• 2
  • 3
2010-01-20, 18:03
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Du kan tänka så här istället.
En intelligent människa kan tänka sig förbi problem och finna lösningar på dom.
En mindre intelligent människa kanske inte lyckas med det och blir deppresiv.
Så smarta människor hittar lösningar till allting m.a.o?
Citera
2010-01-20, 18:08
Medlem
adagios avatar
Om vi dra linjen lite längre kommer utvecklingsfrågan huruvida "genier" brukar generellt vara mer deprimerade än övriga "smarta" människor.
Rent spontant tror jag att det ligger till så.

Hur tror ni det ligger till?
Citera
2010-01-20, 19:26
Medlem
Chucumbas avatar
olika saker gör olika människor lyckliga. Men något jag märkt hos mig själv genom åren, och även läst Zarathustra säga, är att man söker sig mot olycka och ångest, bara för att lyckan då sen blir så mycket "intensivare".
Om du växlar mellan dom olika tillstånden så kommer dina toppar bli högre, och dina dalar lägre.

Och ja, ska vi trots allt leva, så är det lika bra att maximera allt, inklusive det "dåliga". "Det finns inget gott och ont - bara liv och död"
Citera
2010-01-20, 19:29
Medlem
E.Dashwoods avatar
Såg inte om nån hade skrivit om detta(i såfall ber jag om ursäkt) men man kan ju se att många konstnärliga människor typ författare, konstnärer och låtskrivare är ganska deppiga. De gör fantastiska verk men många tar livet av sig. Det är ju en slags intelligens kontra olycklighet.
Citera
2010-01-21, 03:57
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbo1Legend
Hur blir man så klok( jag är inte ironisk)? Det bästa jag läst på FB.

Tack. Men det beror mycket på att jag har varit deprimerad ett bra tag. Det beror inte på intelligens, utan på andra mer direkta problem. Men jag tappade intresset för det mesta och var tvungen att hitta en väg tillbaka till en lyckligare tillvaro. Har gjort stora framsteg ganska snabbt nu. Det verkar som om det blir så just eftersom vi har en tendens att bara se det negativa när vi är nere. Jag börjar minnas hur mycket fantastiskt det finns i den här världen.
Citera
2010-01-22, 14:00
Medlem
1588s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Tack. Men det beror mycket på att jag har varit deprimerad ett bra tag. Det beror inte på intelligens, utan på andra mer direkta problem. Men jag tappade intresset för det mesta och var tvungen att hitta en väg tillbaka till en lyckligare tillvaro. Har gjort stora framsteg ganska snabbt nu. Det verkar som om det blir så just eftersom vi har en tendens att bara se det negativa när vi är nere. Jag börjar minnas hur mycket fantastiskt det finns i den här världen.

Heheh, ja ungefär samma resa som jag haft, sheriffen. Bra skrivet, du är awesome!
Senast redigerad av 1588 2010-01-22 kl. 14:01. Anledning: beröm
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in