2010-01-11, 00:28
Medlem
julsmutss avatar
Ställer upp i Musik Direkt i Uppland den 30 Januari nu med mitt band och jag har en fundering angående frontfigurer: är det något fel med fler än en?

Vi spelade vår allra första spelning där för ett år sedan och gick till länsfinal, men vi fick kritik för att det var "otydligt vem som var frontfigur". Vi var då fyra personer. Jag och vår sångerska sjöng lika mycket solo och vi alla stod bredvid varandra i en sorts halvcirkel. (Trummorna bestod av virvel+hihat).

Nu är vi fem personer och har ett helt trumset, men jag och sångerskan kommer i akten lika mycket solo igen. Jag vet att man inte ska ändra på saker man är nöjd med bara för att Musik direkt-juryn säger så, men jag förstår inte vad problemet är?

Ps. Lyssna gärna några sekunder på oss akustiskt popband med många sångstämmor, Nästan heter vi. www.myspace.com/bandetnastan
Citera
2010-01-11, 00:31
Medlem
HippieXs avatar
Propsa på att ni är en duo som ackompanjeras då, eller något?
Citera
2010-01-11, 00:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
Skit i vad juryn i MusikDirekt sade förra året. Kör er grej, var självsäkra och le. Stäm instrumenten fin-fint så blir det nog bra.

De brukar ju alltid kritisera någonting, bara för sakens skull.
Citera
2010-01-11, 00:44
Medlem
Skit fullständigt i det där. Ni är riktigt duktiga på vad ni gör, behövs mer musik som inte följer alla mönster.
Citera
2010-01-11, 14:20
Medlem
skotittares avatar
Jag tycker tvärtom att det oftast är mycket bättre med band där det inte finns någon tydlig frontfigur utan att alla medlemmar är lika viktiga.
Men sedan så är ju jag lite åt antirock-hållet också.
Citera
2010-01-11, 14:59
Medlem
Kingen_kings avatar
Ni är ju ett band som framför er musik på det sätt som ni vill framföra den. Vad juryn tycker kan ni skita i, det är bara deras subjektiva åsikt.
Citera
2010-01-11, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag tycker tvärtom att det oftast är mycket bättre med band där det inte finns någon tydlig frontfigur utan att alla medlemmar är lika viktiga.

Absolut, det är snarare en styrka att ha fler än en s.k. frontfigur.

Titta på exempelvis Beatles (två jämbördiga frontmän) och ABBA (två snygga figurer); det har gått ganska bra för dem ändå!
Citera
2010-01-11, 19:39
Medlem
-V-s avatar
se det som positivt, dom hittade inget annat att anmärka på
Citera
2010-01-14, 15:00
Medlem
julsmutss avatar
Bra svar, allihop Nu känns det mycket bättre!
Citera
2010-01-14, 15:33
Medlem
Czarens avatar
Känns sjukt lamt att de nästan kräver att ni ska ha en "frontfigur", säg åt domarna att lyssna på musiken och hålla käften istället.
Alla stora band har inte bara varit en frontfigur utan summan av alla delarna, Jim Morrison hade inte varit ett skit utan The Doors tex.

Jag tycker att ni fungerar bra som en "enhet" istället för en samling karaktärer, och ni var fan bra....även om jag inte är så överförtjust i just "miss Li"-pop.
Senast redigerad av Czaren 2010-01-14 kl. 15:36.
Citera
2010-01-15, 00:20
Medlem
-V-s avatar
grejen är den att har man en frontfigur så riskerar man att resten av bandets medlemmar kommer i skuggan och blir utbytbara.

titta på t.ex. guns n roses som idag bara har kvar orginalsångaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in