• 1
  • 2
2010-01-10, 20:54
Medlem
buffalos avatar
Hej.

Var år och dar sen jag såg en check sist, men systemet ska visst inte vara helt utdött.

Min fråga är således vilka banker som fortfarande förser kunder med checkhäften.

Vore inte helt fel att ha ett sånt.

Mvh,
buffalo
Citera
2010-01-10, 21:10
Medlem
constants avatar
Det finns, men checkhäftena nu för tiden är sjukt otympliga. Här en bild när min granne skulle köpa ny teve på El-Giganten:

http://www.mynewsdesk.com/files/efd0...vic_medium.jpg

I Sverige används checkar mycket sällan. Många svenska banker har slutat att utfärda checkar, och de banker som gör det tar vanligen ut en avgift. I Finland utfärdas inga checkar till privatpersoner sedan 1993: http://sv.wikipedia.org/wiki/Check_%...lningsmedel%29
Citera
2010-01-10, 21:59
Medlem
Tjippmunks avatar
visste inte ens att det fanns fortfarande
Citera
2018-01-19, 17:14
Medlem
golfpapas avatar
Någon som har en uppdatering i frågan? Jag är i behov av några checkar för utlandet.
Citera
2018-01-19, 17:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golfpapa
Någon som har en uppdatering i frågan? Jag är i behov av några checkar för utlandet.

Talar du om resecheckar? Kolla med Forex. Men dessa är väl mer eller mindre "utrotningshotade" också.
Citera
2018-01-19, 21:04
Medlem
golfpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Talar du om resecheckar? Kolla med Forex. Men dessa är väl mer eller mindre "utrotningshotade" också.

Nej, jag tänker på alternativet till kort och överföring. Ringde runt och hittade att Danske bank håller dem vid liv fortfarande. Checken lever kvar i vissa delar av europa.
Citera
2018-01-19, 21:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golfpapa
Nej, jag tänker på alternativet till kort och överföring. Ringde runt och hittade att Danske bank håller dem vid liv fortfarande. Checken lever kvar i vissa delar av europa.

Javisst, för att inte tala om USA, där skickar folk fortfarande checkar via brev när de ska betala sina månadsräkningar.. Observera att det antagligen är rätt stora avgifter per check. Jag lade ner mitt checkkonto (kvartssekel sedan) när banken (från kostnadsfritt) höjde avgiften till 15 kr/check. Då gick det tokbort, eftersom jag använde flera checkar i veckan. 15 kr motsvarar minst 25 kr/check idag.

Edit: Finns andra alternativ för utlandsbetalningar, exempelvis IBAN. Tänk också på att det kostar saftiga avgifter för att lösa in svenska checkar i utlandet, om de ens accepteras.
Citera
2018-01-19, 21:53
Medlem
Det var tider det när man hade checkhäfte🙈Det hände att man fick betalt med en check som saknade täckning. I England fungerade checkarna annorlunda, där ringde banken upp den som hade betalat med check ock frågade om det var ok att banken betalade mig! Jag trodde att checkarna var borta helt och hållet. Vart i europa håller dem på med checkar?
Citera
2018-01-20, 08:34
Medlem
Isnatts avatar
Fick en check på 10 000:- av farfar för 15 år sedan typ
Om jag skriver ut en check och sen inte har täckning, säger banken bara 'nej' till personen som vill ha ut pengarna eller? Det är ju inte bankens fel att jag skrivit en check utan täckning.
Citera
2018-01-21, 23:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fick en check på 10 000:- av farfar för 15 år sedan typ
Om jag skriver ut en check och sen inte har täckning, säger banken bara 'nej' till personen som vill ha ut pengarna eller? Det är ju inte bankens fel att jag skrivit en check utan täckning.

Precis, saknas det teckning så blir det inga pengar!
Citera
2019-02-02, 23:49
Medlem
Dimpens avatar
Kommer in ett år senare istället för att starta ny tråd.
Frågan som TS skriver är dock ännu obesvarad efter många, många år.
Nu undrar även jag - finns det 2019 checkhäften som banker utfärdar i Sverige?
OM de finns - vilka banker isf?
Tycker det är märkligt att världen i stort accepterar checkar men att Sverige inte ens nämner detta betalmedel. Är det giltigt?
Många frågor är fortfarande öppna i tråden men jag hoppas att svaren finns i FB-gömman
Senast redigerad av Dimpen 2019-02-02 kl. 23:51. Anledning: Tillägg/förtydligande
Citera
2019-04-12, 10:30
Medlem
golfpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Kommer in ett år senare istället för att starta ny tråd.
Frågan som TS skriver är dock ännu obesvarad efter många, många år.
Nu undrar även jag - finns det 2019 checkhäften som banker utfärdar i Sverige?
OM de finns - vilka banker isf?
Tycker det är märkligt att världen i stort accepterar checkar men att Sverige inte ens nämner detta betalmedel. Är det giltigt?
Många frågor är fortfarande öppna i tråden men jag hoppas att svaren finns i FB-gömman

Har du hört med Danske Bank?
De har ju haft tidigare, det lär ju knappast vara något som skaffar checkar igen. Frågan är välan när Danske Bank tar bort sina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in