Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-02-14, 13:15
  #1
Medlem
Jag har ett gäng Citodon hemma och tänkte bli av med paracetamolet då jag vet att det inte är speciellt bra för levern. Särskilt dagen efter att man har druckit alko så känns det inte som en bra ide med paracetamol, och då bakfylledämpning är mitt primära syfte tänkte jag ta bort paracetamolet och käka två magnecyl/treo istället.

Så till själva frågan, jag sitter här med faq:en från lyceaum och jag fattar hur man ska göra. Men gäller den även paracetamol? Vad heter paracetamol på engelska? Är paracetamol samma sak som Acetaminophen?

Tacksam för hjälp, trots att jag har en känsla av att denna fråga varit uppe hundra ggr.
2004-02-14, 14:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Jag har ett gäng Citodon hemma och tänkte bli av med paracetamolet då jag vet att det inte är speciellt bra för levern. Särskilt dagen efter att man har druckit alko så känns det inte som en bra ide med paracetamol, och då bakfylledämpning är mitt primära syfte tänkte jag ta bort paracetamolet och käka två magnecyl/treo istället.

Så till själva frågan, jag sitter här med faq:en från lyceaum och jag fattar hur man ska göra. Men gäller den även paracetamol? Vad heter paracetamol på engelska? Är paracetamol samma sak som Acetaminophen?

Tacksam för hjälp, trots att jag har en känsla av att denna fråga varit uppe hundra ggr.


paracetamol är inte samma sak som acetaminophen... tyvärr har jag ingen aning om det går att extrahera paracetamol på ngt enkelt sätt.

Acetaminophen=acetylsalicylsyra
2004-02-14, 16:57
  #3
Medlem
zewmahs avatar
Extraheringen eller vad man nu vill kalla det går ut på att både kodein och paracetamol löser sig relativt bra i varmt vatten, men paracetamol löser sig inte lika bra i kallt vatten.

Krossa pillrena och lägg dem i ett glas med ljummet vatten, se till att allt är upplöst. Släng in i kylen/frysen en halvtimme typ, tills vattnet blivit ganska kallt.

Kör alltihopa genom ett kaffefilter, och du har nu kanske gjort dig av med 90% paracetamol (och kanske loosat 10% kodein).

Men för övrigt tror jag inte du löper speciellt stor risk att få några allvarliga komplikationer med din lever för att du tar 2, 3st citodon dagen efter du har druckit. Men ta aldrig paracetamol samtidigt som du dricker alkohol, och överdosera inte paracetamol - kör istället ovanstående extrahering när du känner för att bli lite kodeinseg.
2004-02-14, 22:19
  #4
Medlem
Citat:
Acetaminophen is a potent, non-opiate analgesic and antipyretic that is both widely prescribed and sold over-the-counter without a prescription. Increasingly, the drug has become available in different combinations to form compound analgesics, which are often mixed with codeine, and marketed under various trade names. In some European countries, acetaminophen is commonly known as paracetamol.

http://micro.magnet.fsu.edu/featured...amolsmall.html


Vill inte vara petig. Men jag kände inte igen att det skulle vara acetylsalisylsyra.
2004-02-15, 09:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Haddock
Vill inte vara petig. Men jag kände inte igen att det skulle vara acetylsalisylsyra.


du har rätt hittade en till referens till detta http://www.erowid.org/references/refs_view.php?ID=1147




edit: bakfull och hänger inte riktigt med hehe
2004-02-19, 12:48
  #6
Medlem
Psychopatics avatar
Tänkte åka över till Danmark nån dag o inhandla lite Kodimagnyl. Dessa receptfria tabletter innehåller ca 10 mg Kodein, men dessvärre också 500 mg Acetylsalicylsyra. Då jag gärna tar mycket Kodein, ca 250 mg, 25 tabletter, så har jag ingen större lust att få i mig 12,5 g Acetylsalicylsyra. Nån som vet nåt enkelt sätt att extrahera ut Kodeinet när det gäller Acetylsalicylsyra?
2004-02-19, 18:52
  #7
Medlem
Citat:
Nån som vet nåt enkelt sätt att extrahera ut Kodeinet när det gäller Acetylsalicylsyra?

Har läst om det någonstans. Jag antar att du har kollat Erowid. Ska ta och kolla mina bokmärken.
2004-02-19, 19:27
  #8
Medlem
Psychopatics avatar
Hittade en här, verkar inte allt för komplicerat:
http://www.erowid.org/pharms/codeine...tml#extraction
2004-02-19, 20:46
  #9
Medlem
Det verkar lugnt. Jag har alltid varit skeptisk till det där. Men det verkar inte som jag tagit någon skada.

Den slutgiltiga lösningen smakar dessutom inte paracetamol (testa smaka före och efter). Hur det är med acetylsalisylsyra vet jag inte, aldrig testat det eftertsom jag är så förbaskat allergisk mot det. Å andra sidan är väl det ett sätt att testa om lösningen innehåller några större mängder acetylsalisylsyra.
2004-02-23, 02:30
  #10
Medlem
Ähum!

Kan du tänka dig att både dricka dig full och inta kodein gör inte paracetamolet så stor skillnad att du behöver göra dig några besvär att filtrera bort det. Om det nu ens går att göra på hobbynivå så att säga.

Både alkohol och kodein är betydligt värre för levern att tampas med än paracetamolet.

/Draken
2004-02-23, 19:55
  #11
Medlem
Jag trodde kodein var ganska lugnt mot levern men att det kan ge njurskador. Jag har tidigare använt ganska mycket (rent kodein, ej med paracetamol) och under lång tid, varken lever eller njurar har tagit skada.
2004-02-24, 02:26
  #12
Medlem
Är man ung och frisk!

Så klarar levern ganska mycket, i alla fall på de allra flesta. Alkohol och smärtstillande/lugnande (benzo och kodein) tabletter är det värsta för levern.
Levern får arbeta ganska mycket, först att omvandla kodeinet till morfin och sedan att bryta ner morfinet..... vid en bakfylla samtidigt som den får bryta ner alkoholen... Som är väldigt jobbigt för kroppen att göra av med faktiskt!
Dessutom samtidigt som man har vätskebrist... Inte bra, inte bra alls faktiskt!

Men som sagt. Om man inte tar allt för ofta, man är ung och för övrigt frisk. Då klarar levern ganska påfrestningar... Så oroa dig inte så mycket för paracetamolet....

/Draken
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback