010-01-11, 18:37
Medlem
Citat:
Håller inte alls med. Visserligen har dessa maträtter funnits i Sverige länge.

Men stor procent av befolkningen tror du äter thai/indiskmat dagligen?

Hur stor procent av befolkningen i barnålder tror du äter thai/indiskmat?

Att man äter thai/indiskt 1-3 gånger i veckan, dessutom troligen anpassat till svensken, är jag osäker på att det ger en vana att äta riktigt kryddig thai/indisk mat.

Just my 2 cents.

EDIT: Sen beror det ju på hur man definierar ordet "vana". det jag menar är att man kunna äta och njuta av smaken av maten utan att det brinner inne i munnen som således hämmar smakkänslan rejält.
Jag tror faktiskt att en väldigt stor del av befolkningen käkar thailändskt/indiskt flera gånger i veckan. Thaihaken är snart fler än pizzeriorna. Båda köken är också väldigt populär lunch/middagsmat numera.

Definiera "barnålder"? Alla under 18?
Citera
2010-01-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Jag tror faktiskt att en väldigt stor del av befolkningen käkar thailändskt/indiskt flera gånger i veckan. Thaihaken är snart fler än pizzeriorna. Båda köken är också väldigt populär lunch/middagsmat numera.

Definiera "barnålder"? Alla under 18?

Barnålder = När du börjar äta "riktig" mat fram till tonåren.
Citera
2010-01-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Vad jag har hört så innebär "Soul Food" väldig fetrik mat. Mycket friterad och feta såser. Typ sånt dem har på den här sidan: http://fjola.se

Är inte hundra procent säker dock.

Det du länkar till klassar jag som generell amerikansk mat. Sånt där skräp serverades varenda dag "in the caf" när jag gick på college.

Edit:
Du har dock rätt i att det är fet mat.

"Soul food is traditionally high in fat and energy rich, qualities once necessary for sustaining the grueling life of a slave.

An important aspect of the preparation of soul food was the reuse of cooking lard. Because many cooks were too poor to throw out shortening that had already been used, they would pour the cooled liquid grease into a container. After cooling completely, the grease resolidified and could be used again the next time the cook required lard.

Frequent consumption of these ingredients without significant exercise or activity may contribute to disproportionately high occurrences of obesity, hypertension, cardiac/circulatory problems, and/or type 2 diabetes, conditions which often result in shortened lifespan. Additionally, trans fat, which is used not only in soul food, but in many baked goods, is a known contributor to cardiovascular disease.[citation needed]

As a result, some African-Americans may use methods of cooking soul food different from those employed by their grandparents, including using more healthful alternatives for frying (liquid vegetable oil or canola oil) and cooking and stewing using smoked turkey instead of pork. Changes in hog farming techniques have also resulted in drastically leaner pork. Some cooks have even adapted recipes to include healthier alternatives to traditional ingredients including tofu and soy-based analogues.[7] Critics have argued that the attempt to make soul food healthier has the undesirable effect of not being as flavorful as the traditional recipes.[8]

Certain staples of a soul food diet have pronounced health benefits. Collard greens are an excellent source of vitamins and minerals, including vitamin A, B6, and C, manganese, iron, calcium, folic acid, fiber and small amounts of omega 3 fatty acids. They also contain a number of phytonutrients which are thought to play a role in the prevention of ovarian and breast cancer.[9] Peas, rice, and legumes are excellent, inexpensive sources of protein which also contain important vitamins, minerals, and fiber. Sweet potatoes are an excellent source of beta carotene and trace minerals as well, and have come to be classified as an "anti-diabetic" food. Recent animal studies have shown that sweet potatoes can stabilize blood sugar levels and lower insulin resistance.[10]" - Wikipedia
Senast redigerad av emil23j 2010-01-11 kl. 19:52. Anledning: edit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in