Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-10-14, 17:25
  #49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Än de som är kopplade till det här slaget.

Vad man kan se i Vidhemsprästens anteckningar står det så här, om det nu är hans anteckningar eller en äldre återskriven text.



Rent faktiskt vet vi att Folkungaätten idag ofta har ett annat namn.

Här finns det kanske en fråga om vad folkungar egentligen betyder.
Att Folkkungätten inte påstås ha varit ”äkta folkkungar” är nog mer ett missförstånd tror jag.
Folkkungar var nog snarare de småkonungar som fanns före det att Sverige blev allt hårdare centraliserat under tidig medeltid.
Antagligen fanns de över hela Svea och Götaland men oppositionen var möjligen starkare i Uppland eller så var det mer en slump.
Trots allt verkar dåtida stormannaätter gift sig rätt ofta med släkter från andra landskap och landsändar i jakten på att bilda allianser och säkra inflytande.
Citera
2021-10-14, 17:41
  #50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Folkkungätten inte påstås ha varit ”äkta folkkungar” är nog mer ett missförstånd tror jag.
Folkkungar var nog snarare de småkonungar som fanns före det att Sverige blev allt hårdare centraliserat under tidig medeltid.
Antagligen fanns de över hela Svea och Götaland men oppositionen var möjligen starkare i Uppland eller så var det mer en slump.
Trots allt verkar dåtida stormannaätter gift sig rätt ofta med släkter från andra landskap och landsändar i jakten på att bilda allianser och säkra inflytande.

Med andra ord, ett begrepp som folkungar i den text jag citerade behöver inte ha något med eventuella förbindelser med Gästrikland att göra?
Citera
2021-10-14, 17:46
  #51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Med andra ord, ett begrepp som folkungar i den text jag citerade behöver inte ha något med eventuella förbindelser med Gästrikland att göra?
Nej det innebär det inte eftersom folkkungarna från Uppland med 99,99% säkerhet ägde gårdar, kvarnar, hyttor, fiskerätter etc i Gästrikland med. Kan säkert funnits stormän där med med direkta kopplingar till släkterna i Uppland.
Citera
2021-10-14, 17:51
  #52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det innebär det inte eftersom folkkungarna från Uppland med 99,99% säkerhet ägde gårdar, kvarnar, hyttor, fiskerätter etc i Gästrikland med. Kan säkert funnits stormän där med med direkta kopplingar till släkterna i Uppland.

Men texten säger inget sådant - det står bara ordet folkungar och Gestilren.

Det handlar inte om vad några joppar i Uppland ägde med 99,99 % säkerhet i Gästrikland.

Du kan inte ha missat det för jag citerade texten för bara något inlägg sedan.
Citera
2021-10-14, 17:54
  #53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men texten säger inget sådant - det står bara ordet folkungar och Gestilren.

Det handlar inte om vad några joppar i Uppland ägde med 99,99 % säkerhet i Gästrikland.

Du kan inte ha missat det för jag citerade texten för bara något inlägg sedan.
Nej slaget stod inte i Gästrikland!
Men folkkungarna i Uppland hade kontakter i och anknytning till Gästrikland med 99,99 % säkerhet.
Citera
2021-10-14, 17:55
  #54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej slaget stod inte i Gästrikland!
Men folkkungarna i Uppland hade kontakter i och anknytning till Gästrikland med 99,99 % säkerhet.

Jaha, finns det några sådana evidens av slaget, jag folkunge från Uppland har kontakter och anknytning med Gästrikland?
Citera
2021-10-14, 17:57
  #55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jaha, finns det några sådana evidens av slaget, jag folkunge från Uppland har kontakter och anknytning med Gästrikland?
Trolla vidare någon annanstans är du så snäll, eller läs om vad jag skrev.
Citera
2021-10-14, 18:11
  #56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det innebär det inte eftersom folkkungarna från Uppland med 99,99% säkerhet ägde gårdar, kvarnar, hyttor, fiskerätter etc i Gästrikland med. Kan säkert funnits stormän där med med direkta kopplingar till släkterna i Uppland.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trolla vidare någon annanstans är du så snäll, eller läs om vad jag skrev.

Ja, du skriver att några som kallas folkungar från Uppland med 99,99 % säkerhet äger saker i Gästrikland.

Varför blir du så upprörd?

Det enda jag gjorde var att jag beskrev dina ord.

Utifrån din egen uppfattning om folkungar behöver de ju inte alls ha något med Gästrikland att göra.
Citera
2023-02-10, 21:24
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, du skriver att några som kallas folkungar från Uppland med 99,99 % säkerhet äger saker i Gästrikland.

Varför blir du så upprörd?

Det enda jag gjorde var att jag beskrev dina ord.

Utifrån din egen uppfattning om folkungar behöver de ju inte alls ha något med Gästrikland att göra.

Tar man av norrut från Enköping så hamnar man i Gästre. Fälten är stora och det finns inga åkerholmar eller skogsdungar som bryter av. På håll ser man skogen som skymtar i norr. Det blåser en kall västan över åkrarna, som sveper bort alla ljud och lukter.

Från norr kommer motståndarna och tågar mot Gästre de också. De har kyrkan som riktmärke. Ute på fältet ser de varann. Men det är försent att vända om. De kan falla i ryggen. Framåt bara framåt, tills att trupperna möts i strid. Ja, i Gästre kan slaget ha stått.
Citera
2023-02-10, 21:30
  #58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Tar man av norrut från Enköping så hamnar man i Gästre. Fälten är stora och det finns inga åkerholmar eller skogsdungar som bryter av. På håll ser man skogen som skymtar i norr. Det blåser en kall västan över åkrarna, som sveper bort alla ljud och lukter.

Från norr kommer motståndarna och tågar mot Gästre de också. De har kyrkan som riktmärke. Ute på fältet ser de varann. Men det är försent att vända om. De kan falla i ryggen. Framåt bara framåt, tills att trupperna möts i strid. Ja, i Gästre kan slaget ha stått.

Kan, men det kan också ha stått på många andra ställen.

Riktigt varför det är försent att vända om bara för att man är där, är svårt att förstå.

Men så är det förstås med alla andra platser.
Citera
2023-02-11, 07:16
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan, men det kan också ha stått på många andra ställen.

Riktigt varför det är försent att vända om bara för att man är där, är svårt att förstå.

Men så är det förstås med alla andra platser.

Stora fält utan åkerholmar eller skogsdungar = motståndarna kan falla dig i ryggen om du vänder om = ingen återvändo. Och ingen lösen.
__________________
Senast redigerad av PerOF 2023-02-11 kl. 07:21.
Citera
2023-02-11, 07:54
  #60
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan, men det kan också ha stått på många andra ställen.
Som t.ex. i någonstans i Norge.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback